Testen werking remdukregelaar

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Testen werking remdukregelaar

Bericht: # 176120Bericht kaasjong »

Hallo,
ik ben bezig met de restauratie van een TL uit 1983 (denk ik tenminste). Nu wil ik weer gaan opbouwen maar ik weet niet zeker of mijn remdrukbegrenzer / regelaar nog werkt.
Ik heb er 1 met 4 in/uitgangen. Hij ziet er van buiten redelijk goed uit (weinig roest) en de nippels gingen redelijk makkelijk los (dus waaarschijnlijk inwendig ook niet al teveel roest). Ik zou hem graag hergebruiken maar wil voor monteren wel weten of hij werkt. Iemand enig idee hoe dit te testen?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Testen werking remdukregelaar

Bericht: # 176121Bericht Bertje »

Het interne plunjertje moet gangbaar zijn. Dop aan onderzijde (maat 23mm of zo?) loshalen (kan errug vast zitten, maar niet heet stoken; dat kost je de interne rubbers). Rubber dop aan bovenkant eraf trekken (incl metalen stift) en plunjertje van bovenaf door het gat aan de onderzijde tikken. Schoonmaken, rubbers controleren, en weer terug monteren. Bovenlangs mag je smeren met een beetje lagervet; maar waar de remvloeistof komt moet het brandschoon zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Testen werking remdukregelaar

Bericht: # 176131Bericht kaasjong »

Alles werkte zoals je geschreven had. Van binnen was alles vrij van roest en liep nog gesmeerd, ik vermoed dat hij dus helemaal goed is. Geweldig bedankt voor de duidelijke uitleg!!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Testen werking remdukregelaar

Bericht: # 176137Bericht Bertje »

Fijn dat het gelukt is! Ik heb nog niet meegemaakt dat ik zo'n remdrukregelaar moest afschrijven; vaak zit de plunjer alleen maar vast en is (met beleid) prima los te krijgen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Testen werking remdukregelaar

Bericht: # 176159Bericht Tweety »

Als ze gaan lekken is het voorbij.
Plaats reactie