Handrem op de achterwielen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Handrem op de achterwielen

Bericht: # 174556Bericht jandoe1000 »

De remankerplaat en -trommel voor de handrem op de achterwielen zijn groter dan de achterwiel remankerplaat en -trommel van een viertje met de handrem op de voorwielen. In mijn geval gaat het om een 1976 TL. Vraag: kan ik die grotere remankerplaat en trommel op de bestaande achterwieldraagarm monteren of moet ik de hele achterwielophanging vervangen?
De achtergrond van mijn vraag is dat ik me moet voorbereiden op ombouw naar schijfremmen voor en dus de handrem achter omdat bij keuring van mijn elektrische R4 is gebleken dat de RDW eist dat aan moderne remvertagingseisen wordt voldaan en dat is niet haalbaar met de bestaande constellatie. Of het lukt met alleen grotere trommels voor moet nog blijken.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Handrem op de achterwielen

Bericht: # 174560Bericht Bertje »

Volgens mij kun je de remmen gewoon omwisselen, Tim. De kritische maatvoering betreft de 4 boutjes waarmee de ankerplaat vast zit. Heb je de grotere ankerplaten al liggen? Zo niet, kan ik wel even voor je nameten. Wat voor type achteras is het eigenlijk (plaatstaal of gietijzer)?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Handrem op de achterwielen

Bericht: # 174561Bericht jandoe1000 »

Dank. Ik heb de grotere remankerplaten nog niet liggen (en hoop ze eigenlijk ook niet nodig te hebben als de grotere trommels voor zijn gemonteerd), dus als je ze zou willen opmeten graag. Mijn R4 TL heeft plaatstalen wieldraagarmen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Handrem op de achterwielen

Bericht: # 174564Bericht Bertje »

Bertje schreef: vr jan 10, 2020 10:30 am Volgens mij kun je de remmen gewoon omwisselen, Tim. De kritische maatvoering betreft de 4 boutjes waarmee de ankerplaat vast zit.
Boutjes staan opgesteld op de hoekpunten van een vierkant, ribbe 42mm, zoals ook per app al gemeld.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie