Remdruk probleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Remdruk probleem

Bericht: # 169284Bericht MaartenR4 »

Ik heb gister geprobeerd mijn remmen te ontlucht van mijn GTL. Dit omdat ik de remdrukbegrenzer, leidingen naar achter, slangen, wielremcilinder achterremmen, trommelremvoeringen heb vervangen. Ik heb veelvuldig gepompt, totdat er geen lucht meer uit kwam.

Nu heb ik het probleem dat ik het rempedaal een aardig stuk moet indrukken voordat druk wordt opgebouwd. De remschijven voor pakken redelijk snel, echter achter reageert de remcilinder van de trommelremmen laat.

Enige wat ik ben vergeten is het linker achterwiel op te krikken om de remdrukbegrenzer volledig open te zetten, maar er komt wel veel olie uit de nippels op de achterrem trommels.

Mijn conclusie, tot zo ver, is dat er mogelijk achter nog lucht zit waardoor de remmen achter laat reageren. Klopt dat? Zou het helpen om de draagarm links achter op te krikken en nogmaals te gaan ontluchten?

Kan er eventueel nog lucht zitten in de hoofremcilinder (na 20x alle kanten ontluchten)? Zo ja hoe kan ik deze ontluchten? Ik kan geen nippel vinden op de hoofdremcilinder
Zit er in de hoofdremcilinder 2 zuigers (1 voor achter en 1 voor voor)? En kan een van de zuigers lek zijn?

Of zie ik iets over het hoofd waar ik nog niet aan heb gedacht?

Kortom hoe kan ik er voor zorgen dat ik de slag van het rempedaal minimaliseer en dat de remmen achter eerder reageren?

Systeem van mijn GTL:
- Zelf stellend remmechanisme trommelremmen achter
- Schijfremmen voor
- 3 punts aansluiting remdrukverdeler (nieuw)
- Nieuwe remschoenen achter
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169287Bericht Okido »

Moeilijk te beoordelen op afstand, maar het kan ook in het zelf stellend mechanisme zitten.

Trek de handrem een paar klikken aan, tot deze net niet remt en ga dan stukje rijden en remmen. Is het dan beter?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169288Bericht MaartenR4 »

Okido schreef:Moeilijk te beoordelen op afstand, maar het kan ook in het zelf stellend mechanisme zitten.

Trek de handrem een paar klikken aan, tot deze net niet remt en ga dan stukje rijden en remmen. Is het dan beter?
Het mechanisme werkt. Zal het proberen om zo de schoen beter af te stellen. Echter zag ik toen ik de trommel er af had dat de remcilinder laat reageert en naar buiten komt. Pedaal is al behoorlijk eind ingedrukt voordat de remcilinder naar buitenkomt. Ik vermoed dat het stellen niet tot de gewenste oplossing leidt, maar ga het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169289Bericht Bertje »

MaartenR4 schreef:
Okido schreef:Moeilijk te beoordelen op afstand, maar het kan ook in het zelf stellend mechanisme zitten.

Trek de handrem een paar klikken aan, tot deze net niet remt en ga dan stukje rijden en remmen. Is het dan beter?
Het mechanisme werkt. Zal het proberen om zo de schoen beter af te stellen. Echter zag ik toen ik de trommel er af had dat de remcilinder laat reageert en naar buiten komt. Pedaal is al behoorlijk eind ingedrukt voordat de remcilinder naar buitenkomt. Ik vermoed dat het stellen niet tot de gewenste oplossing leidt, maar ga het proberen!
Aanvulling: de handrem moet na 3 klikken beginnen aan te grijpen en na 5 klikken echt vast zitten. Het zelfstellend mechanisme functioneert in mijn ervaring niet al te best, dus zelf nastellen op de hefboompjes bij de remschoenen (vertanding strakker zetten).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169293Bericht RVIER »

heb je de hoofdremremcilinder zelf ook ontlucht?
er zit een ontluchtnippel op

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169295Bericht MaartenR4 »

RVIER schreef:heb je de hoofdremremcilinder zelf ook ontlucht?
er zit een ontluchtnippel op

vr gr Fons
Waar zit de onluchtnippel op de hoofdremcilinder?? Deze kan ik niet vinden...
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169298Bericht RVIER »

voor zover ik weet aan de linkerkant ongeveer halverwege.
(je schrijft dat je de remleidingen naar achter hebt vervangen, je hebt dus een remcilinder met 4 aansluitingen)
Als de ontluchtnippel er zit kun je er moeilijk bij

Mogelijk hoor je bij het intrappen een metaalachtige klik. Dan komt de achterste remzuiger tegen de voorste remzuiger aan
Je weet dan dat hij voor remt maar achter niet

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169300Bericht MaartenR4 »

RVIER schreef:voor zover ik weet aan de linkerkant ongeveer halverwege.
(je schrijft dat je de remleidingen naar achter hebt vervangen, je hebt dus een remcilinder met 4 aansluitingen)
Als de ontluchtnippel er zit kun je er moeilijk bij

Mogelijk hoor je bij het intrappen een metaalachtige klik. Dan komt de achterste remzuiger tegen de voorste remzuiger aan
Je weet dan dat hij voor remt maar achter niet

vr gr Fons

Hoorde inderdaad een metaalachtige klik.

Sorry ik bedoel 1 leiding naar achter en heb de leiding vanaf de begrenzer naar het andere achterwiel ook vervangen. Heb dus een 3 punts aansluiting.

Zie geen nippel zitten...kan je ook zonder ontluchten?
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169305Bericht RVIER »

Als je een remcilinder hebt met drie aansluitingen zit er geen ontluchtnippel.
Als je een metaalachtige tip hoort, stel je eerst vast of de voorremmen aangrijpen. Als dat zo is ligt het probleem achter. ALS je hebt goed ontlucht kan eigenlijk alleen het probleem nog bij de remstellers zitten.

Als je de handrem (op de achterwielen) aantrekt moet de metaalachige klik wegzijn. (met de handrem aan staan de remschoenen tegen de trommel en is de remzuiger tegen de remschoen aan. Er hoeft dan maar weinig vloeistof naar de cilinders voor een behoorlijke remdruk.

Meestal moet je de stellers goed schoon maken en zorgen dat ze gemakkelijk verstellen.

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Remdruk probleem

Bericht: # 169307Bericht R4F6GTX Automaat »

en de achterwielen moeten wel op de grond staan, niet de wagen op 'n krik of brug laten hangen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie