Afstellen remdrukbegrenzer

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169227Bericht MaartenR4 »

Ik heb de remdrukbegrenzer van mijn GTL vervangen (en nog veel meer dingen). Nu lees ik in mijn werkplaatshandboek iets over afstellen van de begrenzer. Hier staat gebruik te maken van een drukmeter.
Heeft iemand ervaring met het afstellen zonder meter? Hoe doen jullie het afstellen??
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169229Bericht Bertje »

Terugzetten met het trekijzertje in dezelfde stand als eerst. Oftewel, van tevoren een foto maken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169230Bericht lordje »

Het lijkt er op dat een foto maken te laat is ?! Maarten niet te strak draaien anders blokkeren de achterwielen te snel. Als bij de APK keuring blijkt dat de auto achter te weinig remt, de stelschroef verder indraaien. Of als je een zandweg kent hierop uitproberen, kun je de afdruk mooi terugzien. Suc6 Lordje.
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169232Bericht TUX »

Heeft de club misschien zo'n drukmeter in Beneden-Leeuwen zoals beschreven in het werkplaatshandboek?
Als we deze niet hebben is het misschien een idee om deze als club eens aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169234Bericht Bertje »

lordje schreef:Het lijkt er op dat een foto maken te laat is ?! Maarten niet te strak draaien anders blokkeren de achterwielen te snel.
??

Hoe strakker je dat trekstangetje zet, hoe meer het lijkt alsof de wagen achteraan al uit z'n vering komt zoals tijdens fors remmen, en hoe minder remdruk er naar de achterwielen zal gaan, toch? Dus bij strakker draaien toch juist minder snel blokkeren?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169235Bericht Bertje »

lordje schreef:Het lijkt er op dat een foto maken te laat is ?!
Ik zal vanavond wel een fotootje maken en posten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169238Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MaartenR4
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 21, 2016 4:47 pm
Locatie: Harkstede

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169247Bericht MaartenR4 »

Dank Bertje voor de heldere foto!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 169262Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Aart
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 24, 2021 3:16 pm

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 178065Bericht Aart »

Kun je een remdrukregelaar ook in de controleren op goede werking?
Bij mij zat hij eerst vast, maar was makkelijk los te halen en beweegt nu makkelijk heen en weer .
Welke poort gaat afsluiten er zitten er bij die van mij 3 stuks.
Graag jullie reactie.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 178069Bericht Tweety »

Een manier om een remdrukbegrenzer te testen is de begrenzer volledig begrenst te maken, dat is dus met een uitgeveerde achterwielophanging. Als je dan op de rem trapt zal je merken dat de rem erg 'kort' aanvoelt. Dan is de druk naar de achterremmen begrenst, en voel je dus alleen de slag van de voorremmen, en zeker als dat schijfremmen zijn, zal deze erg kort zijn.
SjoerdV
Berichten: 1
Lid geworden op: zo apr 03, 2022 2:14 pm

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 180961Bericht SjoerdV »

Hoi allen,

Kleine vraag over de last afhankelijke remdrukbegrenzer van mijn 86 GTL: het lijkt alsof de cylinder in de benedenstand blijft staan. Hoort de cylinder in normale stand omhoog te staan? (zonder last op de as)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 180988Bericht Tweety »

Pff hoe zit het ook alweer bij een R4 ? (mijn R16 zit anders in mekaar)
Als het goed is, is het zo dat wanneer het linker achterwiel is opgekrikt, dat wanneer er op de rem getrapt wordt, de interne zuiger voorkomt dat er meer druk naar de achter remmen gaat. je kan dit merken aan het rempedaal, dat dan meer tegendruk geeft bij het intrappen. De cylinder wordt dus door de positie van de achteras beperkt in z'n beweging, de rust stand blijft hetzelfde.
Als het goed is kan je het ook horen wanneer het achterwiel op de grond staat en je hard remt, hoor je een tik.
Werking van de remdrukbegrenzer schijnt overigens niet meer een APK controlepunt te zijn sinds een paar jaar (schijnt, ik heb het van horen zeggen)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Afstellen remdrukbegrenzer

Bericht: # 180989Bericht Crelesy »

Dat van de apk kan zo maar kloppen. Ik heb een suzuki samurai 4x4 waar ik sinds 3 jaar achter de zelfde remschijven en klauwen heb als voor. Daarmee is de remkracht achter veel te groot. ( Maar wel beter in t terrein beschermd voor vuil en onderhouds armer). Dit gaat al 2 jaar goed door de keuring met als opmerking ( niet op t rapport) dat het veiliger zou zijn bij een nood stop als de remdruk achter lager zou zijn. Dus geen afkeur maar de garagist vind t eigenlijk discutabel. Ik heb voor dit jaar er een verstelbare remdruk begrenzer zelf er tussen gezet voor de veiligheid. Maar dus niet verplicht. En daarmee is i weer gekeurd. Garagist vond t uiteraard een hele verbetering.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie