Hoofdremcylinder vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 159987Bericht zwergje »

Tijdens het ontluchten ging mijn hoofdremcylinder kapot. Volgens de APK meester gebeurt dat sneller omdat je de rem tijdens het ontluchten dieper intrapt. In elk geval had ik er nog een liggen. Dus die er in gezet. Wat denk je? Precies hetzelfde euvel. :evil: Een aantal krachttermen verder weer mijn berging ingedoken, en blijk er nog een te hebben.

Maar nu even wat betreft de do's & dont's van het vervangen: is het een goede idee om een gebruikte hoofdremcylinder te nemen? Een nieuwe kost toch weer tachtig euro. En zijn er nog do's & dont's voor het monteren, om te voorkomen dat je de vervangende hoofremcylinder ook sloopt? Graag jullie advies, kenners!

Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op vr dec 25, 2015 11:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 159988Bericht deutz »

Uit elkaar halen, conditie vd onderdelen bekijken, het boeltje ophonen/schuren met spiritus
als schoonmaak middel, eventueel nieuwe cupjes erin.
Dan heb je geen problemen meer.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 159989Bericht zwergje »

Thanx!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 159990Bericht zwergje »

maar, uh, cupjes? Ik bedoel de hoofdremcylinder, dus voor onder de kap :)
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 159991Bericht deutz »

Jaah, zit een zuiger in met afdichtingen, dus een cup voor je zuiger en ook nog een aan je zuiger.
Zelfs een speciaal klepje om het remsysteem op een restdruk te houden zodat je geen druk op
hoeft te pompen!
Die heet ;dubbele bodemklep;.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 160004Bericht zwergje »

Ik snap er nu niets meer van. Nadat ik de remcilinder vervangen had lekte hij, net als de eerste. Toen ik naar de f6 combi ging vandaag, verwachte ik dus een plas lakvretende remvloeistof onder mijn rempedaal. Niets. Peil in het reservoir precies hetzelfde als vorige week. Niet dat ik klaag, maar ik snap er echt geen r..t meer van. Toen ik de "nieuwe" (gebruikte reserve onderdeel) er in gezet had en ging ontluchten, bleven de bellen komen. Toen ik bij het stangetje aan mijn rempedaal keek, zag ik het: elke keer dat ik pompte op het rempedaal, nam hij een druppeltje remolie mee terug uit de cilinder. Een klein stroompje druppelde de auto in en vormde een plasje. Werk voor niets, balen dus. Maar vandaag: geen druppeltje, laat staan plasje of zelfs stroompje, keurig remmen, ondanks dat ik hem vorige keer dus niet ontlucht kreeg. Rara hoe kan dat??? Detectives, kenners, shoot please!

(mal) (omg) (dom) (ehh) :o (roos)
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 160005Bericht R4F6GTX Automaat »

is die 'nieuwe' gebruikte ooit gereviseerd voordat hij weggelegd werd? of is dat gewoon een werkende geweest die je eraf geschroefd heb en zo ergens op de plank gelegd?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 160009Bericht zwergje »

Ik heb hem met een berg onderdelen gekregen bij de aankoop van mijn Spaanse F6. Heb hem van het stuur/rem mechanisme afgeschroefd voor ik hem ging monteren. Auto waar ie vanaf kwam schijnt 90.000 gelopen te hebben.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 160011Bericht R4F6GTX Automaat »

als een gebruikte hfdrmclndr ongebruikt en open ligt (de leidingen open) kan er dus lucht bij waardoor het binnenwerk gaat oxideren; (remvloeistof trekt vocht aan) Als dit langer dan een week of 3 blijft liggen kun je doorgaans het ding vergeten, zie het als betonijzer of zo, niet meer als bruikbaar rem onderdeel, als je het ding open gemaakt had, schoon gemaakt en dan in elkaar gezet met het zogeheten 'blauw vet' kon je hem nog wel gebruiken maar in jouw geval zou ik 'm lekker weg sodemieteren en een nieuwe kopen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Hoofdremcylinder vervangen

Bericht: # 160012Bericht zwergje »

Dank, goede info!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie