schijfremmen achtop een 4f4, kan dat?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mfjtenhave
Berichten: 43
Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
Locatie: Zelhem

schijfremmen achtop een 4f4, kan dat?

Bericht: # 154432Bericht mfjtenhave »

Ik ben de trotse bezitter van een 4f4 en ik vind het remmen van een r4 in het algemeen matig, zou je de achterremmen van een 4f4 (in mijn geval) kunnen vervangen door schijfremmen? Het lijkt me dat dit een beter rem resultaat oplevert.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: schijfremmen achtop een 4f4, kan dat?

Bericht: # 154433Bericht marcGTL.BE »

als je vooraan al schijven hebt is de volgende stap een rembekrachtiging plaatsen. achterwielen remmen altijd minder dan voorwielen bij een normaal rem-patroon. De remming van de achterwielen is dus ondergeschikt aan de rest.

:lol: een bionische voet kan ook :lol:
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: schijfremmen achtop een 4f4, kan dat?

Bericht: # 154434Bericht Bertje »

Ik neem aan dat Tinus rondom trommelremmen heeft. Als je vooraan al schijven hebt, heb je in mijn ervaring namelijk remkracht zat. Tinus vraagt waarschijnlijk naar schijfremmen voor achteraan omdat je dan die charmante handremhendel onder het dashboard kunt handhaven. Maar op een auto moeten de sterkste remmen vooraan zitten, dit omdat de voorwielen bij remmen niet zo makkelijk blokkeren. Blokkerende wielen willen immers uitbreken naar voren toe, bij blokkerende achterremmen kun je dan om je as slaan.

Zomaar een paar ideeën:
1) Trommelremmen goed nakijken en reinigen, eventueel nieuwe remschoenen plaatsen. Een minieme lekkage aan een wielremcylinder (te weinig voor significant vloeistofverlies) kan al aardig wat remverlies geven
2) Upgraden van de voorremmen naar het grootste formaat; dus trommeldiameter 228 mm. Ik heb deze trommels op een TL gezet (die standaard kleinere trommels heeft), remt super
3) Upgrade naar schijfremmen: technisch gezien de mooiste oplossing. Je moet dan ook je achterremmen ombouwen zodat je de handrem tussen de voorstoelen kunt zetten. Of je moet onderdelen van tussenjaar 1982 (als ik t goed heb) op de kop tikken. Toen zat de handremhendel nog onder t dashboard, maar de feitelijke handrem zelf sloot al aan op de achterwielen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: schijfremmen achtop een 4f4, kan dat?

Bericht: # 154436Bericht deutz »

Ik heb nog een set grote trommel remmen liggen, is in de aanbieding.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: schijfremmen achtop een 4f4, kan dat?

Bericht: # 154437Bericht Okido »

Je kan de schijven en klauwen van de achterwielen van de Renault 5 Alpine Turbo erop zetten.

Het lijkt mij niet zo heel zinvol, want als je meer remkracht wilt achter stel je gewoon de remdrukbegrenzer af. Volgens mij krijg je dan hetzelfde effect.

Het kan ook zijn dat die bij jou niet goed werkt waardoor er te weinig druk naar achter gaat. Als je remt moet je de achterkant iets naar beneden voelen gaan en niet alleen maar de voorkant.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
mfjtenhave
Berichten: 43
Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
Locatie: Zelhem

Re: schijfremmen achtop een 4f4, kan dat?

Bericht: # 154473Bericht mfjtenhave »

Beste clubgenoten,
Bedankt voor jullie reacties, mijn auto is een Frans import met schijfremmen voor en trommelremmen achter. Ik had me bedacht simpel achterop schijfremmen te plaatsen maar die vlieger gaat niet op de oplossing voor R5 alpine onderdelen lijkt ook een redelijke optie. De remdrukverdeling is dan ook nog item. Misschien doe ik te moeilijk want op zich remt hij niet slecht maar wat meer remkracht is voor mijn vrouw lief een geruststelling, mocht zij er in willen rijden.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: schijfremmen achtop een 4f4, kan dat?

Bericht: # 154492Bericht Tweety »

Ik zou dan beginnen met een rembekrachtiger, extra remkracht op de achterwielen is weinig zinvol (de remdrukbegrenzer/verdeler moet toch ingrijpen bij hard remmen) Zoieso moet je de remmen wel kunnen blokkeren als je vol op de rem trapt (anders is er voor iets net goed) en een Remservo zorgt er dan voor dat je minder hard hoeft te trappen.
Plaats reactie