theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152639Bericht Hanz »

Zou je na het vervangen van de hoofdremcylinder in principe meteen of na een paar keer pompen (enige) remdruk moeten hebben?

Ik zou zeggen dat de hoeveelheid lucht in het systeem minimaal moet zijn.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152642Bericht Tweety »

Als de leidingen nog vol zaten, dan in principe wel, maar dat hangt vooral af van hoe hard je de eerste paar keer pompt, want voordat je vloeistof in de hoofdremcylinder hebt is die erg kwetsbaar. Hard pompen => weer stuk !
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152643Bericht Hanz »

Tweety schreef:Als de leidingen nog vol zaten, dan in principe wel, maar dat hangt vooral af van hoe hard je de eerste paar keer pompt, want voordat je vloeistof in de hoofdremcylinder hebt is die erg kwetsbaar. Hard pompen => weer stuk !
Wat is er precies kwetsbaar dan? En hoe hard is 'hard pompen'?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152650Bericht Hanz »

Laat ik mijn probleem nog even nader omschrijven. Onlangs cilinders voor vervangen en ontlucht. Dat leverde een matig resultaat op: nauwelijks druk. Daarom na inspectie ook de hoofdcilinder vervangen (ging stroef en neigt naar blijven hangen). Nu met een nieuwe hoofd cilinder dus ook geen druk.
Doe ik iets doms?
freekw
Berichten: 17
Lid geworden op: vr sep 19, 2014 8:17 am
Locatie: uden

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152655Bericht freekw »

....ik denk, niet goed ontlucht. Alles nogmaals ontluchten.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152657Bericht Tweety »

Hanz schreef:
Tweety schreef:Als de leidingen nog vol zaten, dan in principe wel, maar dat hangt vooral af van hoe hard je de eerste paar keer pompt, want voordat je vloeistof in de hoofdremcylinder hebt is die erg kwetsbaar. Hard pompen => weer stuk !
Wat is er precies kwetsbaar dan? En hoe hard is 'hard pompen'?
Laat ik het zo zeggen, als ik in Doorwerth bij m'n garage iets aan die remmen moet doen en de hoofdremcylinder is nieuw of droog, dan zegt men, probeer eerst met behulp van een luchtpompje te ontluchten fo anders heel voorzichtig pompen anders kan je de rubber ringen beschadigen. Ik doe ook alleen maar wat me verteld wordt, zijn de leidingen nog goed ?
laat ik daar nog aan toe voegen, dat toen ik m'n remleiding geraakt had met de slijptol en daarna voorzichtig naar de garage reed, maar toch 1x onverwacht hard moest remmen (voorremmen deden het nog natuurlijk) de hoofdremcylinder bij aankomst toch wel echt (half) stuk was..
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152658Bericht RVIER »

[quote]Als de leidingen nog vol zaten, dan in principe wel, maar dat hangt vooral af van hoe hard je de eerste paar keer pompt, want voordat je vloeistof in de hoofdremcylinder hebt is die erg kwetsbaar. Hard pompen => weer stuk ![/quote]

@ tweety ik begrijp niet wat hier staat, de remcilinder loopt namelijk vol via het

@ Hans,
mogelijk heeft het rempedaal geen vrije slag. De stift die tegen de remzuiger drukt moet enige speling hebben anders kan de zuiger niet helemaal terugkomen.
Als je een ontluchtnippel op de hoofdremcilinder ziet moet je ook daar ontluchten!!
Trek de handrem eens aan als je er weer druk opzet. Als dat ook niet helpt, alles opnieuw ontluchten

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152661Bericht jandoe1000 »

Weinig druk en sponzig remmen is bijna altijd een kwestie van lucht. Ik neem daarbij aan dat je nergens lekkage hebt. Ik had na het vervangen van mijn hrc hetzelfde probleem. Ik kreeg het ding niet goed ontlucht. Uiteindelijk hebt ik de nippel van de bovenste remleiding iets los gedraaid en voorzichtig gepompt, zodat de lucht daar kon ontsnappen. Dat bleek te werken. Vang wel de remolie die meekomt netjes op en maak goed schoon nadat je de nippel weer goed hebt vastgezet. Mijn hrc is van het oude model.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152666Bericht Hanz »

Heren bedankt voor de tips.

ik denk dat ik maar eens een nippel op de HRC los moet halen om te zien of daar iets uit komt (en er dus iig vloeistof van het reservoir de cylinder inloopt). Ik meld mij later weer.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152670Bericht BVDP »

Ik weet niet hoe je de achtterste remmen ontlucht hebt. Achterste remmen ontluchten met je wielen (ten minste het linkse achterwiel) op de grond. Zo niet beperkt de remdrukbegrenzer de doorstroming van je remolie naar de achterwielen en ontlucht je daar nooit goed.

mvg Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152676Bericht Bertje »

Dus ofwel de krik onder de linker draagarm zetten (zodat je het linker achterwiel omhoog kunt krikken alsof de auto beladen is) ofwel het trekstangetje dat de remdrukverdeler doorverbindt aan de draagarm losmaken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152693Bericht jandoe1000 »

Ik vraag me af of Hanz wel zo'n moderne remdrukbegrenzer heeft, met een trekstangetje. Ik heb ze zelf niet en ontlucht zonder probleem de achterremmen op de krik.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152695Bericht Hanz »

Geen moderne fratsen aan mijn auto's!
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152697Bericht jandoe1000 »

Wel een coole avatar!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: theorie: remdruk na vervangen hoofdremcylinder?

Bericht: # 152699Bericht Bertje »

Hanz schreef:Geen moderne fratsen aan mijn auto's!
jandoe1000 schreef:Wel een coole avatar!
Over modern gesproken... :P
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie