rembekrachtiging.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: rembekrachtiging.

Bericht: # 152090Bericht Bertje »

Nee. Voorste stabilisatorstang is meen ik altijd aanwezig, achteraan alleen bij bestellers. Bevestigingspunten zijn achteraan dacht ik wel altijd aanwezig.

Die spiraal-veren zijn niet-origineel, bij de R4 nemen de torsiestaven de veerfunctie op zich. Wel mooi gemaakt trouwens, dit is het beter soort huisvlijt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: rembekrachtiging.

Bericht: # 152096Bericht jeffr4 »

Voorste stabi heb ik de originele kleinere stabilisatorstang , vervangen door de dikkere F6 stabi,
dus van 12 naar 16 mm diameter.
Gebruikersavatar
gerrit v
Berichten: 65
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 7:37 pm

Re: rembekrachtiging.

Bericht: # 152098Bericht gerrit v »

In geval van de kitcar is de wagenhoogte lager dan origineel.
Het lijkt me dan noodzakelijk om de stabilisatorstang te modificeren, omdat er al een deel van de veer/stabilisator-weg wordt gebruikt?
Is dat een juiste gedachte?
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: rembekrachtiging.

Bericht: # 152100Bericht RVIER »

Het lijkt me dan noodzakelijk om de stabilisatorstang te modificeren, omdat er al een deel van de veer/stabilisator-weg wordt gebruikt?
Is dat een juiste gedachte
niet helemaal de juiste gedachte
Torsie stangen zorgen voor zowel de de wagenhoogte als de vering per wiel
Stabilisatorstang zorgt voor het verminderen van de rechts- links verschillen in de vering
Eigenlijk werken ze onafhankelijk van elkaar maar wel samen :-)

vr gr Fons

ps en de schokbrekers doen allen maar schokbreken en hebben niets met wagenhoogte of vering te maken
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: rembekrachtiging.

Bericht: # 152106Bericht jeffr4 »

Een stabilisatorstang zorgt er in principe voor dat beide wielen van een as altijd evenveel veren. Een dikke stabilisator aan de voorzijde zorgt er dus voor dat in een bocht het buitenste wiel minder inveert en het binnenste wiel ook minder uitveert. Dit laatste betekent wel dat het binnenste wiel van de weg getild wordt.

De achterste rechte verenpakket zorgt ook, dat de binnenste wiel weer naar beneden wordt gedrukt.

Als het ware worden de achterwielen door de voorste stabilisator op de weg gedrukt, met als gevolg dat de achteras meer grip heeft.

Dit heeft een "veilig" onderstuurd weggedrag tot gevolg. Het monteren van een stabilisator achter heeft om dezelfde reden tot gevolg dat de voorwielen beter op de weggedrukt worden, wat voor een meer overstuurd karakter zorgt.
In het algemeen geldt dat meer stabilisator voor minder overhellen zorgt en daarmee een fijner weggedrag...

Zeker bij de koekblik vorm van de R4, waarbij bij hogere snelheid de bekende elementen parten speelt en daardoor gaat "wiechelen"' en in deze combinatie stabiel rechtuit blijft rijden.
Het heeft verder geen invloed op de mate van inveren over drempels oid. en dus ook weinig met de mate van belading.
Het verlagen en de verbrede velgen en de 175 banden completeren het weggedrag en......heel leuk bochtenwerk !!!!! :D :lol: :)
Gebruikersavatar
gerrit v
Berichten: 65
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 7:37 pm

Re: rembekrachtiging.

Bericht: # 152208Bericht gerrit v »

jeffr4 schreef: Het verlagen en de verbrede velgen en de 175 banden completeren het weggedrag en......heel leuk bochtenwerk !!!!! :D :lol: :)
ik denk niet dat die sloffen gaan passen! :oops:
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: rembekrachtiging.

Bericht: # 152213Bericht jeffr4 »

gerrit v schreef:
ik denk niet dat die sloffen gaan passen! :oops:
Dat hoeft ook niet Gerrit ! Die 175 bandjes zijn leuk voor mijn R4, maar met spaakwielen, lijkt mij 145 een goede maat op de kitcar, zeker in verhouding voorzijde met de spatborden!!!! Mooiiiii :D
Plaats reactie