functie stelnokken van remtrommels

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

functie stelnokken van remtrommels

Bericht: # 151072Bericht Hanz »

Wie kan mij uitleggen wat de functie van de stelnokken is?

- Bij mijn weten is het zo dat de rem sneller aangrijpt als de nokken naar buiten staan.
- Verder is het bereik van de handrem (wanneer zoals hoort op de voorwielen ;-) vrij beperkt, dus als je de nokken naar binnen stelt heb je kans dat die het helemaal niet doen. En, omdat links en rechts mechanisch onafhankelijk van elkaar werken, kan je door de nokken aan een kant helemaal terug te stellen, de handremwerking aan die kan minimaliseren.
- Ik hoor ook wel eens dat mensen een remverschil L/R proberen te verhelpen door met de nokken te prutsen. Ik vraag me af of dat überhaupt mogelijk is. De druk in het remsysteem is toch overal hetzelfde, dus als, door ongelijk gestelde nokken, de rem aan een kant sneller aangrijpt, zal door gelijke verdeling van de druk, toch vrijwel instantaan de andere kant de rem aangrijpen?

Ik hoor het graag als er afwijkende meningen zijn
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: functie stelnokken van remtrommels

Bericht: # 151075Bericht jandoe1000 »

Het is voor behoorlijk remmen en gelijkmatig afslijten belangrijk dat de remschoenen min of meer tegelijk tegen de trommel gedrukt worden. Als de stelnokken teveel naar binnen staan moeten de remschoenen een langere weg naar de trommel afleggen. De auto remt dan 'onderin het rempedaal'. Onder omstandigheden kan dat te weinig zijn voor krachtig remmen of een noodstop. Er is dan te weinig druk opgebouwd voordat het rempedaal zijn grens bereikt in de vorm van de bodem. Daarom moeten de remschoenen zo dicht mogelijk tegen de trommels gesteld worden zo dat zij net niet aanlopen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: functie stelnokken van remtrommels

Bericht: # 151078Bericht Hanz »

Ik ben het met je eens dat naar binnen gestelde nokken ervoor zorgen dat je dieper moet trappen om volledige remdruk te hebben.

Maar, denk je niet, als bijvoorbeeld rechts de nokken naar binnen staan en links naar buiten, dat de druk links en rechts zo snel gelijk wordt getrokken dat de auto toch niet naar links zal trekken?

Ik probeer voor mezelf vooral uit te vinden of ongelijk gestelde nokken kunnen leiden tot ongelijke remwerking (want daar heb ik volgens de keurmeester last van).
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: functie stelnokken van remtrommels

Bericht: # 151079Bericht jandoe1000 »

Heb je dan ook ongelijk gestelde nokken? Afstellen is simpel. Stel ze eerst naar buiten zo dat de remschoenen strak tegen de trommel zitten. Stel ze daarna terug totdat de trommel net vrij loopt. Pasr keer remmen en controleren of de trommel nog steeds vrijloopt. Doe dit bij alle wielen. Als de keurmeester gelijk had, is het nu verholpen. Maar verschil tussen remmen links en rechts kan ook het gevolg zijn van vette remschoenen en trommels, bijvoorbeeld door een lekke remcylinder.
Gebruikersavatar
Mausje75
Berichten: 88
Lid geworden op: zo apr 13, 2014 10:04 pm
Locatie: Scherpenisse ( Tholen )

Re: functie stelnokken van remtrommels

Bericht: # 151080Bericht Mausje75 »

Ik heb ook stelnokken rondom mijn Kever...
Je moet ze gewoon zo gelijk mogelijk stellen... zodat de remdruk overal hetzelfde is, dus de remweg/handremweg ook.

Dus het beste is ( op de as ) de remmen eerst helemaal vastdraaien, zodat je trommels niet meer kunnen bewegen, dat de stelnokjes zowel links als rechts hetzelfde aantal keer losdraaien, ( bijv ieder 5 slagen ) totdat ze net niet meer aanlopen. Trap tussendoor eens een keer op de rem, zodat de schoenen zich kunnen zetten. En herhaal dit tot de remdruk goed is. Stel daarna je handrem af.

Als je moet corrigeren door 1 stelnok meer naar binnen te stellen dan de andere... zou ik de rest ( hydrauliek ) eens goed nakijken, dan klopt daar iets niet. De druk zou overal hetzelfde moeten zijn ( op de as ).
Quot homines, tot sententiae

84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
renald kwartel
Berichten: 122
Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:36 pm

Re: functie stelnokken van remtrommels

Bericht: # 151153Bericht renald kwartel »

Misschien heb je iets aan het onderstaande verhaaltje,

remmen stellen met de nokjes doe je door ze vast te draaien en aan de trommel proberen te draaien in rij richting .
vervolgens draai je de stel nok terug,,en op het moment dat de trommel begint lost te komen en dus begint te draaien is die nok afgesteld.
en zo ga je verder.
Dit proces kan je een aantal keer herhalen zodat alles goed centreert.

als je de rem intrapt op de testbank en je hebt verschil in vertraging l+r
zou het ook idd aan de remschoenen kunnen liggen
zoals al eerder is gemeld.
Bij mij heb ik de remschoenen eens goed geschuurd en ook de remtrommel goed geschuurd.
toen was het verschil, wat te veel was bijna helemaal weg en goed voor de keuring.
In dit geval was het natte gedeelte van de remmen dik in orde.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: functie stelnokken van remtrommels

Bericht: # 151155Bericht RVIER »

remnokken

het is belangrijk dat de remmen goed gesteld zijn, waardoor ze snel aangrijpen en je het pedaal niet ver hoeft in te drukken. Niet voor niks hebben de latere type zelfstellende remmen

Als op een as er een verschil in afstelling is zal de auto bij het aanremmen even trekken, maar daarna gewoon een even grote remwerking hebben op beide wielen.

verschil in remwerking kan bv komen door een lekkende cilinder/remvloeistof op de voeringen

vr gr Fons

als je aan de remmen werk altijd beide zijden van de zelfde as doen!!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: functie stelnokken van remtrommels

Bericht: # 151156Bericht Hanz »

Heren,

dank voor de tips, als ik weer tijd èn zin heb ga ik ermee aan de slag.
Plaats reactie