Harde rem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Harde rem
Ik rijd alle dagen met mijn 4 naar mijn werk. De laatste weken als ik 'smorgens vertrek merk ik dat de rem hard aanvoelt: het rempedaal kan maar net (geen 1 cm) ingetrapt worden en de remmen werken al. Er zit dus bijna geen vrije slag op. Het eigenaardige is dat het na een, hooguit twee maal remmen weg is en er weer een normale vrije slag op het rempedaal zit. De remmen zitten vooraf gewoon los, ik kan de wagen zo verder duwen. Als ik 's avonds terug rijd is er niets aan de hand.
De remmen zijn zopas gereviseerd: nieuwe remcilinders en schoenen vooraan (trommels) en de remschoenen achter netjes afgesteld. De wagen remt mooi rechtuit, geen lekken, nieuwe remolie, goed ontlucht, hoofdremcilinder is 2 jaar oud. De wagen overnacht in een carport, in versnelling dus geen handrem op. Zelfs zonder starten is het na twee trappen opgelost.
Iemand een idee wat het kan zijn? Het lijkt me niets ernstig maar ik kan er niet direct wat bij bedenken wat het veroorzaakt.
mvg Bart
De remmen zijn zopas gereviseerd: nieuwe remcilinders en schoenen vooraan (trommels) en de remschoenen achter netjes afgesteld. De wagen remt mooi rechtuit, geen lekken, nieuwe remolie, goed ontlucht, hoofdremcilinder is 2 jaar oud. De wagen overnacht in een carport, in versnelling dus geen handrem op. Zelfs zonder starten is het na twee trappen opgelost.
Iemand een idee wat het kan zijn? Het lijkt me niets ernstig maar ik kan er niet direct wat bij bedenken wat het veroorzaakt.
mvg Bart
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Harde rem
ik zou haast denken aan een kleine verstopping in het kanaal ergens..
lijkt me wel onwaarschijnlijk.
alle delen van de remmen zijn op de juiste manier teruggemonteerd?
alle veertjes, ankertjes staafjes etc...?
lijkt me wel onwaarschijnlijk.
alle delen van de remmen zijn op de juiste manier teruggemonteerd?
alle veertjes, ankertjes staafjes etc...?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Harde rem
Ja, Dat was zeker de bedoeling en ik heb er op gelet.Kan je wat verzinnen waarbij dit verschijnsel zich voor doet doordat er wat fout zou zitten?Mark4GTL schreef:ik zou haast denken aan een kleine verstopping in het kanaal ergens..
lijkt me wel onwaarschijnlijk.
alle delen van de remmen zijn op de juiste manier teruggemonteerd?
alle veertjes, ankertjes staafjes etc...?
mvg Bart
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Harde rem
loopt 1 van de 4 remcillinders ergens tegenaan? dat de remvoering vastzit?
dat die na 2x remmen ineens wel weer soepel loopt?
dat die na 2x remmen ineens wel weer soepel loopt?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Harde rem
Bart heb je bij het ontluchten het linker achterwiel flink opgekrikt aan de wielarm zit de remdrukverdeler als deze niet of slecht werkt wat vaak het geval is dan kan de nieuwe olie en ook de eventuele lucht er slecht door komen, lucht geeft tegendruk (samen persbaar) waarschijnlijk voel je dit.
Re: Harde rem
Ik heb heb wiel opgekrikt maar met de krik onder de wielarm. Ontluchten verliep vrij vlot.roberto schreef:Bart heb je bij het ontluchten het linker achterwiel flink opgekrikt aan de wielarm zit de remdrukverdeler als deze niet of slecht werkt wat vaak het geval is dan kan de nieuwe olie en ook de eventuele lucht er slecht door komen, lucht geeft tegendruk (samen persbaar) waarschijnlijk voel je dit.
mvg Bart
Re: Harde rem
Dag Bart,
aan het rempedaal zit een stift, die drukt tegen de zuiger in de hoofdremcilinder. In rust moet tussen stift en zuiger speling bestaan van ik dacht 1-1,5 mm.
Mogelijk is er geen speling en komt de zuiger dus niet helemaar terug, waardoor het ontlastgaatje niet opent.
vr gr Fons
ps @ Roberto
je hoeft volgens mij bij de remdrukverdeler met de twee leidingen vanaf de hoofdremcilinder, het achterwiel niet op te tillen. Bij de variant met de enkele leiding wel.
aan het rempedaal zit een stift, die drukt tegen de zuiger in de hoofdremcilinder. In rust moet tussen stift en zuiger speling bestaan van ik dacht 1-1,5 mm.
Mogelijk is er geen speling en komt de zuiger dus niet helemaar terug, waardoor het ontlastgaatje niet opent.
vr gr Fons
ps @ Roberto
je hoeft volgens mij bij de remdrukverdeler met de twee leidingen vanaf de hoofdremcilinder, het achterwiel niet op te tillen. Bij de variant met de enkele leiding wel.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Harde rem
Waarschijnlijk gaat je remvloeistof na het remmen niet allemaal terug in je potje! kan zijn dat je vrije slag
tussen rempedaal en hfdrem cil. te krap is! moet min. 1mm zijn!
Is makkelijk te controleren aan je pedaal, moet eerste stukje :loos: zijn.
Kan ook zijn dat de zuiger van je hfd rem cil. iets blijft hangen, dan komt het compensatiegaatje niet vrij!
succes,
gr.Jan.
tussen rempedaal en hfdrem cil. te krap is! moet min. 1mm zijn!
Is makkelijk te controleren aan je pedaal, moet eerste stukje :loos: zijn.
Kan ook zijn dat de zuiger van je hfd rem cil. iets blijft hangen, dan komt het compensatiegaatje niet vrij!
succes,
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Harde rem
Zit er een ontluchtings nippel op de hoofdrem cilinder? die afstanden van 1-1,5 mm kloppen wel maar daar heb je niet aan gezeten want de hoofdremcilinder zit er 2 jaar op dus daar kan het probleem niet zitten, ik heb echt het idee lucht.
Re: Harde rem
Nog ff wat info. Het fenomeen doet zich dus enkel 's morgens voor. De wagen heeft dan pakweg 14 uur stil gestaan in de carport. 's Avonds als ik op mijn werk vertrek is er niets aan de hand. Dan heeft de wagen ongeveer 9 uren stil gestaan, gewoon buiten op een parking.
Mij lijkt het eigenaardig dat het fenomeen enkel 's morgens is. Als de slag van het rempedaal niet goed is zou dat ook 's avonds moeten zijn. De slag is echter prima als ik enkele malen, heb geremd. Enkel 's morgens de eerste keer en wat minder de tweede keer remmen gaat het pedaal dus niet zo diep als gebruikelijk.
Ik zat zelf te denken aan iets met temperaturen of vocht maar kan er niet zo direct wat bij verzinnen. In de carport staat de wagen 's nachts en koel ie flink af, zeker met wat wind. Op de parking op mijn werk is het sowieso al wat warmer overdag en staat er eventueel de avondzon op. Het zou dus de komende weken erger moeten worden als het temperatuur gevoelig is.
Vanmorgen de wagen even met de hand geduwd. Het ging vanzelf, geen enkel probleem dus een slepende rem of zo is volgens mij uit gesloten.
Ik meet vanavond en morgenvroeg ff de speling op mijn rempedaal en eventueel ook hoe ver ik hem moet intrappen. Vanmorgen was er geen probleem. Ging direct goed. Er was wel mist dus geen wind die voor afkoeling kan zorgen en ik had hem dus al met de hand verplaatst.
Roberto, als er lucht in zit, zou ik het fenomeen dan niet altijd moeten hebben of zie ik daar wat over het hoofd. Het rempedaal gaat enkel de eerste (twee) trappen minder diep. Daarna is er niets meer aan de hand.
mvg Bart
Mij lijkt het eigenaardig dat het fenomeen enkel 's morgens is. Als de slag van het rempedaal niet goed is zou dat ook 's avonds moeten zijn. De slag is echter prima als ik enkele malen, heb geremd. Enkel 's morgens de eerste keer en wat minder de tweede keer remmen gaat het pedaal dus niet zo diep als gebruikelijk.
Ik zat zelf te denken aan iets met temperaturen of vocht maar kan er niet zo direct wat bij verzinnen. In de carport staat de wagen 's nachts en koel ie flink af, zeker met wat wind. Op de parking op mijn werk is het sowieso al wat warmer overdag en staat er eventueel de avondzon op. Het zou dus de komende weken erger moeten worden als het temperatuur gevoelig is.
Vanmorgen de wagen even met de hand geduwd. Het ging vanzelf, geen enkel probleem dus een slepende rem of zo is volgens mij uit gesloten.
Ik meet vanavond en morgenvroeg ff de speling op mijn rempedaal en eventueel ook hoe ver ik hem moet intrappen. Vanmorgen was er geen probleem. Ging direct goed. Er was wel mist dus geen wind die voor afkoeling kan zorgen en ik had hem dus al met de hand verplaatst.
Roberto, als er lucht in zit, zou ik het fenomeen dan niet altijd moeten hebben of zie ik daar wat over het hoofd. Het rempedaal gaat enkel de eerste (twee) trappen minder diep. Daarna is er niets meer aan de hand.
mvg Bart
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Harde rem
combinatie wind en nachtvorst?
Nu vriest het weer minder dus misschien is daarom het probleem nu weg?
Nu vriest het weer minder dus misschien is daarom het probleem nu weg?
Re: Harde rem
Bart, ik heb dit ook eens gehad na grondig ontluchten was het weg
Re: Harde rem
@Bart,
Wat ik na herlezen begrijp is dat als je hem s'ávond wegzet het pedaal niet hard aanvoelt maar s óchtends wel. Kennelijk bouwt hij dus s'nachts druk op. Als dat zo is en het gebeurt alleen als het koud wordt (onder de 4 graden celsius). Is er eigenlijk maar een mogelijkheid en dat is water in de remvloeistof in combinatie met of te weinig speling tussen pedaal en zuiger of een defecte veer van het rempedaal.
Immers, onder de 4 graden celcius neem het volume van water toe.
Zal me benieuwen wat je morgen meet
vr gr Fons
Wat ik na herlezen begrijp is dat als je hem s'ávond wegzet het pedaal niet hard aanvoelt maar s óchtends wel. Kennelijk bouwt hij dus s'nachts druk op. Als dat zo is en het gebeurt alleen als het koud wordt (onder de 4 graden celsius). Is er eigenlijk maar een mogelijkheid en dat is water in de remvloeistof in combinatie met of te weinig speling tussen pedaal en zuiger of een defecte veer van het rempedaal.
Immers, onder de 4 graden celcius neem het volume van water toe.
Zal me benieuwen wat je morgen meet
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Harde rem
Ik heb gisteren het rempedaal ff nader bekeken. De vrije slag tussen rempedaal en hoofdremcilinder zag ik niet dadelijk zitten om te meten. De stang van het rempedaal verdwijnt door een dichting en daar is niets te meten. Het rempedaal dus. Als je het in drukt heb je eerst enkele milimeters met erg weinig weerstand waarvan ik meen dat het de speling uit alles weg haalt. Dan begin je druk op te bouwen en dat gaat over +/- 2.5 cm. Het is moeilijk te meten. Daarna zit de rem vast omdat de remschoenen tegen de trommels zitten en dat blijft ook zo. Het pedaal zakt niet verder weg als je blijft drukken, wat ik bij luchtinsluitsels wel zou verwachten.
Vanmorgen precies hetzelfde. Het hard aanvoelen = een kortere remslag dan normaal, was er weer niet. Ik begin inderdaad te vermoeden dat het met de temperatuur te maken heeft. Bij lucht insluitsels zou ik verwachten dat het rempedaal verder wegzakt als je blijft drukken. Water lijkt me sterk omdat de remvloeistof zo graag water opneemt maar ik kan er ook wel wat bij verzinnen. Als het echt gaat vriezen zou ik dat zeker weten want dan krijg ik ijs in mijn remleiding volgens dezelfde redenering en zou ik niet meer kunnen remmen De remvloeistof is bij de remrevisie volledig vervangen.
Zaterdag ga ik de wagen eens op blokken zetten en er wat verder aan werken. Ik wil de toch de alu velgen eraf halen en er mijn wintervelgen op zetten dus het ideale moment om ook de remmn te ontluchten. Ik ga dan:
1) de hoofdremcilinder ontluchten als ik de nippel kan vinden.
2) de remmen ontluchten
3) als er ergens lucht uit komt , de remvloeistof vervangen.
4) de slag van het rempedaal wat nauwkeuriger meten en eventueel bijstellen volgens specs
Iemand nog suggesties voor zaken die ik best check?
Ik heb een vermoeden dat ik het wel weg zal krijgen maar achteraf moeilijk zal kunnen duiden wat er nu precies mis was.
Al vast bedankt voor jullie inbreng.
mvg Bart
Vanmorgen precies hetzelfde. Het hard aanvoelen = een kortere remslag dan normaal, was er weer niet. Ik begin inderdaad te vermoeden dat het met de temperatuur te maken heeft. Bij lucht insluitsels zou ik verwachten dat het rempedaal verder wegzakt als je blijft drukken. Water lijkt me sterk omdat de remvloeistof zo graag water opneemt maar ik kan er ook wel wat bij verzinnen. Als het echt gaat vriezen zou ik dat zeker weten want dan krijg ik ijs in mijn remleiding volgens dezelfde redenering en zou ik niet meer kunnen remmen De remvloeistof is bij de remrevisie volledig vervangen.
Zaterdag ga ik de wagen eens op blokken zetten en er wat verder aan werken. Ik wil de toch de alu velgen eraf halen en er mijn wintervelgen op zetten dus het ideale moment om ook de remmn te ontluchten. Ik ga dan:
1) de hoofdremcilinder ontluchten als ik de nippel kan vinden.
2) de remmen ontluchten
3) als er ergens lucht uit komt , de remvloeistof vervangen.
4) de slag van het rempedaal wat nauwkeuriger meten en eventueel bijstellen volgens specs
Iemand nog suggesties voor zaken die ik best check?
Ik heb een vermoeden dat ik het wel weg zal krijgen maar achteraf moeilijk zal kunnen duiden wat er nu precies mis was.
Al vast bedankt voor jullie inbreng.
mvg Bart
Re: Harde rem
Dag bart,
je kunt de speling eenvoudig bepalen door te kijken of je het rempedaakl in de tegengestelde richting in kunt bewegen. Je trekt dus voorzichtig aan het pedaal en moet dan een beetje ruimte voelen.
vr gr Fons
je kunt de speling eenvoudig bepalen door te kijken of je het rempedaakl in de tegengestelde richting in kunt bewegen. Je trekt dus voorzichtig aan het pedaal en moet dan een beetje ruimte voelen.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)