Achterremen controleren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Achterremen controleren

Bericht: # 110942Bericht Willem de Zwijger »

Ik was bij de APK en daar vonden ze mijn linkerachterrem niet goed. De auto hadden ze op de brug, met vervolgens een steun onder de trekhaak zodat de wielen vrijhingen. De keurmeester vroeg of ik hard op de rem wilde trappen en hij draaide aan de wielen. Hij zei dat hij het rechterachterwiel niet rond kon draaien, het linker wel.
Thuis zet ik de auto op bokken zodat de achterwielen los hangen, en haal ik de achterrem links los, en zag dat de remschoenen van de cilinder afgeschoven waren, maar dat kan ook gekomen zijn bij demontage, want dat ging wrikkend. Ik zag wel dat het veertje van de zelfsteller er niet goed op zat, heb dat goed gezet (nl hetzelfde als aan de andere kant). Toen het veertje losgemaakt wat de remschoenen naar elkaar toetrekt. Daarna heb ik de schoenen goed gezet en het strakke veertje-wat-de-remschoenen-naar-elkaar-toetrekt er weer in geprutst.
Dus beide achterremmen zijn losgeweest, en daarna zijn de remtrommels weer gemonteerd en een paar keer op de rem getrapt om de zelfstellers goed te krijgen..
Vervolgens liet ik mijn geliefde op de rem trappen en controleerde ik de nog steeds vrijhangende achterwielen...die ik allebei rond kon draaien :oops: . Very strange. Links makkelijker dan rechts, maar allebei zijn ze te bewegen.
Ik vroeg me vervolgens af of je op deze manier uberhaupt wel kunt controleren of de remmen werken, ik had het nog nooit zo gedaan. Speelt de remdrukverdeler hier niet een rol? IK weet wel dat ontluchten niet fijn werkt als je bij loshangende wielen vervolgens het linkerwiel niet opkrikt. Geldt dat ook voor remmen controleren? Bestaat er wel een goede manier?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 110947Bericht Mark4GTL »

probeer het eens met belast remdrukverdeler

volgens mij licht het daaraan
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 111129Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben inmiddels APK waardig, en de achterrwielen zijn met de hand niet meer rond te draaien bij remmen in ingeveerde toestand. Om dit te bereiken heb ik een busje gemaakt van ongeveer 1.5 cm om de remdrukverdeler veel verder aan te kunnen draaien dan hij stond (en hij stond in zijn uiterste stand).
Misschien dat er op dit punt steeds strenger gecontroleerd gaat worden, hou het in dat geval in het achterhoofd.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112948Bericht Willem de Zwijger »

Ahum, ehh, dat was dus allemaal wat te voorbarig, er mankeerde wel degelijk wat aan mijn linkerachterrem. Hij begon de laatste tijd meer en meer nare geluiden te maken, dus ik haal hem open en constateer een vastzittende remcilinder. Dat leidde vervolgens tot de complicatie: lekkende aansluiting bij de nieuwe remcilinder omdat ik bij demontage niet allen de wartel verdraaide, maar tevens de (koperen) remleiding... Die remcilinder had ik (o wonder van logistiek) nog op voorraad liggen. Maar die lekkage gaf mij eindelijk (na een jaar of 6 van diepgevoeld verlangen) de vrijbrief om een flaresetje te kopen waarmee ik nu zelf die heerlijke prachtige trompetvormige nippels op de remleiding kan felsen. Vervolgens bekeek ik de remschoenen, niet mooi meer, ook maar nieuw erin, had ik ook nog liggen (o wonder...) met zelfs een verensetje (o, nog groter wonder) maarrrrrr in die verensetjes zit net niet de 8 mm gekartelde borgveer die een mens zo hard nodig heeft bij het overzetten van de arm waar de handrem kabel in moet. Ga hiervoor naar Raydo indien u in de de gelukkige nabijheid van Amsterdam verblijft.
Gisteravond lekker in de vrieskou de boel weer in elkaar gezet (wat een fijne constructie met al die armen, benen en vooral #@tveertjes, NOT) maar als hij dan weer heerlijk smooth remt zonder gekras, geschuur en andere nare geluiden is de voldoening weer des te groter en gloeit in de koude winternacht het hart van de sleutelaar van trotse warmte....
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112950Bericht brecht »

Werk jij bij een garage dat je alles op voorraad hebt? :wink:

Compleet irrelevant, maar wel leuk verhaal over achter remmen en apk. Mijn achter remmen waren ook ooit "ongelijk" en dus afgekeurd, alles ontlucht en afgesteld en terug: weer ongelijk, maar nu andersom! weer afkeur. Volgens keurmeester waren ze krachtig genoeg, maar was de ongelijkheid t probleem. Volgende herkeuring niets gedaan, sleuteltje mee genomen en voor de deur wat lucht in de "sterkere" rem gelaten. Alles goed en afgemeld! :D :-? rara politie pet. raar verhaal. Maar goed. thuis weer netjes ontlucht en lekker verder gereden.

Ben je als goedgekeurd Willem?
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112953Bericht Paul/ »

Interessant al die remmendingetjes. Maar is het niet zo dat de remdrukverdeler er, met het veertje aan de draagarm, voor zorgt dat de achterremmen minder hard bekrachtigd worden zodra de achterwielen minder hard op de weg drukken en dus minder ver ingeveerd zijn. Op deze manier wordt op primitieve wijze getracht te voorkomen dat de achterwielen blokkeren en gezorgd dat de meeste remkracht met de voorwielen geleverd wordt als de auto met de achterwielen los komt. Dat zou ook het verhaal verklaren dat de wielen met ingetrapte rem rond te draaien zijn als de auto met de achterwielen los van de grond is. Maar als het goed is zit de remdrukverdeler alleen op de rechterdraagarm (of was het de linker?)aangesloten en daardoor zou je wel alleen de linkerkant kunnen testen. Namelijk de rechterkant blijft op de grond en ingeveerd, de linkerkant opgekrikt en te testen.
Andersom zou niet werken omdat dan de rechterkant uitgeveerd raakt en daardoor de remdrukverdeler denkt dat de achterwielen minder/geen remdruk moeten krijgen.

De juiste en wellicht enige manier om de remmen te testen is het gebruik van een remmentestbank zoals aanwezig bij een garage.

Het sluit natuurlijk niet de overige remgebreken uit bij de auto van brecht maar wellicht wel handig om rekening mee te houden.

Misschien dat de geleerden mijn verhaal kunnen verbeteren, maar dit is volgens mij zoals het werkt.

Groeten,

Paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112955Bericht Willem de Zwijger »

Paul/ schreef:Interessant al die remmendingetjes. Maar is het niet zo dat de remdrukverdeler er, met het veertje aan de draagarm, voor zorgt dat de achterremmen minder hard bekrachtigd worden zodra de achterwielen minder hard op de weg drukken en dus minder ver ingeveerd zijn. Op deze manier wordt op primitieve wijze getracht te voorkomen dat de achterwielen blokkeren en gezorgd dat de meeste remkracht met de voorwielen geleverd wordt als de auto met de achterwielen los komt.
Volgens mij spreek je jezelf tegen in die twee zinnen. De laatste zin is m.i. waar: hoe losser de achterwielen komen, hoe minder remkracht om blokkering te voorkomen.
En dus is het wél waar dat de achterwielen minder bekrachtigd worden (=minder hydraulische druk krijgen) bij uitveren, en daar zorgt die remdrukverdeler voor. Toch?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112956Bericht Willem de Zwijger »

brecht schreef:Ben je als goedgekeurd Willem?
Ja, op de 16de oktober kreeg ik hem er alsnog doorheen.
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112960Bericht Paul/ »

Willem de Zwijger schreef:
Paul/ schreef:Interessant al die remmendingetjes. Maar is het niet zo dat de remdrukverdeler er, met het veertje aan de draagarm, voor zorgt dat de achterremmen minder hard bekrachtigd worden zodra de achterwielen minder hard op de weg drukken en dus minder ver ingeveerd zijn. Op deze manier wordt op primitieve wijze getracht te voorkomen dat de achterwielen blokkeren en gezorgd dat de meeste remkracht met de voorwielen geleverd wordt als de auto met de achterwielen los komt.
Volgens mij spreek je jezelf tegen in die twee zinnen. De laatste zin is m.i. waar: hoe losser de achterwielen komen, hoe minder remkracht om blokkering te voorkomen.
En dus is het wél waar dat de achterwielen minder bekrachtigd worden (=minder hydraulische druk krijgen) bij uitveren, en daar zorgt die remdrukverdeler voor. Toch?
Nog eens nagelezen, maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. De achterwielen worden minder bekrachtigde (=minder hydraulische druk) dus kan er tegelijkertijd meer remkracht (=hydraulische druk op de remmen) geleverd worden door de voorwielen.
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112966Bericht Willem de Zwijger »

Sorry, ik las 'het is niet zo' in plaats van 'is het niet zo' .....
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112967Bericht Rodeo-6 »

Meestal is de oorzaak van verschillende rem werking achter, de handrem (bijna altijd eigenlijk)
(uhm)

Afbeelding
>> Doe mij maar een DAF <<
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112979Bericht Tweety »

Wel grappig zo'n foto van een "Voor" -rem met dat verhaal d'r bij... :wink:
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112989Bericht roberto »

Rodeo-6 schreef:Meestal is de oorzaak van verschillende rem werking achter, de handrem (bijna altijd eigenlijk)
(uhm)

Afbeelding
Lekkende remcup (zuiger) dit komt doordat er nooit aan remolie vernieuwen wordt gedacht de remolie trekt enorm veel vocht aan daardoor roesten de remzuigers en de remdruk verdeler vaak vast, daardoor werken de remmen niet optimaal, meestal denk men hier aan met een noodstop dan staat hij dwars over de weg ( remolie voor de R4 kost 1/2 liter 5 euro)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 112991Bericht roberto »

roberto schreef:
Rodeo-6 schreef:Meestal is de oorzaak van verschillende rem werking achter, de handrem (bijna altijd eigenlijk)
(uhm)

quote]

Lekkende remcup (zuiger) dit komt doordat er nooit aan remolie vernieuwen wordt gedacht de remolie trekt enorm veel vocht aan daardoor roesten de remzuigers en de remdruk verdeler vaak vast, daardoor werken de remmen niet optimaal, meestal denk men hier aan met een noodstop dan staat hij dwars over de weg ( remolie voor de R4 kost 1/2 liter 5 euro)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Achterremen controleren

Bericht: # 113001Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben ook een van die makkelijken die denken: eerst maar eens kijken of het echt nodig is. Nou, daarvan ben ik inmiddels overtuigd aan het raken. Vraag: hoe vaak zou je dat moeten doen?
Verder: welke remolie zou er eigenlijk in moeten? Ik gooi er DOT 4 in, maar ik las dat dat aggressiever is dat DOT 3. Wat doen jullie erin?

Mbt de kwetsbaarheid van de remcilinder voor vocht: volgens een collega van me is het zo dat de zuigers daar waar ze naar buiten geduwd worden altijd nog een dun filmpje remolie op het oppervlak hebben zitten, en daar vindt dan ook de grootste absorptie van water plaats. Zo had ik er nog nooit over nagedacht.
Plaats reactie