Amsterdam weert de oldtimers

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Transat
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 28, 2008 12:07 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 96976Bericht Transat »

Het ging super! We kregen meer aandacht dan de VVD en de FEHAC die ook aanwezig waren. :) Een interview met Albert van de Hybride Eend en een interview met onze woordvoerster Floor. Wethouder van Milieu, Marijke Vos, was ook aanwezig.
Kijk vanavond maar naar Eén Vandaag (Ned 1, 18:15) en hou het nieuws van RTV NH en AT5 in de gaten.

Afbeelding
Afbeelding
(eigenaar van een '83 Lelijke Eend)
lillywashere
Berichten: 132
Lid geworden op: do sep 11, 2003 2:00 am
Locatie: Olst

Bericht: # 96977Bericht lillywashere »

ontzettend goed!
helaas aan het werk dus geen mogelijkheid gehad om aanwezig te zijn. Ga vanavond zeker kijken.
Lilly 2.0, Biggo en project Lilly...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 96980Bericht Willem de Zwijger »

Schitterend gedaan. Zit er nou echt een hybride aandriving in die eend? Hoe is dat in vredesnaam gedaan?
Transat
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 28, 2008 12:07 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 96992Bericht Transat »

Achterin licht een pakket accu's voor de elektro-motor. Voor de bio-ethanol hoef je alleen maar een verstelbare sproeier van 2 tientjes op je carb te zetten. Dus hij is echt hybride ja. :D In dit artikel vind je meer info.
(eigenaar van een '83 Lelijke Eend)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 96997Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat artikeltje wil niet downloaden :-?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 96998Bericht Rik »

R4F6GTX Automaat schreef:Dat artikeltje wil niet downloaden :-?
check je mail effe, heb hem doorgestuurd, downloaden duurde wel lang maar heb hem wel gekregen
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 96999Bericht GijSsie »

heb je PDF nodig kerel :wink:
Savane 1993 =D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97001Bericht R4F6GTX Automaat »

ik heb pdf knulletje. mijn computer heeft zelfs ook al xp
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97002Bericht R4F6GTX Automaat »

Dank je Rik.
Leuk stukje.
Er was toch ooit iemand hier niet zo lang geleden die een r4 omgebouwd had met electro aandrijving? is die hier nog ergens?

mijn F6 heeft plek zat voor een hoop accu's; ik wil ook wel een electrische F6
wie helpt me daarmee
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 97488Bericht brecht »

iemand gisteravond radar gezien?

Een leuk mini onderzoekje naar uitstoot verschillende auto's De nieuwe discovery die meer uitstoot dan de eend, wat te doen als het verplichte roetfilter voor jouw diesel simpel niet verkrijgbaar is, wat te doen met twee identieke auto's waarvan de een echter net boven en de ander net onder de leeftijdsgrens ligt... :lol:

Daarna een wethouder in de studio die al weer erg aan het terugkrabbelen was over de absolute leeftijdsgrens en over uitzonderingen begon voor recreatief gebruik. "oldtimers passen zo mooi in het karakteristieke straatbeeld" of zo zij hij zelfs :-) Ik denk dat je je voorlopig geen zorgen hoeft te maken met je oldtimer in amsterdam
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 97491Bericht Rik »

uit het onderzoek bleek ook nog dat 40% van de vervuiling wordt veroorzaakt auto's die niet gekeurd zijn, ze zullen dus nog wel even bezig blijven met dit soort onderzoeken en initiatieven, we zullen wel zien!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97504Bericht Willem de Zwijger »

Helemaal gerust ben ik er niet op, oldtimers zijn onschuldig omdat ze weinig rijden, maar wat als je ze voor dagelijks gebruik rijdt?
Maar ik denk dat ik maar even de discussie uit laat woeden voor ik aan het sleutelen sla.
LPG heeft een goede naam, maar toen ik gisteren wat aan het googelen sloeg over NOx en fijnstof kreeg ik de indruk dat juist die niet erg veel verschillen tussen LPG en benzine. CO schijn je wel heel laag te kunnen krijgen, maar daar gaat het niet om. Om NOx naar beneden te krijgen schijn je toch aan de katalysator te moeten...Het wrange is wel dat NOx zelf onschadelijk is, maar gezien wordt als representant van een slechte verbranding en in de (Brusselse) regelgeving expliciet wordt genoemd.
Sans Severia
Berichten: 31
Lid geworden op: wo feb 27, 2008 9:08 pm
Locatie: Hulst

Bericht: # 97984Bericht Sans Severia »

Op nu.nl staat dit artikel.

Als je niet door de hond wordt gebeten, dan word je door de kat gekrabt?? Of is dit wel een verbetering?
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 97985Bericht Leuverink »

Amsterdam versoepelt plannen om auto's te weren
Uitgegeven op maandag 19 mei 2008 om 16:02:44

(Novum) - Auto's van voor 1992 mogen na 2009 toch nog de binnenstad van Amsterdam in als ze niet te vervuilend zijn. De plannen om vervuilende auto's uit de binnenstad van Amsterdam te weren zijn versoepeld, na kritiek van onder meer de autobranche.

Aanvankelijk wilde de gemeente alle auto's weren die zonder roetfilter op diesel rijden. Hetzelfde gold voor of auto's op benzine of lpg van voor 1992. In plaats van het bouwjaar wordt nu naar de euronorm gekeken. Via het kenteken kan worden opgezocht hoeveel een auto daadwerkelijk vervuilt.

Ook worden nu uitzonderingen gemaakt voor oldtimers, aangepaste voertuigen van gehandicapten en garagebedrijven. Verder kunnen inwoners van de binnenstad met een vervuilende auto jaarlijks tien dagen een ontheffing aanvragen. Ook komt er een kredietregeling voor automobilisten met een laag inkomen: mensen met maximaal 120 procent van het minimumloon kunnen een renteloze lening krijgen om een schonere auto te kopen.

In februari kondigde de gemeente maatregelen aan om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Zo komt er een subsidie voor mensen die hun oude wagen naar de sloop brengen. Milieuvriendelijkere auto's moeten ook sneller een parkeervergunning krijgen. De gemeente wil het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door bussen en trams langer te laten rijden. Fietsen moet aantrekkelijker worden door meer fietspaden en gratis stallingen. De parkeertarieven stijgen overal, maar in het centrum het sterkst.

Vrachtwagens zonder goed roetfilter zijn vanaf volgend jaar niet meer welkom. Zestig camera's houden de zogenoemde milieuzone binnen de ring A10 in de gaten om te voorkomen dat vervuilende wagens toch de stad binnenrijden.

[Copyright 2008, Novum]
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97994Bericht Willem de Zwijger »

Aanpassingen plan Voorrang voor een Gezonde Stad na inspraakprocedure
Het College van B&W hecht veel waarde aan een zorgvuldige invoering van de maatregelen. Mensen moeten minimaal een jaar de tijd krijgen om zich voor te bereiden op invoering van de milieuzone

......
Milieuzone
Als toelatingscriterium geldt nu in plaats van het bouwjaar de euronorm. Auto’s op benzine en LPG met euronorm 1 en dieselauto’s met een roetfilter die voldoen aan tenminste euronorm 2 worden toegelaten in de milieuzone. Dieselauto's vanaf euronorm 2 waarop (nog) geen roetfilter kan worden geplaatst, waaronder ook enkele moderne typen schone dieselauto’s, worden eveneens toegelaten. De euronorm geeft de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan en kan worden gecontroleerd met behulp van kentekenregistratie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

......

Ontheffingen

Ook nieuw in het plan zijn speciale regelingen voor oldtimers en gehandicapten.

Zo komt er een ontheffing voor auto’s die ouder zijn dan 25 jaar met een oldtimerverzekering.
Mensen die binnen de Ring A10 (behalve Noord) wonen met een gehandicaptenparkeerkaart en een speciaal aangepaste auto die niet aan de criteria voor de milieuzone voldoet kunnen een ontheffing aanvragen.
Mensen met een gehandicaptenparkeerkaart die buiten de Ring A10 (inclusief Noord) wonen, kunnen een dagontheffing krijgen.
Garagebedrijven gevestigd binnen de milieuzone kunnen een dagontheffing aanvragen voor hun klanten.
Verder krijgen bewoners binnen de Ring A10 (behalve Noord) recht op 10 keer per jaar een dagontheffing.

.......

Er doemen de volgende vragen op (mijn R4-tjes zijn van 85 (F6) en 86 (GTL)):
1. Heeft iemand enig idee of ombouwen naar LPG de uitstoot op het nivo van Euronorm 1 zou kunnen krijgen (deze vraag zal binnenkort wel redelijk veel gesteld worden bij de LPG ombouwstations)
2. Heeft iemand nog een GTL en/of F6 staan van 83 of 84? Mogen heeeel slecht zijn, want ik wil ze heeeel mooi restaureren...Als de papieren er maar bij zijn.
Plaats reactie