Boete voor niet verzekerd zijn

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Boete voor niet verzekerd zijn

Bericht: # 79291Bericht Goof »

Tja, je hobbiet wat en dan gebeurt er wel eens wat.
Ik heb 2 kentekens in de schorsing staan en moet dus 2x per jaar die krengen op het postkantoor gaan verlengen. (waarom gaat dat niet automatisch?) Daarvan krijg je veel te lang van tevoren een waarschuwing thuis. Nou is het me dus overkomen dat die waarschuwing er tussendoor geglipt is en ik dus ineens een wegenbelastingaanslag kreeg voor 1 kenteken. Ik heb me toen gerealiseerd dat de schorsing verlopen was en deze binnen 2 weken weer geschorst. (want dat krijg je alleen in het weekend voor elkaar als je werkt). Daarbij heb ik er dus niet bij stil gestaan dat die auto officieel verzekerd moest zijn.
Gevolg: ik kreeg melding dat er een overtreding was geconstateerd, of ik even wilde aantonen dat de auto wel verzekerd was. Nou kan ik dat niet, want hij was niet verzekerd. Dus teruggekomen van vakantie vind ik het "schikkingsvoorstel" in de bus. 320 pleuri :evil: :cry: :x
Heb eens even gezocht op het internet en nou blijkt dit bedrag voor iedereen die deze overtreding begaat identiek te zijn. Dat noem ik dus geen schikkingsvoorstel, want er wordt dus niet gekeken naar de duur van de overtreding.
Nou ben ik niet van plan die 320 euri te betalen, want dat staat in geen verhouding tot de gepleegde overtreding. Zowieso is de duur minimaal en daar komt ook nog eens bij dat het voertuig zowel voorafgaande aan als na de overtreding geschorst is en verzekering maar 70 euro en centen per jaar kost.
Nou is het zo dat ik in diezelfde periode ook een auto verkocht heb, die ik een paar weken uit de verzekering had en niet geschorst had. Daarvan heb ik echter geen bericht gehad.

Mijn vraag aan jullie. Wie heeft er ooit eerder met dit bijltje gehakt en kan me helpen. Welke insteek moet ik kiezen, die van onredelijke hoge straf (alsof je TBS voor een winkeldiefstal krijgt) of die van willekeur omdat ik van dat andere geval niks gehoord heb?
Zijn er toevallig advocaten in de zaal die een uitweg zien?
Ik ben best bereid om een boete te betalen voor deze overtreding, maar 320 euro vind ik echt té zuur en ook overdreven. Redelijk zou ik vinden een halfjaarpremie voor verzekering. Daar heb je de echte fraudeurs ook harder mee dan de verstrooide hobbïest. :-?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 79292Bericht Boerammetje »

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad, toen mijn verzekeraar het verkeerde kenteken in zijn bestand had staan. Toen heb ik met de RDW gebeld en de situatie uitgelegd. Ik stuitte toen wel op begrip en heb niets hoeven betalen.

Ik denk dat als je in rust uitlegt dat de auto's bepoogd waren geschorst te zijn en dat een schorsing niet van tevoren verlengd kan worden, je er wel uit komt.

Het "schikkings"voorstel houdt in dat er "zand over gaat" als jij nu betaalt, maar dat je er ook mag kiezen om het een en ander voor de kantonrechter uit te spelen. De rechter zou de wet met redelijkheid en billijkheid moeten toepassen, zo zegt de wet. Fraaie cirkel he? Mijn gevoel zegt dan weer dat je daar zeker niet kansloos bent. Vraag is echter wie de proceskosten betaalt als jij vrijgesproken wordt. Op octrooigebied is dat in ieder geval de schuldige partij sins kort, maar of dat ook geldt bij het aanvechten van heffingen?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 79293Bericht an3s »

Beste Goof,

Ik heb in maart precies hetzelfde bij het handje gehad en net zoals Boerammetje met de RDW gebeld maar mocht daar helaas geen begrijpend oor vinden.

Volgens de wet moet je kenteken geschorst danwel verzekerd zijn. Als ie geen van beide is heb je in een zaak geen schijn van kans. Hooguit dat de hoogte van de boete wordt aangepast.

LET OP: Onverzekerd zijn is geen overtreding maar een misdrijf. Als je niet op het schikkingsvoorstel ingaat komt het niet bij de kanton- maar bij de politierechter. Als je de zaak verliest krijg je daar een permanente aantekening van. Dat heet in de volksmond een strafblad. Hoewel jij en ik de zaak misschien niet zo ernstig vinden kan zoiets in de toekomst nog eens heel vervelend voor je uitpakken.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 79303Bericht Boerammetje »

Hmmm... een zinvolle kennisgeving! Goof, pas een beetje op!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 79304Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb het eens gehad met het kopen van een motor. Hij stond nieuw in de etalage, ik laat hem op mijn naam zetten, haal hem twee weken later op nadat ik de centjes betaald had, en verzeker hem meteen.
Ik kreeg ook die mega boete, en braaf als ik was heb ik die betaald, met het idee: ik leg later wel uit hoe onredelijk dit was, en dan betalen ze wel terug (zo deed ik het ook altijd met de boetes voor niet betalen van de wegenbelasting in het pre-automatische incasso tijdperk).
Maar zo werkt het dus niet, je moet het voor laten komen en daar je gelijk halen. Door betalen erken je schuld, en dan gooien ze daarna elke redelijke brief regelrecht de prullenbak in.
Dus: niet betalen maar voor laten komen. En aantonen dat je vroeger altijd braaf betaald hebt maar dat dit er tussendoor is geschoten etc etc.
Gebruikersavatar
Jorijn
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 22, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 79369Bericht Jorijn »

Ik heb ook in deze situatie gezeten. Auto opknappen, in de schuur zetten en niet schorsen... Ik heb het laten voorkomen bij het kantongerecht en heb een voorwaardelijke "straf" gekregen. Niet hoeven betalen dus.
Mijn voornaamste argumenten waren:
- de auto heeft sinds de aankoop op eigen terrein gestaan en is niet op de openbare weg geweest.
- de auto is aangeschaft om op te knappen als hobby en verder ook om als student op een goedkope manier auto te kunnen rijden. De boete is dus ook onredelijk hoog. Zeker omdat je geen waarschuwing hebt gehad, maar gelijk een boete.
- ik heb ook aangegeven wel fout te zitten, maar dat ik niet tegen de geest van de wet heb gehandeld.
Ik zal anders mijn bezwaarbrief naar je toe mailen.
Verder is het ook aan te raden om te bellen en op die manier je verhaal te doen. Dit wordt allemaal opgenomen in het dossier.
Succes ermee!!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 79404Bericht brecht »

Ik heb het voor gehadmet een motorfiets, in het goede oude guldentijdperk nog.

Motor op de trailer opgehaald, in de schuur gezet, 2 dagen later verzekering rond en rijden, 2 maanden later weer verkocht, weer twee maanden later idd een schikkingsvoorstelbinnen gekregen. 480 gulden! voor die eerste twee dagen dat ie ooit niet verzekerd was.

Ik heb uiteindelijk zelfs de officier van justitie uitgelegd die onderaan dat schikkingsvoorstel stond, maar niks hielp. Uiteindelijk heb ik gewoon moeten betalen. :cry:
Emmy

Bericht: # 79418Bericht Emmy »

Oeps!
Ik heb mijn R4 vrijdag de 18de in Delfzijl gehaald en ben toen naar huis gereden. Pas de volgende dag heb ik eraan gedacht om de auto te verzekeren (ja ja, heel stom maar ik was te enthousiast enzo).
Dat verzekeren heb ik pas (omdat hij ergens in een schuur stond te drogen) de woensdag erop geregeld, en in laten gaan op die woensdag dus.

Als ik jullie verhalen goed begrijp kan ik nu dus een duur probleem hebben?
Maandag gelijk even bellen met mijn verzekeringsvrouw, zou dat een hoop trammelant voorkomen?
Gebruikersavatar
Vrouw5LeCar
Berichten: 27
Lid geworden op: za nov 13, 2004 12:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 79423Bericht Vrouw5LeCar »

Emmy, gezien je niet betrapt bent en de auto nu verzekerd is, is er niets aan de hand, maar ik zou toch nooit meer onverzekerd rondrijden als ik jou was.
Stel dat je een ongeluk veroorzaakt, dan wordt je wel vervolgt voor een misdrijf. Dat ligt even anders dan een boete voor een verlopen schorsing van een onverzekerde auto.
Ook wij hebben een soortgelijke situatie meegemaakt en ook moeten betalen. Sindsdien hou ik de schorsingsdata van de auto's in de gaten.
Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 79424Bericht Neeelz »

Ik heb er dan weer geen probleem mee gehad: auto gekocht en op naam gezet, geen verzekering afgesloten ("toch maar een dag, wat kan er nou gebeuren?"- heel veel!), auto opgehaald en voor de deur gezet, twee weken laten staan, 6 km gereden en in een schuur opgeborgen en een week later geschorst. Wellicht dat de vorige eigenaar de verzekering niet meteen had opgezegd?
In ieder geval: ALS er iets gebeurt en je bent onverzekerd, dan hangen ze je op, kan je je huis verkopen om de aansprakelijkheid te betalen. Dan toch liever naar den Uil om voor 95 euro je auto onder pannen te hebben (inclusief inzittenden verzekering)
Een quatrelle is het wel!
Emmy

Bericht: # 79425Bericht Emmy »

Vrouw5LeCar schreef:Emmy, gezien je niet betrapt bent en de auto nu verzekerd is, is er niets aan de hand, maar ik zou toch nooit meer onverzekerd rondrijden als ik jou was.
Maar hoe zit dat dan met Brecht zijn verhaal?
Brecht schreef:Motor op de trailer opgehaald, in de schuur gezet, 2 dagen later verzekering rond en rijden, 2 maanden later weer verkocht, weer twee maanden later idd een schikkingsvoorstelbinnen gekregen. 480 gulden! voor die eerste twee dagen dat ie ooit niet verzekerd was.

Ik weet dat het heel stom van me was, het was ook puur enthousiasme dat ik er gelijk in weggereden ben!
Pas de volgende dag dacht ik eraan en was ik me heel erg bewust van het risico wat ik gelopen had.
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

Bericht: # 79430Bericht Tanja & Maus »

Er is me ook weleens verteld dat als je je wagen net overschrijft en de ander schade maakt, nieuwe eigenaar in deze, dat je dan alsnog op jouw verzekering het gezeur kunt krijgen. Dan zou de auto nog verzekerd zijn op andermans naam?
________4
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 79438Bericht brecht »

Emmy schreef: Maar hoe zit dat dan met Brecht zijn verhaal?
steekproef, dom toeval dat ze in die twee dagen mijn kenteken uit de steekproef hebben gehaald, door de trage ambtelijke malle molen komt die boete heel wat later...

Je kan het risico lopen, is een erg kleine kans, maar hij is er dus wel! onverzekerd rijden zou ik maar helemaal niet doen trouwens....
Gebruikersavatar
Jorijn
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 22, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 79443Bericht Jorijn »

Ze doen inderdaad steekproeven, want ik heb wel eens een auto 2 maanden onverzekerd gehad en daar hoorde ik niks van. Met die andere auto hd ik dus gewoon pech (zie hierboven).
@ Willen: mailtje gehad, ik weet niet of je je juiste adres nog in je profiel hebt...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 79467Bericht Goof »

@ Jorijn: Ja, mail heb ik gehad, dank daarvoor. Alleen is mijn situatie wel enigszins anders, dus heel veel kan ik er helaas niet mee.
Het valt me wel op hoeveel mensen dit allemaal al eens aan het handje hebben gehad. Dat betekent voor mij dat de procedures in nederland niet goed genoeg zijn om het onverzekerd rondrijden te voorkomen.
Wat denk ik veel helpt:
1) Bij overschrijving op het postkantoor ook verplicht stellen de verzekering die al op de auto staat mee te laten verhuizen of een tijdelijke verzekering voor bijvoorbeeld enkele dagen af/over te laten sluiten;
2) Geschorste auto's voor onbepaalde tijd te schorsen, waarbij de kosten voor de schorsing automatisch ieder jaar betaald worden óf het totaalbedrag bij het uit de schorsing halen betaald moet worden en dan ook direct een bewijs van verzekering overlegt moet worden of conform 1).
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie