Starten R4

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
woutero
Berichten: 21
Lid geworden op: do apr 05, 2018 3:33 pm

Starten R4

Bericht: # 175522Bericht woutero »

Ik heb nu ruim 2 jaar een mooie R4 GTL en moet toegeven dat ik er niet helemaal uit komt hoe nu het beste te starten met een "warme: motor.

In de ochtend start ik de motor door paar keer gaspedaal in te drukken, choke helemaal open en dan start hij prima! Wat is nu de beste start procedure bij een " warme" motor (wanneer je bijv. stuk hebt gereden en ergens stopt voor koffie)?

Moet je de choke nog stukje open zetten of alleen gaspedaal paar keer indrukken? Hoor het graag.

dank!
wouter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Starten R4

Bericht: # 175525Bericht Hanz »

Tijdens het starten 1x een dot gas lijkt me voldoende.
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Starten R4

Bericht: # 175527Bericht Rik H. »

Hallo Wouter, ik meen mij te herinneren dat er in het instructieboekje staat dat je bij warme motor met het gaspedaal half ingedrukt moet starten. Maar ik heb het boekje niet bij de hand dus ik kan het niet voor je nakijken. Misschien heeft iemand anders het boekje paraat.

Overigens heeft het geen zin om voor de koude start te pompen met het gaspedaal (tenzij je een viertje hebt met acceleratiepomp). De gasklep gaat dan alleen maar open en zonder vacuum (alleen bij draaiende motor) wordt er geen benzine aangezogen. Als je carburateur goed is afgesteld gaat de gasklep ook wat open staan als je de chokekabel helemaal uittrekt. Starten ging bij mij altijd heel vlot met alleen de chokekabel uitgetrokken. Na het starten al na een paar seconden de chokekabel wat induwen todat de motor lekker draait en dan gaan rijden. Geleidelijk aan kun je de choke een beetje terugduwen.

Succes!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Starten R4

Bericht: # 175533Bericht Bertje »

Rik H. schreef: ma mei 18, 2020 3:04 pm Hallo Wouter, ik meen mij te herinneren dat er in het instructieboekje staat dat je bij warme motor met het gaspedaal half ingedrukt moet starten [...]

Overigens heeft het geen zin om voor de koude start te pompen met het gaspedaal (tenzij je een viertje hebt met acceleratiepomp) [...]
Eens met beide opmerkingen!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
woutero
Berichten: 21
Lid geworden op: do apr 05, 2018 3:33 pm

Re: Starten R4

Bericht: # 175554Bericht woutero »

Dank jullie wel voor de tips!
Plaats reactie