Pagina 1 van 2

Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: wo sep 25, 2019 10:18 am
door Sunra
In Klassiek en techniek staat een artikel, dat voor onze Renault 4 van belang kan zijn ( mogelijk is daar al eens aandacht aan gegeven, maar voor alle zekerheid toch even deze info) Vanaf 1 oktober zijn tankstations verplicht benzine aan te bieden met min. 10% bio ethanol toevoeging. Oudere voertuigen zoals onze R4, zijn daarvoor meestal niet geschikt. Risico,s zijn o.a Toename van kloppen of pingelen, Aantasting van rubberen afdichtingen ( lekkages!) en bij oude stalen tanks en leidingen kan de aanslag, die aan de binnenkant is afgezet losraken! Gelukkig is er wel een oplossing. De meeste ( dure) "Ultimate "benzines, zoals Shell V power, BP Ultimate en Total Exellium kennen geen toevoegingen van Bio Ethanol. De pompstations van TanQyou bieden op een aantal plaatsen nog zgn "102" brandstof aan, die ook Bio ethanol vrij is. Verder zijn er via de diverse oliespecialisten (zoals Oliehandel.nl) additieven verkrijgbaar, die het gehalte ethanol danig of volledig reduceren. Millers, biedt bijvoorbeeld VSPE Power Plus aan, een producten dat als loodvervanger én als ethanolkiller fungeert. Ook Putoline en Lucas hebben dergelijke producten in het schap. Voor motoren die wel geschikt zijn voor het rijden op loodvrije benzine, maar niet voor E10, bieden de genoemde partijen (Millers EPS is een voorbeeld) aparte ethanolkillers aan. Voor motoren die niet geschikt zijn voor loodvrij blijft het van belang.

Voor de volledige info verwijs ik naar het artikel van Klasiek en Techniek

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: do sep 26, 2019 9:49 pm
door JelleP
Maar heeft iemand dit soort nadelige effecten al vastgesteld op een R4? Roestende carburateurs, vergaande pakkingen? Ik heb alle benzineleiding vanaf de benzinepomp vervangen door E10 bestendig spul (Gates) en maak me niet direct veel zorgen, eigenlijk.

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: do sep 26, 2019 11:11 pm
door deutz
Ik rij niet op dat spul.....

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: za sep 28, 2019 4:26 pm
door JelleP
Autoliefhebbers zijn er nogal goed in om boos te gaan roeptoeteren als er veranderingen worden doorgevoerd voor "the greater good". Ik heb een hele simpele vraag gesteld en het blijft angstvallig stil. Onze auto's kunnen klaarblijkelijk goed tegen E5. Waarom zou E10 dan zo desastreus zijn?

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: za sep 28, 2019 7:25 pm
door schoapke
Het is simpel gezegd twee keer zoveel bijvoeging van een stof dat invloed kan hebben op bepaalde onderdelen van de auto. Direct door het oplossende vermogen en indirect door de hydrofiele eigenschappen

Denk dat je dat aan onze Franse collega's moet vragen of zij er nadeel van ondervinden in hun viertjes. Daar is E10 al langer de norm.

Denk niet dat je carburateur er van zal gaan roesten. De hydrofiele eigenschappen zullen eerder effect hebben op de benzine tank. Of als de dampen bij de olie kunnen komen op de smering en koeling van je blok.
Verder moeten de membranen , pakkingen, slangen en andere onderdelen wel bestand zijn tegen de minder verdunde ethanol.

Maar als autofabrikant en de benzine sector zelf al aangeven dat je moet oppassen, dan is daar waarschijnlijk wel een rede voor.

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: zo sep 29, 2019 10:02 am
door Bertje
Ik maak me niet persé heel veel zorgen. De R4 motor is best "modern" in de zin dat deze ontworpen is voor ongelode benzine en geharde klepzittingen heeft. Dat is wel anders als je een nog klassieker model hebt, zoals de Volvo Amazone die ik jaren geleden had.
Als de benzineslangen niet antiek zijn zal het wel meevallen hoeveel onderdelen die daar niet tegen kunnen in contact komen met de ethanol. Ben wel benieuwd hoe goed het membraan van de acceleratiepomp in de carburateur (indien aanwezig) ertegen kan.

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: wo okt 02, 2019 10:22 pm
door RVIER
heren

Ik rijdt al jaren op wat er aan de pomp te koop is, geen enkel probleem. (Ter gerustelling van Deutz, het kan best want het is nog steeds de motor die ik jaren geleden van je heb gekocht :-) )
Volgens mij zit er ook niet zoveel in de R4 dat echt kapot kan.
Mogelijk dat als je een carburateur met acceleratiepomp hebt of een erg oude benzinepomp dat de membramen kapot gaan.
Wil je voor zeker gaan vervang dan de benzineslag van tank naar leiding (tank moet er onderuit) en de slang van en naar de benzinepomp.
Heeft er wel eens iemand een elektrische benzinepomp gemonteerd ipv de orginele? Ik zie ze te koop staan en kosten eigenlijk helemaal niet veel.

vr gr Fons

ps volgens mij is het echte probleem dat de ontbrandingstemperatuur van methanol hoger is evenals de eindtemperatuur, daarnaast is de calorische waarde van methanol lager. Daarnaast, vermoedelijk kunnen auto's met oude inspuitsystemen, die niet actief door een computer worden bijgeregeld, niet met de nieuwe samenstelling omgaan

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: wo okt 02, 2019 11:28 pm
door deutz
Alternatief is Euro 98, wat ik wel eens gelezen heb, is methanol vrij.
Goed motortje Fons!
Een elektrische benzine pomp, rijd ik al enige tijd mee, alleen als ik op benzine rij uiteraard, werkt perfect, ook ter vervanging van een olie lekkende membraampomp.
Bijkomend voordeel, je hoeft de carburateur niet vol te ;starten; als de andere brandstof op is of hij wil vanwege de vorst
daar niet op aanslaan.
Bij tante Alie gekocht, iets van € 20.-
gr. Jan.

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: vr okt 04, 2019 10:08 pm
door R4F6GTX Automaat
ik heb er ook een electrische pomp op zitten maar ik heb m nog nooit gebruikt want ik rij alleen op gas... ik ken iemand die een ouwe motor heeft (Harley WL) en die moet die troep E 10 niet hebben, dus die mengt een kan benzine met water en mengt dat goed met water, laat het dan staan en het water mengt zich goed met de toevoeging van de E10 en aangezien de water zwaarder is dan de benzine en laat de waterzooi er dan uitlopen en houdt alleen de benzine over waar ie dan lekker op rijdt. hij heeft daar een grote glazen pot voor maar hoe die dat doet weet ik niet; ik heb het hem nog nooit zien doen...

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: zo okt 06, 2019 11:33 pm
door marcGTL.BE
Nadat ze in België de E10 hadden toegepast ondervond ik dat mijn R4 problemen kreeg. Na een korte inspectie merkte ik witte oxidatie in de carburator. Ben dan overgeschakeld op 98 en het was opgelost, het slecht rijden en de oxidatie.

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: ma okt 07, 2019 1:05 pm
door Bertje
deutz schreef: wo okt 02, 2019 11:28 pm Alternatief is Euro 98, wat ik wel eens gelezen heb, is methanol vrij.
In Euro 98 kan ook ethanol zitten. Check hiervoor de E-toevoeging bij de pomp; Euro 98 E5 bijv bevat 5% ethanol.

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: do okt 10, 2019 9:47 pm
door plakjes
Waarom kunnen ze niet gewoon nog benzine verkopen zonder die rotzooi der bij.
Dan is het maar wat duurder maar dan is het er iig nog.
Ik zag bij de shell dat wat eerst euro 98 was nu E5 heet dus dat is eigenlijk niet veel beter als de vroegere euro 95 dan?
en de volgende stap is waarschijnlijk dat 98 ook E10 wordt en wat moeten we dan tanken?

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: vr okt 11, 2019 5:20 pm
door PeterR4
Volgens de website van Shell:

"Meer dan 90% van benzinevoertuigen is geschikt voor Euro 95 E10. Op e10check.nl kunt u controleren of uw voertuig geschikt is voor Euro 95 E10. In het geval uw auto niet geschikt is, kunt u Shell V-Power Benzine gebruiken. Deze bevat geen bio-ethanol."

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: vr okt 11, 2019 7:08 pm
door plakjes
dat is raar dan, want ik was bij de shell en daar stond bij vpower E5.
website shell:

17. Nieuwe brandstofstickers naar aanleiding van nieuwe regelgeving binnen de Europese Unie


Vanaf 12 oktober 2018 zijn er nieuwe brandstofstickers zichtbaar op alle pompen en op nieuwe voertuigen binnen de Europese Unie. Met deze nieuwe brandstofstickers kunt u overal in de Europese Unie gemakkelijk de juiste brandstof soort voor uw voertuig herkennen.

De nieuwe brandstofstickers worden ook wel CEN labels genoemd. Een werkgroep van het CEN (Europees Comité voor Normalisatie) heeft deze labels ontworpen. Via de verschillende labels wordt er onderscheid gemaakt tussen drie hoofdgroepen met elk een herkenbare vorm:
◾Benzine herkent u aan de ronde sticker, het getal na de E geeft het maximum percentage bio-ethanol aan dat er in verwerkt mag worden.
◾Diesel herkent u aan de vierkante sticker, het getal na de B geeft het maximum percentage bio-diesel aan dat er in verwerkt mag worden.
◾Gas herkent u aan de ruitvormige sticker, de letters in de ruit geven aan welk type gas er getankt kan worden.

De stickers zijn puur ontwikkeld om overal in Europa gemakkelijk de juiste brandstof te kunnen vinden. De brandstof aan de pomp zal dus niet veranderen, u tankt precies hetzelfde als altijd. Bij nieuwe voertuigen geleverd na 12 oktober 2018, zijn de nieuwe stickers ook nabij de brandstofvulopening en in het instructieboekje zichtbaar.

De Shell brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:
◾Shell FuelSave Euro 95 - E10
◾Shell V-Power - E10 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)
◾Shell FuelSave Diesel - B7
◾Shell V-Power Diesel - B7


is wel van oktober 2018 dus misschien is het inmiddels weer veranderd, ik vraag me af of ze zelf nog weten hoe het zit haha
Iets V-power - E10 noemen als er geen ethanol in zit is ook wel verwarrend iig.

Re: Let Op! Benzine tanken na 1 Oktober!

Geplaatst: za okt 12, 2019 12:01 pm
door JelleP
Ik heb een aantal Shells hier in/bij Haarlem bekeken maar die hadden alleen 95 E10 en diesel. Wel bij een pomp bij het centrum (Hendriks, voor de kenners) 98 E5 gevonden voor €1,70 (€0,10 duurder dan de 95) en er zit ook een BP verderop die dat ethanolloze premium spul schijnen te hebben. Wat dat dan kost heb ik nog niet durven bekijken maar E5 durf ik prima te blijven tanken want dat gaat nu al een jaar goed. Voor m'n Fiat 500 ga ik wel over op ethanolloos, want daar rijd ik amper mee en dan is ethanol in de tank en leidingen geen fijn plan.