temperatuurmeter

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
erikkant
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:32 am

temperatuurmeter

Bericht: # 173378Bericht erikkant »

Hallo,

Ik heb een boot met een Renault dts 40 motor.
ik heb een controlelampje voor de watertemperatuur, maar wil er eigenlijk een temperatuurmeter bij plaatsen zodat ik het eerder zie als de temperatuur oploopt.
als het lampje gaat branden is het meestal te laat, en aangezien hij koelt met water vanaf buitenaf is de kans vrij groot dat de koeling door verstopping onderbroken wordt.
Bestaat er een sensor waarbij dit gecombineerd kan worden, zodat ik geen sensor in de motor hoef te boren?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173390Bericht Bertje »

Bij onze autootjes kun je een temperatuursensor in de koelvloeistofslang zetten, en ook sommige waterpompen zijn voorbereid met een plug die eruit kan om er een temperatuursensor in te draaien. In hoeverre zoiets te vertalen valt naar het koelsysteem van jouw boot weet ik niet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173392Bericht JelleP »

Ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe wordt het vaarwater dat wordt opgepompt gefilterd? En hoe voorkom je dan dat je blok stuk vriest in de winter, of zet je de hele handel dan binnen in een verwarmde loods? Zit er een speciale waterpomp in die geen smeermiddelen nodig heeft die normaal in koelvloeistof zitten?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
erikkant
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:32 am

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173402Bericht erikkant »

Er zit nu een voeler voor het temperatuurlampje aan de achterkant bovenin het blok in een afdekplaat, ik heb van iemand gehoord die in
die plaat een gat geboord heeft en daar een voeler voor de temperatuurmeter in geplaatst heeft (ik begreep dat je achter dat plaatje tegen de cilinderwand aankijkt).
Dan moet alleen de koelvloeistof eruit en dat plaatje eraf en daarin moet dan een gat geboord worden voor een 2e sensor.
Het zou handiger zijn als er een voeler met 2 aansluitingen ipv de bestaande voeler kon komen.
die schijnen wel te bestaan, maar weet niet of ze er ook voor de Renault zijn.

De koeling bestaat uit een buis met een kraan die de boot in komt.
Deze komt met een rubber slang uit in een "wierfilter" die verontreinigingen filtert. via de waterpomp stroomt het water langs de koelvloeistof en gaat via de uitlaat weer weg.
In de winter draai je de inlaatkraan dicht en laat je de motor draaien terwijl je koelvloeistof in het filter giet.
Daardoor is het hele systeem gevuld met koelvloeistof incl. de waterpomp en kan dus niet bevriezen
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173403Bericht JelleP »

Dus er zitten 2 watersystemen in? Een gesloten koelvloeistofsysteem en een systeem met vaarwater dat op zijn beurt weer de koelvloeistof koelt, d.m.v. een radiator/warmtewisselaar oid. Of begrijp ik dat verkeerd?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173405Bericht Bertje »

erikkant schreef: di jul 16, 2019 11:32 pm Er zit nu een voeler voor het temperatuurlampje aan de achterkant bovenin het blok in een afdekplaat, ik heb van iemand gehoord die in
die plaat een gat geboord heeft en daar een voeler voor de temperatuurmeter in geplaatst heeft (ik begreep dat je achter dat plaatje tegen de cilinderwand aankijkt).
Is dat misschien een afdekplaatje aan de kopse kant van de cilinderkop? Dat zou een goede plek kunnen zijn, want het is met name de koptemperatuur die je in de gaten wilt houden, en dat afdekplaatje staat direct in contact met de koelvloeistof.

Of jouw systeem met koelvloeistof nou volledig gesloten is kan ik niet helemaal volgen, maar indien ja, dan zou je daar ook een temperatuursensor kunnen plaatsen. Voor de volledigheid een link naar een adapter waarmee je zo'n sensor in een waterslang kunt zetten: https://histoparts.com/temperatuur-adap ... terslang/3
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
erikkant
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 11, 2019 12:32 am

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173411Bericht erikkant »

JelleP, Ja klopt, hij maakt gebruik van een warmtewisselaar, vraag me niet hoe het allemaal werkt maar dat weet ik wel.

Bertje, dat bedoel ik ja, daar zit nu ook de sensor in voor het lampje, en het handigst zou zijn als ik die kon vervangen door een dubbele aansluiting voor het lampje en de meter.
Als ik het goed begrepen heb, kijk je achter dat plaatje recht tegen de cilinders aan
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: temperatuurmeter

Bericht: # 173412Bericht Bertje »

erikkant schreef: do jul 18, 2019 12:06 am Als ik het goed begrepen heb, kijk je achter dat plaatje recht tegen de cilinders aan
Als het plaatje in de cilinderkop zit, dan kijk je achter het plaatje tegen de koelkanalen in de kop aan. De cilinders zitten onder de kop, in het onderblok.
Maar het meten van de temperatuur van de vloeistof in de kop is eigenlijk precies wat je wil.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie