Tips voor een nieuwe R4(f) rijder

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Max112
Berichten: 15
Lid geworden op: wo jan 09, 2019 9:09 am

Tips voor een nieuwe R4(f) rijder

Bericht: # 171989Bericht Max112 »

Hoi, ik had mij al even voorgesteld en ben al een paar weken actoef op het vorum, maar morgen is het dan acht zo ver en ben ik in het bezit van een R4F4 uit 1979. Motor van 956cc (geen ruitjes, foto's volgen) Beestje is van buiten wat gehavend maar lijkt verder dik in orde.

Ik heb alvast een stuurslot besteld. (ik vrees dat het dat kleine slotje dat er standaard op ziet niet lang stand houd in Amsterdam) en ga de onderkant ook even laten behandelen tegen toekomstige roest. verder zijn de deur rubbers heel hard aan vervanging toe.

Mij vraag: Hebben jullie nog algemene tips? Ik wil er, als het even lukt dagelijks mee rijden, als hete ven kan ook op de snelweg. en wil t'beestje in een zo goed mogelijke conditie houden.

Ben niet zo heel technisch aangelegd, dus alle kennis is zeer welkom.

Dank,
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Tips voor een nieuwe R4(f) rijder

Bericht: # 171996Bericht loeka-nl »

Snel lid worden van de club
En dan naar de sleuteldagen komen daar steek je heel veel van op !
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Tips voor een nieuwe R4(f) rijder

Bericht: # 171997Bericht Hanz »

in de winter binnen zetten als je er langer dan een paar jaar plezier van wilt hebben
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Tips voor een nieuwe R4(f) rijder

Bericht: # 171998Bericht JelleP »

De roest is eigenlijk de grootste bedreiging voor je Viertje. Alle andere problemen zijn voor relatief weinig tot écht heel weinig geld op te lossen, omdat de wagen zo simpel is en de meeste onderdelen nog goed te krijgen zijn. Daar moet je focus dus liggen. Als je de auto in één keer goed wilt (laten) beschermen tegen roest, doe dan niet zomaar iets maar lees je goed in en verzamel diverse meningen, deze lopen namelijk nogal uiteen. Je moet het een beetje zien als het eigenaarschap van een boot: die kun je ook niet één keer goed in de verf zetten en verwachten dat je er 20 jaar niets aan hoeft te doen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er zelf nogal laks in ben omdat ik geen overdekte parkeerruimte heb en ook gewoon de winter door blijf rijden. Het chassis is inmiddels een lappendeken van dichtgelaste gaten.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Max112
Berichten: 15
Lid geworden op: wo jan 09, 2019 9:09 am

Re: Tips voor een nieuwe R4(f) rijder

Bericht: # 171999Bericht Max112 »

loeka-nl schreef: wo jan 30, 2019 7:30 pm Snel lid worden van de club
En dan naar de sleuteldagen komen daar steek je heel veel van op !
Hoi loeka-nl, zeker. Ik heb de aanstaande dagen alvast in mijn agenda gezet en ga zeker lid worden.
Max112
Berichten: 15
Lid geworden op: wo jan 09, 2019 9:09 am

Re: Tips voor een nieuwe R4(f) rijder

Bericht: # 172000Bericht Max112 »

Voor de anti roest behandeling wilde ik naar http://www.sjaakvanaalst.nl/ gaan. Als ik zo naar de site kijk, en de artikelen en reviews lees lijkt dit mij een nette optie. Niet in de minste plaats omdat ze garantie geven. Daar gaat hij zaterdag de brug op om te kijken of er stiekem meer roest schade is dan dat ik denk/hoop.

Hij komt voorlopig wel buiten te staan, moet nog even op zoek naar een (huis met) garage. :-? Ik hoop eigenlijk dat dit wel te doen is als het beestje eenmaal een goede anti roest behandeling heeft, maar als ik dit goed lees klopt dat niet helemaal.
Plaats reactie