hoes grill winter

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171646Bericht deutz »

Die hebben een veel beter geregeld koelsysteem waardoor dus ook een betere warmte afgifte naar het interieur.
Onze andere auto, een 206cc is ook super snel warm met dit weer, temperatuur in de auto thermostaat geregeld.
Is dus gewoon pet😗, eens op temperatuur dan ook geen warmte toevoer meer, moet eerst weer iets afkoelen en gaat dan weer warmte
geven.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171647Bericht JoReno »

´Vroeger was altijd alles beter´ gaat zeer zeker in dit geval óók niet op. Ik heb 250.000 km gereden in 2CV´s en afgeleiden daarvan, en ik kan mij op zo´n dag als vandaag nog héél goed herinneren dat ik in strenge winters zelfs tijdens het rijden de voorruit aan de binnenkant nog van ijs moest ontdoen. Dus die eerste R4GTL uit 1978 (gekocht in 1980) was voor mij een luxe-produkt: zelfs een kacheltje dat de warmte naar binnen en tegen de voorruit blies !! Moderne luchttechniek, het volledig ´inpakken´ van de motor etc. etc. zorgt er nu voor dat lage temperaturen in de regel geen problemen veroorzaken en het binnenin tóch lekker warm blijft. En het gebruik van o.a. de elektrisch gestuurde verwarming zorgt er bij elektrische auto´s juist weer voor dat bij -20 de actieradius met 50% vermindert !! Elk voordeel hep zijn nadeel :D
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171655Bericht Rudolf2 »

Een simpel trucje: in mijn F4 wordt de verbrandingslucht uit het interieur aangezogen: nooit meer zomer of winterstand en altijd veel schoner dan de lucht uit de motorruimte.

Rudolf
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171656Bericht BartF7P »

JelleP schreef: zo dec 16, 2018 12:38 pm Waarom moeten we bij oude auto's eigenlijk zo improviseren qua warmte? Hebben moderne auto's een beter geregelde thermostaat? Of geven die auto's gewoon meer warmte af? Of hebben ze door de kleinere koelopeningen in de voorkant minder koellucht?
Bij de 845cc is de koelventilator dan ook rechtstreeks door de waterpomp aangedreven. Ijskoud of snikheet? Die ventilator draait gewoon mee met de motor. Bij de Cleon blokken is deze ventilator elektrisch, en gaat deze enkel maar draaien als het nodig is.

Uiteindelijk vangt de thermostaat dit wel op, maar je kan je wel inbeelden dat het allemaal niet niet zo efficiënt werkt als dat je zou willen.
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171662Bericht R1126 Beige Sahara »

BartF7P schreef: ma dec 17, 2018 3:30 pm Bij de 845cc is de koelventilator dan ook rechtstreeks door de waterpomp aangedreven. Ijskoud of snikheet? Die ventilator draait gewoon mee met de motor. Bij de Cleon blokken is deze ventilator elektrisch, en gaat deze enkel maar draaien als het nodig is.

Uiteindelijk vangt de thermostaat dit wel op, maar je kan je wel inbeelden dat het allemaal niet niet zo efficiënt werkt als dat je zou willen.
Is er niet een eenvoudige tijdelijke wijziging denkbaar waardoor de ventilator in de wintermaanden losgekoppeld wordt?

Ik heb me overigens ook in de zomer (bij normale temperaturen) afgevraagd of het blok wel op temperatuur komt. Ik vermoed nl. van niet door deze constructie...

Een koelwater-temperatuurmeter zou geen overbodige luxe zijn ;-)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171663Bericht Hanz »

Nou, ik denk dat de ingenieurs van Renault wel nagedacht hebben over de optimale temperatuur van de motor in zomer en winter.
Maar temp meters werden vroeger wel ingebouwd. Ik heb er een in mijn dashboard.
Afbeelding
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171664Bericht R1126 Beige Sahara »

Hanz schreef: wo dec 19, 2018 4:49 pm Nou, ik denk dat de ingenieurs van Renault wel nagedacht hebben over de optimale temperatuur van de motor in zomer en winter.
Maar temp meters werden vroeger wel ingebouwd. Ik heb er een in mijn dashboard.
Ik vermoed toch dat 'optimale temperatuur' in die tijd een ruim begrip was. De constructie met de permanent meedraaiende ventilator was mogelijk vooral gebouwd op voorkomen van oververhitting, en niet op winterse omstandigheden...

Kan een dergelijke meter 'simpelweg' aangesloten worden op een (reeds aanwezige?) sensor?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171666Bericht Bertje »

De thermostaat regelt de temperatuur best wel nauwkeurig. De doorstroom van de koelvloeistof wordt vergroot danwel geknepen als de temperatuur hoger danwel lager wordt dan de afstelwaarde van de thermostaat.

Zelf heb ik bij 1 vd wagens een (analoge) thermosensor in de bovenste waterslang zitten. Als de motor eenmaal op temperatuur is varieert deze max een paar graden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171668Bericht Hanz »

R1126 Beige Sahara schreef: wo dec 19, 2018 5:21 pm
Hanz schreef: wo dec 19, 2018 4:49 pm Nou, ik denk dat de ingenieurs van Renault wel nagedacht hebben over de optimale temperatuur van de motor in zomer en winter.
Maar temp meters werden vroeger wel ingebouwd. Ik heb er een in mijn dashboard.
Ik vermoed toch dat 'optimale temperatuur' in die tijd een ruim begrip was. De constructie met de permanent meedraaiende ventilator was mogelijk vooral gebouwd op voorkomen van oververhitting, en niet op winterse omstandigheden...

Kan een dergelijke meter 'simpelweg' aangesloten worden op een (reeds aanwezige?) sensor?
Het is niet voor niets dat er in januari 1959, februari 1960 en januari 1961 getest is in Minnesota ('endurance grand froid') - naast tests op slechte wegen (Sardinië) en in grote hitte (Algerije, Niger, Guinee). Van Minnesota werd onder meer gerapporteerd dat een probleem was dat het vet in de aandrijfashoezen 's nachts bevroor. Dan kom je echt niet ver met een koude motor! Overigens was bij deze tests ook een vertegenwoordiger van de firma Sofica aanwezig.

Enne, ja, mijn meter is op een sensor op de waterpomp aangesloten meen ik, misschien op een op het blok.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171670Bericht deutz »

Temperatuur meter is voor mij een must!
De orginele temp. bewaking heb ik weinig vertrouwen in.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
84-ML-48
Berichten: 235
Lid geworden op: wo jun 06, 2018 10:32 am

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171671Bericht 84-ML-48 »

Is er iemand die een meter in een 845cc heeft zitten? Waar kan een sensor de waterpomp of het blok in?
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171672Bericht BartF7P »

R1126 Beige Sahara schreef: wo dec 19, 2018 3:53 pm
BartF7P schreef: ma dec 17, 2018 3:30 pm Bij de 845cc is de koelventilator dan ook rechtstreeks door de waterpomp aangedreven. Ijskoud of snikheet? Die ventilator draait gewoon mee met de motor. Bij de Cleon blokken is deze ventilator elektrisch, en gaat deze enkel maar draaien als het nodig is.

Uiteindelijk vangt de thermostaat dit wel op, maar je kan je wel inbeelden dat het allemaal niet niet zo efficiënt werkt als dat je zou willen.
Is er niet een eenvoudige tijdelijke wijziging denkbaar waardoor de ventilator in de wintermaanden losgekoppeld wordt?

Ik heb me overigens ook in de zomer (bij normale temperaturen) afgevraagd of het blok wel op temperatuur komt. Ik vermoed nl. van niet door deze constructie...

Een koelwater-temperatuurmeter zou geen overbodige luxe zijn ;-)
Je kan het koelsysteem wijzigen naar dat van een Cleon blok, met wat handigheid en geknutsel lukt dit wel. Of dat het noodzakelijk is weet ik niet.

In mijn GTL heb ik ook een meter ingebouwd, de sensor zit in de waterpomp. Voor de 845cc moet ik er nog over nadenken, maar die R4 is momenteel nog in bouwpakketvorm :lol:
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171673Bericht Bertje »

Ouderwetse mechanische meter (capillaire leiding?) https://histoparts.com/en/webshop/gauge ... gauge.html
met een manchet aansluiten in een van de waterslangen https://histoparts.com/en/webshop/gauge ... rhose.html
Deze setup heb ik al jaaaaren in mijn F4 zitten. Ik meet in de bovenste waterslang omdat dat de hete/uitgaande slang is, en wat mij betreft dus de beste indicatie voor de motortemperatuur.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171678Bericht JoReno »

http://www.annatefka.com/links/Arno_van ... dokkum.htm

Heeft diverse meters, ook met zwarte wijzerplaat. Ik heb deze in elke watergekoelde auto die ik heb/had, gemonteerd (soms met plug in waterpomp, soms met plug in de waterslang). Werkt perfect.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: hoes grill winter

Bericht: # 171679Bericht JoReno »

84-ML-48 schreef: do dec 20, 2018 5:57 am Is er iemand die een meter in een 845cc heeft zitten? Waar kan een sensor de waterpomp of het blok in?
Ja, in mijn 4F4 met 845 B1BD7 845 cc-motor. Een meter van Arno van Dokkum, met de ´voeler´ in de waterpomp. Daarmee vervalt dan wél het rode waarschuwingslichtje bij oververhitting. Hij heeft een plug op voorraad met de maat die perfect past in jouw waterpomphuis.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie