ze bestaan nog!

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3131
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

ze bestaan nog!

Bericht: # 162979Bericht Hanz »

Praatpalen dus.
Helaas moest ik daar noodgedwongen achter komen toen de motor na een paar hikken spontaan uitviel... :cry:

Afbeelding

Weet iemand trouwens hoe heet een bobine zou mogen worden? Mag die bijna-te-heet-om-aan-te-raken zijn? En waarom worden die dingen überhaupt zo heet? Na uur uurtje (!) afkoelen deed de boel het weer, maar na een goed kwartier rijden hetzelfde euvel. Uiteindelijk door de wegenwacht naar huis gesleept (waarbij de fuseekogelhoes gemold is door de sleepkabel :evil: ). Nu dus een vleugellamme auto voor de deur.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 162989Bericht JelleP »

Waar had de WW die kabel dan aan vastgemaakt? Ik heb vorig jaar ook mijn auto moeten laten transporteren op een bergingswagen en daarbij is toen ook een ashoes gesneuveld. Lag al dat dikke zwarte vet op straat en daarna op Okido's oprit. Ik mag toch aannemen dat iedereen die met zulke dingen werkt weet dat de kabel nooit om een aandrijfas mag :-?

Ik weet niet wat de oorzaak van een te hete bobine kan zijn maar ze horen hooguit warm te worden, niet te heet om aan te raken.

Wel altijd balen dit soort dingen. Het hoort er een klein beetje bij maar als je diverse keren om verschillende oorzaken de vluchtstrook op hebt moeten zoeken wordt rijden in de spits op de Ringweg Amsterdam zonder vluchtstrook toch wel redelijk zenuwslopend.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3131
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 162996Bericht Hanz »

JelleP schreef:Waar had de WW die kabel dan aan vastgemaakt?
aan de onderste wieldraagarm
jandoe1000
Berichten: 1681
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 162998Bericht jandoe1000 »

Wie doet zoiets? Er zijn meerdere aanhechtingpunten die beter zijn. Barbaren!
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163010Bericht BVDP »

jandoe1000 schreef:Wie doet zoiets? Er zijn meerdere aanhechtingpunten die beter zijn. Barbaren!
Zoals? Dan weten we dat voor de volgende keer.

Bart
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163014Bericht Mark4GTL »

je reactiestang (van t koeienoog naar je wiel)
afhankelijk van t slepen of oplieren je bumpersteun (geen voorkeursplek, maar werkt wel) Eventueel met een dik touw om meerdere steunen heen om zo de kracht te verdelen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163074Bericht Eelco »

Ja, dat wil ook wel eens weten. Er zit niets wat al die krachten kan weerstaan.

AfbeeldingRenault 4 1968 on car hauler by Eelco v Manen, on Flickr
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1681
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163077Bericht jandoe1000 »

Hoe slepen of lieren we een R4?
In ieder geval niet aan de aandrijfas, de stuurstang of de remslang! En bedenk dat met geweld alles kapot kan. Bij het slepen van een auto is het belangrijk dat de sleepkabel op spanning blijft ter voorkoming van grote schokken of klappen op de aanhechtingspunten.
Stap 1: koop een behoorlijke sleepkabel:
Afbeelding
Stap 2 Bevestig de sleep kabel. Zorg dat bij het bevestigen van de sleepkabel de aandrijfas, de stuurstang, de remleiding en -slang vrij blijven en niet bekneld raken.
Kies 1 van de volgende bevestigingspunten:
De reactiestangen, maar zo dicht mogelijk bij de bevestiging op het chassis, anders trek je de zaak alsnog krom.
Afbeelding
De traverse, enkel of dubbel. Ook hier zo dicht mogelijk tegen de bevestiging aan het chassis.
Afbeelding
Door het chassis. Dit kan alleen gemakkelijk als je geen carterbeschermingsplaat hebt, maar het is wel de plek die de grootste kracht aan kan.
Afbeelding
De bevestiging van de wielophanging.
Afbeelding
of tot slot aan de twee binnenste voorbumpersteunen. Met name op deze plek is sleepbeleid geboden maar het kan.
Afbeelding
Ik gebruik in de meeste gevallen de reactiestangen. Met een sleepkabel met twee haken gaat dat het snelst en met name voor lieren is het geschikt.
Tot slot: In de 4L Trophy wereld zijn er (voor de Trophy verplichte) trekogen verkrijgbaar die je aan de bouten van de bumpersteunen bevestigt. Ik zou daarvan altijd een paar bevestigen.Afbeelding
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op wo sep 21, 2016 2:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163109Bericht Bertje »

Hulde, Tim! Da's een goede toelichting. Denk dat ikzelf voor voorwielophanging zou gaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163185Bericht RVIER »

heren

volgens instructieboekje Renault
"Om de beide bumpersteunen
Nooit om de aandrijfassen"

Ik ga zelf ook voor slepen aan de reactiestang :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163186Bericht Okido »

De Rodeo kon vroeger voor 100 gulden extra worden geleverd met een trekoog voor en achter. Dit is gewoon een simpel oog dat aan de onderkant van de bumpersteun zit gelast. Werkt overigens prima.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163204Bericht Eelco »

ik denk dat wanneer je een stapeltje van die speciale trekogen van de Trophy hierheen haalt, je ze vast en zeker slijt. Ik zou er zo al twee over nemen.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163205Bericht BVDP »

Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163206Bericht Rudolf2 »

Ik heb er al twee onder zitten; nog niet nodig gehad, maar je kan nooit weten.

Rudolf
jandoe1000
Berichten: 1681
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ze bestaan nog!

Bericht: # 163209Bericht jandoe1000 »

ik denk dat wanneer je een stapeltje van die speciale trekogen van de Trophy hierheen haalt, je ze vast en zeker slijt. Ik zou er zo al twee over nemen.
Hoeveel liefhebbers zouden er zijn, voor zeg EUR 20/stuk incl.verzending?
Plaats reactie