ze bestaan nog!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Hanz
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
ze bestaan nog!
Praatpalen dus.
Helaas moest ik daar noodgedwongen achter komen toen de motor na een paar hikken spontaan uitviel...
Weet iemand trouwens hoe heet een bobine zou mogen worden? Mag die bijna-te-heet-om-aan-te-raken zijn? En waarom worden die dingen überhaupt zo heet? Na uur uurtje afkoelen deed de boel het weer, maar na een goed kwartier rijden hetzelfde euvel. Uiteindelijk door de wegenwacht naar huis gesleept (waarbij de fuseekogelhoes gemold is door de sleepkabel ). Nu dus een vleugellamme auto voor de deur.
Helaas moest ik daar noodgedwongen achter komen toen de motor na een paar hikken spontaan uitviel...
Weet iemand trouwens hoe heet een bobine zou mogen worden? Mag die bijna-te-heet-om-aan-te-raken zijn? En waarom worden die dingen überhaupt zo heet? Na uur uurtje afkoelen deed de boel het weer, maar na een goed kwartier rijden hetzelfde euvel. Uiteindelijk door de wegenwacht naar huis gesleept (waarbij de fuseekogelhoes gemold is door de sleepkabel ). Nu dus een vleugellamme auto voor de deur.
Re: ze bestaan nog!
Waar had de WW die kabel dan aan vastgemaakt? Ik heb vorig jaar ook mijn auto moeten laten transporteren op een bergingswagen en daarbij is toen ook een ashoes gesneuveld. Lag al dat dikke zwarte vet op straat en daarna op Okido's oprit. Ik mag toch aannemen dat iedereen die met zulke dingen werkt weet dat de kabel nooit om een aandrijfas mag
Ik weet niet wat de oorzaak van een te hete bobine kan zijn maar ze horen hooguit warm te worden, niet te heet om aan te raken.
Wel altijd balen dit soort dingen. Het hoort er een klein beetje bij maar als je diverse keren om verschillende oorzaken de vluchtstrook op hebt moeten zoeken wordt rijden in de spits op de Ringweg Amsterdam zonder vluchtstrook toch wel redelijk zenuwslopend.
Ik weet niet wat de oorzaak van een te hete bobine kan zijn maar ze horen hooguit warm te worden, niet te heet om aan te raken.
Wel altijd balen dit soort dingen. Het hoort er een klein beetje bij maar als je diverse keren om verschillende oorzaken de vluchtstrook op hebt moeten zoeken wordt rijden in de spits op de Ringweg Amsterdam zonder vluchtstrook toch wel redelijk zenuwslopend.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
- Hanz
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: ze bestaan nog!
aan de onderste wieldraagarmJelleP schreef:Waar had de WW die kabel dan aan vastgemaakt?
-
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: ze bestaan nog!
Wie doet zoiets? Er zijn meerdere aanhechtingpunten die beter zijn. Barbaren!
Re: ze bestaan nog!
Zoals? Dan weten we dat voor de volgende keer.jandoe1000 schreef:Wie doet zoiets? Er zijn meerdere aanhechtingpunten die beter zijn. Barbaren!
Bart
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: ze bestaan nog!
je reactiestang (van t koeienoog naar je wiel)
afhankelijk van t slepen of oplieren je bumpersteun (geen voorkeursplek, maar werkt wel) Eventueel met een dik touw om meerdere steunen heen om zo de kracht te verdelen
afhankelijk van t slepen of oplieren je bumpersteun (geen voorkeursplek, maar werkt wel) Eventueel met een dik touw om meerdere steunen heen om zo de kracht te verdelen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: ze bestaan nog!
Ja, dat wil ook wel eens weten. Er zit niets wat al die krachten kan weerstaan.
Renault 4 1968 on car hauler by Eelco v Manen, on Flickr
Renault 4 1968 on car hauler by Eelco v Manen, on Flickr
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
-
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: ze bestaan nog!
Hoe slepen of lieren we een R4?
In ieder geval niet aan de aandrijfas, de stuurstang of de remslang! En bedenk dat met geweld alles kapot kan. Bij het slepen van een auto is het belangrijk dat de sleepkabel op spanning blijft ter voorkoming van grote schokken of klappen op de aanhechtingspunten.
Stap 1: koop een behoorlijke sleepkabel:
Stap 2 Bevestig de sleep kabel. Zorg dat bij het bevestigen van de sleepkabel de aandrijfas, de stuurstang, de remleiding en -slang vrij blijven en niet bekneld raken.
Kies 1 van de volgende bevestigingspunten:
De reactiestangen, maar zo dicht mogelijk bij de bevestiging op het chassis, anders trek je de zaak alsnog krom.
De traverse, enkel of dubbel. Ook hier zo dicht mogelijk tegen de bevestiging aan het chassis.
Door het chassis. Dit kan alleen gemakkelijk als je geen carterbeschermingsplaat hebt, maar het is wel de plek die de grootste kracht aan kan.
De bevestiging van de wielophanging.
of tot slot aan de twee binnenste voorbumpersteunen. Met name op deze plek is sleepbeleid geboden maar het kan.
Ik gebruik in de meeste gevallen de reactiestangen. Met een sleepkabel met twee haken gaat dat het snelst en met name voor lieren is het geschikt.
Tot slot: In de 4L Trophy wereld zijn er (voor de Trophy verplichte) trekogen verkrijgbaar die je aan de bouten van de bumpersteunen bevestigt. Ik zou daarvan altijd een paar bevestigen.
In ieder geval niet aan de aandrijfas, de stuurstang of de remslang! En bedenk dat met geweld alles kapot kan. Bij het slepen van een auto is het belangrijk dat de sleepkabel op spanning blijft ter voorkoming van grote schokken of klappen op de aanhechtingspunten.
Stap 1: koop een behoorlijke sleepkabel:
Stap 2 Bevestig de sleep kabel. Zorg dat bij het bevestigen van de sleepkabel de aandrijfas, de stuurstang, de remleiding en -slang vrij blijven en niet bekneld raken.
Kies 1 van de volgende bevestigingspunten:
De reactiestangen, maar zo dicht mogelijk bij de bevestiging op het chassis, anders trek je de zaak alsnog krom.
De traverse, enkel of dubbel. Ook hier zo dicht mogelijk tegen de bevestiging aan het chassis.
Door het chassis. Dit kan alleen gemakkelijk als je geen carterbeschermingsplaat hebt, maar het is wel de plek die de grootste kracht aan kan.
De bevestiging van de wielophanging.
of tot slot aan de twee binnenste voorbumpersteunen. Met name op deze plek is sleepbeleid geboden maar het kan.
Ik gebruik in de meeste gevallen de reactiestangen. Met een sleepkabel met twee haken gaat dat het snelst en met name voor lieren is het geschikt.
Tot slot: In de 4L Trophy wereld zijn er (voor de Trophy verplichte) trekogen verkrijgbaar die je aan de bouten van de bumpersteunen bevestigt. Ik zou daarvan altijd een paar bevestigen.
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op wo sep 21, 2016 2:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ze bestaan nog!
Hulde, Tim! Da's een goede toelichting. Denk dat ikzelf voor voorwielophanging zou gaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: ze bestaan nog!
heren
volgens instructieboekje Renault
"Om de beide bumpersteunen
Nooit om de aandrijfassen"
Ik ga zelf ook voor slepen aan de reactiestang
volgens instructieboekje Renault
"Om de beide bumpersteunen
Nooit om de aandrijfassen"
Ik ga zelf ook voor slepen aan de reactiestang
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: ze bestaan nog!
De Rodeo kon vroeger voor 100 gulden extra worden geleverd met een trekoog voor en achter. Dit is gewoon een simpel oog dat aan de onderkant van de bumpersteun zit gelast. Werkt overigens prima.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: ze bestaan nog!
ik denk dat wanneer je een stapeltje van die speciale trekogen van de Trophy hierheen haalt, je ze vast en zeker slijt. Ik zou er zo al twee over nemen.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: ze bestaan nog!
Ik heb er al twee onder zitten; nog niet nodig gehad, maar je kan nooit weten.
Rudolf
Rudolf
-
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: ze bestaan nog!
Hoeveel liefhebbers zouden er zijn, voor zeg EUR 20/stuk incl.verzending?ik denk dat wanneer je een stapeltje van die speciale trekogen van de Trophy hierheen haalt, je ze vast en zeker slijt. Ik zou er zo al twee over nemen.