Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 159584Bericht JelleP »

Hola,

Eén van mijn andere hobby's (waar de R4-hobby een beetje uit voortgekomen is) is modelbouw. Ik ben net begonnen aan een Plein Air ombouwproject en het leek me wel leuk om het hier te laten zien!

Als basis gebruik ik deze twee bouwdozen, bij jullie misschien wel bekend:
Afbeelding

De bovenste is van Heller uit Frankrijk en is sinds een paar maanden op de markt voor ca. 20/25 euro. De onderste is van het Japanse Ebbro en is ook nog geen jaar te koop. Deze is met 40/50 euro wel wat duurder. Beide bouwdozen zijn erg mooi en gedetailleerd en kloppen goed. Wel is de Ebbro een stuk fijner gefabriceerd, zoals een doorkijk in het type 3 grille, bij Heller is dit een massief stukje plastic. Ook zit er bij Ebbro een erg mooie type 2 grille bij met metalen (foto-ets) roostertje voor erachter, wat natuurlijk ideaal is voor de Plein Air.

Het plan is om de onderdelen zo te mixen dat ik naast de Plein Air mijn eigen TL kan bouwen (met GTL-motor).

Alle witte onderdelen zijn van Heller, grijs is Ebbro.
Afbeelding

Aftekenen..
Afbeelding

En na een halfuurtje snij/zaag/schuurwerk heb ik toch al een goede basis voor de cabrio!
Het grootste deel zit op deze foto nog wel los in elkaar, vandaar dat het er wat schots en scheef uitziet.
Afbeelding

De zijpanelen ga ik zelf moeten maken, waarvan later natuurlijk uitgebreid verslag wordt gedaan 8)
Afbeelding

Hier op een rijtje met mijn andere Renault-modellen in aanbouw:
Afbeelding

De F4 is deels fictief; voor zover ik heb kunnen achterhalen reed Staatsbosbeheer alleen met F6's in deze kleurstelling, de F4's waren rood of beige. De 4CV is van dit rijtje het meest 'af', daarvan moeten alleen nog wat kleine details worden gedaan. Zodra ze af zijn laat ik er meer van zien als jullie willen!
Van de F4 is hier alvast wat meer te zien: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=45141" onclick="window.open(this.href);return false;

Binnenkort wil ik gaan kijken bij de Plein Air van Boerammetje, om wat detailfoto's te maken.
Voor nu ben ik vooral op zoek naar een goed kloppende zijaanzichtstekening! Weet iemand waar ik die kan vinden?

groetjes,
Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 159589Bericht jandoe1000 »

Leuk project!
Kijk eens op http://www.renault4pleinair.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je een echte plein air wil nabouwen, zou je met name het frame van de voorruit moeten aanpassen. Dat van de echte plein air heeft een andere vorm dan wat je krijgt als je het dak er vanaf zaagt.
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 159592Bericht Boerammetje »

Op de bovengenoemde website vindt je o.a. deze folder:

http://www.renault4pleinair.com/home/fi ... y_1969.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

daar staat een zijaanzicht met maatvoeringen in. Na komen meten mag uiteraard ook.

Verder heeft Tim gelijk wat het voorruitframe aangaat, en als je het echt netjes wil doen vervang je ook de te moderne banken (ziet eruit als 1e generatie GTL) en pas je de motorruimte van deze modellen aan. Er zitten voor zover ik op een ander forum gezien heb van die moderne afgeronde binnenschermen en een voorin geplaatste accu bij. Ik weet niet of dat in de nadagen van de tweede grille reeds een feit was, maar in '68-'71 zeker niet.

Verder zie ik dat je heel veel moeite doet om de motorkap naadvrij te krijgen. Mooi, maar toch hoor je er aan weerszijden een duim tussen te krijgen...
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 159593Bericht JelleP »

Bedankt voor de reacties! Eén van de redenen dat ik het hier plaats is ook zodat jullie me attent kunnen maken op details die ik zelf heb gemist, zoals het andere voorruitframe. Ik ga er ook niet enorm veel aan doen totdat ik een echte originele Plein Air heb bekeken.
Tot die tijd, heeft iemand een fotootje van het oudere model binnenschermen voor me? Ik wist eigenlijk niet dat er verschil in heeft gezeten.

De 'vulling' van de motorruimte van de Ebbro kit is van een oud type, dus met de accubak tegen het schutbord i.p.v. vooraan.
De stoelen blijven ook niet zo, mijn plan is om de structuur dicht te plamuren en nieuwe verticale streepjes in te graveren. Of een hele set andere stoeltjes fabriceren, maar dan wordt het wel weer snel een omvangrijker project dan voorzien..

groeten Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 159596Bericht jandoe1000 »

Het verschil zit m in de voorkant. Het moderne binnenspatbord bestaat uit een stuk (afgezien van het kapje boven de voorwielophanging en de krikbeugel), het klassieke uit twee aan elkaar gelaste stukken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 159608Bericht JelleP »

Vandaag een begin gemaakt met de zijpanelen m.b.v. de schaaltekening uit de PDF die hierboven gepost is (thanks!!).

Als basis gebruik ik de originele treeplanken uit de Heller bouwdoos, en de eerder losgesneden driehoekjes (die ik dus achteraf gezien had kunnen laten zitten).
Op één van de treeplank-onderdelen zitten nog de flapjes waarmee de deuren in geopende stand gebouwd hadden kunnen worden. Bouwmodellen met beweegbare deuren anders dan de motorkap zijn er bijna niet.
Afbeelding

Heller had bedacht dat het handig was om alle vijf deuren geheel in transparant plastic te gieten. De kans dat je lijm op de delen die doorzichtig moeten blijven morst wordt zo kleiner, maar het is geen ideaal spul om in te hakken en zagen. Gelukkig kon het redelijk wat hebben en brak er alleen ergens een hoekje af.

Hier op de foto is het bovenste deel met het raam al verwijderd en is de uitsparing (ruw) afgetekend.
Afbeelding

Na een avondje werk was de basis voor beide kanten af en lekker dik in de alabastine autoplamuur gezet. Ik ga er nog wel wat werk aan hebben om ze af te werken, en ze zijn nog niet helemaal symmetrisch (van de bovenste mist dus ook nog een hoekje)
Afbeelding

groeten Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 159613Bericht Boerammetje »

Was het niet veel minder werk om twee stukjes bladstyreen op elkaar te lijmen? Een om de vorm uit een deel te maken en een voor de verspringing ter hoogte van de chroomstrip?
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 159618Bericht JelleP »

Dat was eerst ook wel mijn plan, om ze te maken uit styreenplaat (pinpas dikte zegmaar), maar langs de zijkant is er toch een bepaalde bolling die erin moet blijven (vooral bovenaan, de rest is vrij vlak) en op deze manier kon ik ook de verspringing + sierstrip behouden. Uiteindelijk viel het met de hoeveelheid werk wel mee, ongeveer een kwartier snijden per kant.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 165072Bericht JelleP »

Dit project is nog niet dood, ik ben een nogal langzame modelbouwer en ben altijd met 1000 projectjes tegelijk bezig.
De Plein Air begint vorm te krijgen, ik zal binnenkort een foto plaatsen van hoe het eruit ziet. Er zijn nog wel een aantal rondjes primer en bijwerken nodig voordat hij in de lak kan.

Waar ik nu naar op zoek ben is wat foto's uit de motorruimte van een originele Plein Air, ik ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest het exemplaar van Boerammetje te komen bekijken. In de Ebbro kit is dit een zooitje, een handvol types geklutst bij elkaar gegooid en ook het motorblokje lijkt weinig op het origineel. Ik wil vooral weten wat de locatie van de accubak, ruitensproeier etc. moet zijn. Wie weet er wat goede links? Renault4pleinair.com had helaas niet wat ik hoopte.


Hier nog een foto van een Trabant die ik laatst heb afgerond, is er toch nog iets om naar te kijken :wink:
Afbeelding

Meer foto's hier:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 27&t=49441" onclick="window.open(this.href);return false;

groetjes Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 165073Bericht Hanz »

Boerammetje schreef:Er zitten voor zover ik op een ander forum gezien heb van die moderne afgeronde binnenschermen en een voorin geplaatste accu bij. Ik weet niet of dat in de nadagen van de tweede grille reeds een feit was, maar in '68-'71 zeker niet.
Ik meen dat dat fout is gegaan bij de introductie van de GTL, 1978 dus

Ter inspiratie: http://www.britmodeller.com/forums/inde ... te/&page=1" onclick="window.open(this.href);return false; . Iemand gaat he-le-maal los op een Fourgonnette (maar laat je hierdoor niet ontmoedigen!)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 165074Bericht JelleP »

Haha, dat verslag heb ik inderdaad open staan ter inspiratie. Zo ver wil ik niet gaan bij de Plein Air, al wil ik deze zomer wel een Heller GTL aan gaan pakken op deze manier. Grootste minpunt van die bouwdoos is de te grote wielen (banden van de 4CV.... die zijn toch wel fors groter) maar hiervoor heb ik al vervangende exemplaren.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 165142Bericht JelleP »

Hier twee fotootjes van de Plein Air zolang ze nu even netjes in de primer staat. Zoals te zien is, is het nog niet overal strak. Er gaat nu dus weer een rondje plamuur etc. tegenaan. Het houdt je van de straat.
Afbeelding
Afbeelding

Dingen waar ik nog tegenaan ga lopen:
-het modificeren/vervangen van de stoelen, deze zijn te modern
-het modificeren/vervangen van de velgen, deze hebben op de Plein Air een vorm koelopeningen die ik niet op andere R4 versies heb gezien.. iemand meer info?

Dan nog wat vragen aan de kenners:
-wat is de indeling van de motorruimte van een originele Plein Air? (zie ook vraag hierboven)

-sommige Plein Airs die ik op foto zie hebben een soort haakjes rondom voor de bevestiging van de cabrio zijwandjes. Zijn die origineel?

-in welke kleuren is de Plein Air geleverd?

groetjes Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 165146Bericht jandoe1000 »

De stoelen en banken zijn inderdaad te modern. In Frankrijk werd de plein air met een voorbank geleverd. In Duitsland waren ook (verstelbare) voorstoelen leverbaar. De velgen van de Plein Air zijn hetzelfde als die van andere viertjes. Alleen werden er standaard chromen sierringen gemonteerd. Dat zijn dezelfde die op de Parisienne zaten, tegenwoordig een veel gezochte en kostbare accessoire. De indeling van de motorruimte is die van een gewone R1123. Precies hetzelfde dus als alle andere viertjes uit die tijd (68-70). De 'haakjes' zijn inderdaad voor de bevestiging van de kap en de zijwanden. Ze zien eruit als die van caravantenten en buiskappen van boten. Bij de eerste Plein Airs zaten die voor de zijwanden bovenop de alu afdekplaten van de zijpanelen. Omdat er daardoor bij regen teveel water naar binnen liep, zijn ze later verplaatst naar de zijkant. Vergeet niet dat er ook aluminium sierstrips op de spatborden horen.
De Plein Air werd standaard geleverd in 322 wit, maar op bestelling was ook een andere kleur mogelijk, zij het alleen aan de buitenkant. Ze zijn op die manier geleverd in geel, groen en oranje, maar voor de hand ligt dat men alle kleuren kon kiezen.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 165148Bericht JelleP »

Fantastisch, precies alle antwoorden die ik nodig had (beer)
De sierstrips zitten erbij als mooie chromen enigszins opliggende decals, dus dat komt goed!
Ik zie de velgen nu inderdaad ook op Berline tijdgenoten van de Plein Air, zoals de Parisienne. Ik heb helaas alleen moderne GTL-velgen en oude met vier smalle koelopeningen ter beschikking. Nog even kijken hoe ik dat aan ga pakken. De chromen wieldoppen heb ik gelukkig wel.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Plein Air 1:24 (model)bouwverslag

Bericht: # 167536Bericht JelleP »

De Boswachter is eindelijk afgerond!
Afbeelding

Voor de liefhebbers zijn hier meer foto's te zien:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu weer verder met de Plein Air. Ik ben ook gestart met de bouw van een R5 Alpine Coupe 8) (dus geen Turbo zoals nog in de titel staat)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=50165" onclick="window.open(this.href);return false;
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie