de belastingdienst en mijn 4f4
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- mfjtenhave
- Berichten: 44
- Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
- Locatie: Zelhem
de belastingdienst en mijn 4f4
Belastingdienst auto,
Mijn Renault 4f4 rijdt sinds kort weer op de Nederlandse wegen en voor wat betreft de belasting geldt de oldtimer regeling en daarvoor kreeg ik een aanslag.
Nu was ik van plan om het hele jaar door met de auto te gaan rijden maar dan moet je gewoon de volle mep betalen. De website van de RWD geraadpleegd en daar kwam uit dat ik voor mijn bestelauto €22,= per kwartaal moet betalen.
telefoontje 1:
Ik belde met de belastingdienst en wilde het even regelen, met de nadruk op even, maar nee mijn auto was geen bestelauto of bedrijfsauto en daarom moest ik €37,= per kwartaal gaan betalen.
Telefoontje 2:
Daarmee begon het drama , Meneer u moet op de site van de belastingdienst kijken of uw auto een bedrijfsauto is of niet, heb ik gedaan dus laten we het regelen. Nee zegt de dame u moet eerst lezen en dan belt u terug….
Telefoontje 3:
Oké teruggebeld en weer een ander iemand aan de lijn weer alles uitgelegd het antwoord was , ja ik begrijp u ik maak er een call van en morgen wordt u teruggebeld.
Ik wordt teruggebeld en weer het gelijke verhaal , en de mevrouw concludeert dat er ergens iets fout zit. Belt u maar met de RDW daar zal wel een fout gemaakt zijn.
Telefoontje 4:
RWD gebeld en die zeggen, nee hoor de fout zit bij de belastingdienst u heeft gewoon een bedrijfsauto, geen twijfel mogelijk.
Telefoontje 5:
Weer de belastingdienst gebeld en de boodschap was morgen wordt u teruggebeld . Dat gebeurde ook het zelfde verhaal weer maar nu werd de afspraak gemaakt dat ik het geld voor de oldtimerregeling kwijt was en dat de auto nu volgens het juiste , bedrijfsautotarief, zou worden afgehandeld.
Telefoontje 6:
Drie weken later wordt ik gebeld met de mededeling dat het feest niet door gaat en dat mijn auto geen bedrijfsauto is volgens de belastingdienst, nu komt er iemand kijken naar mijn Renault4f4 om te controleren of mijn auto nu wel of geen bedrijfsauto is!
Wat een drama eerst moet je weer wegenbelasting gaan betalen en dan dit drama……..!!!
Maarten ten Have
Mijn Renault 4f4 rijdt sinds kort weer op de Nederlandse wegen en voor wat betreft de belasting geldt de oldtimer regeling en daarvoor kreeg ik een aanslag.
Nu was ik van plan om het hele jaar door met de auto te gaan rijden maar dan moet je gewoon de volle mep betalen. De website van de RWD geraadpleegd en daar kwam uit dat ik voor mijn bestelauto €22,= per kwartaal moet betalen.
telefoontje 1:
Ik belde met de belastingdienst en wilde het even regelen, met de nadruk op even, maar nee mijn auto was geen bestelauto of bedrijfsauto en daarom moest ik €37,= per kwartaal gaan betalen.
Telefoontje 2:
Daarmee begon het drama , Meneer u moet op de site van de belastingdienst kijken of uw auto een bedrijfsauto is of niet, heb ik gedaan dus laten we het regelen. Nee zegt de dame u moet eerst lezen en dan belt u terug….
Telefoontje 3:
Oké teruggebeld en weer een ander iemand aan de lijn weer alles uitgelegd het antwoord was , ja ik begrijp u ik maak er een call van en morgen wordt u teruggebeld.
Ik wordt teruggebeld en weer het gelijke verhaal , en de mevrouw concludeert dat er ergens iets fout zit. Belt u maar met de RDW daar zal wel een fout gemaakt zijn.
Telefoontje 4:
RWD gebeld en die zeggen, nee hoor de fout zit bij de belastingdienst u heeft gewoon een bedrijfsauto, geen twijfel mogelijk.
Telefoontje 5:
Weer de belastingdienst gebeld en de boodschap was morgen wordt u teruggebeld . Dat gebeurde ook het zelfde verhaal weer maar nu werd de afspraak gemaakt dat ik het geld voor de oldtimerregeling kwijt was en dat de auto nu volgens het juiste , bedrijfsautotarief, zou worden afgehandeld.
Telefoontje 6:
Drie weken later wordt ik gebeld met de mededeling dat het feest niet door gaat en dat mijn auto geen bedrijfsauto is volgens de belastingdienst, nu komt er iemand kijken naar mijn Renault4f4 om te controleren of mijn auto nu wel of geen bedrijfsauto is!
Wat een drama eerst moet je weer wegenbelasting gaan betalen en dan dit drama……..!!!
Maarten ten Have
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
En nu het goede nieuws:
De belastingambtenaar ziet die unieke wonder schone F4 en schiet in de lach. "Maar meneer Ten Have, dat is geen auto, maar een hondenhok, daar hoeft u geen belasting voor te betalen!"
De belastingambtenaar ziet die unieke wonder schone F4 en schiet in de lach. "Maar meneer Ten Have, dat is geen auto, maar een hondenhok, daar hoeft u geen belasting voor te betalen!"
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Maarten ik heb een dergelijk drama gehad.
Het gaat om het volgende.
Je auto is pas een bedrijfsauto als je ook daadwerkelijk een bedrijf hebt.
In mijn geval, ik heb geen bedrijf, Maar wel een gesloten bestelwagen staat ook kiesbaar op de site van de belastingdienst.
Kijk daar nog eens naar. en bel dan terug. Na enig aanhouden ging het voor mij gewoon per telefoon en betaal ik nu het tarief voor een gesloten bestelwagen. Dat is zonder de provinciale opcenten, die hoef je niet te betalen.
Als je meer wilt weten doe mij even een pb
Groet, Robert
Het gaat om het volgende.
Je auto is pas een bedrijfsauto als je ook daadwerkelijk een bedrijf hebt.
In mijn geval, ik heb geen bedrijf, Maar wel een gesloten bestelwagen staat ook kiesbaar op de site van de belastingdienst.
Kijk daar nog eens naar. en bel dan terug. Na enig aanhouden ging het voor mij gewoon per telefoon en betaal ik nu het tarief voor een gesloten bestelwagen. Dat is zonder de provinciale opcenten, die hoef je niet te betalen.
Als je meer wilt weten doe mij even een pb
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- mfjtenhave
- Berichten: 44
- Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
- Locatie: Zelhem
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
De belastingdienst hanteert het jaar 1994 als datum waarop zij hun omschrijving van bestelauto hebben aangepast, de omschrijving van de RWD is echter gekoppeld aan de link van de belastingdienst en dat geeft als resultaat €22,= per kwartaal. Wat er precies met dat tussenschot aan de hand is Vincent, weet ik niet maar ik maak hem er weer in. Hij zat er wel in oorspronkelijk maar die is er door de vorige eigenaar in gemaakt.De auto's van voor 1994 vallen volgens de belasting klerken wel onder het goedkope tarief, begrijp jij het dan begrijp ik het ook, de zelfde auto's allen een ander bouwjaar of datum van invoer in Nederland???
Ik hoop dat hij inderdaad er een leuk belastingvrij hondenhok in ziet!
Maarten
Ik hoop dat hij inderdaad er een leuk belastingvrij hondenhok in ziet!
Maarten
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Bij mij precies hetzelfde circus met de f4.
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
...en dat is de kern van de zaak. Ik heb een Citroën Jumpy die in 3 weken tijd werd omgebouwd van 'Bestelwagen met 6 zitplaatsen' (dubbele cabine, grijs) naar 'Personenauto' (voor 2 personen, met de inrichting: Kampeerauto, geel), dus van grijs naar geel, maar de Belastingdienst maakt verschil tussen particulieren die een grijs kenteken-auto hebben en bedrijven die een grijs kenteken-auto hebben. Ik betaalde in die ene maand méér dan wat een bedrijf aan belasting zou betalen (en daar is het beleid van de overheid op gericht geweest, want er reden véél te veel particulieren met grijze kentekens rond, en dat was niet de bedoeling). En nu betaal ik het kwarttarief, terwijl ik er theoretisch elke dag mee kan rijdenharbourseal schreef:Je auto is pas een bedrijfsauto als je ook daadwerkelijk een bedrijf hebt.
Hoe dan ook: een 4F4 kan in feite het volgende zijn:
- een bestelwagen grijs kenteken voor een bedrijf
- een bestelwagen grijs kenteken voor een particulier
- een personenauto met ruiten (als het een Combi is met de bijbehorende voorziening en het bijbehorend kenteken)
- een personenauto zonder achterbank.....(het kenteken is bepalend, van geel naar grijs kan niet)
- een bestelwagen grijs met ruiten: er zijn zelfs tijden geweest dat er in de laadruimte van een bestelwagen aan de bestuurderskant geen ruiten mochten zitten !!
Maar volgens mij is de discussie in dit geval slechts: grijs kenteken (dus bestelwagen) voor particulier of voor bedrijf.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Voor de belastingdienst is het toch echt de discussie bestelauto versus personenautoJoReno schreef:
Maar volgens mij is de discussie in dit geval slechts: grijs kenteken (dus bestelwagen) voor particulier of voor bedrijf.
voor een f4:
bestelauto particulier: 22,-
personenauto: 37,-
bestelauto ondernemer: 41,-
Doordat het zo'n lichte benzineauto is , is in dit geval particulier goedkoper dan als ondernemer, voor zwaardere ( en vooral diesel) voertuigen is dat andersom.
Mijn (gesloten) F4 wordt door de belastingdienst aangeslagen als personenauto, voor de RDW is het een bestelauto. Kenteken begint ook met een B.
Volgens kenteken:
-Voertuigsoort Bedrijfsauto (N1 BB)
-Carrosserietype Bestelwagen
-Inrichting gesloten opbouw
De uitleg die ik van de belastingdienst kreeg was: "De auto is belastingvrij geweest, de regels voor de inrichting zijn ondertussen veranderd , daarom is het nu voor de BD een personenauto".
Het frustrerende is (als ik het goed begrepen heb) dat als je een vergelijkbare bestelauto van voor 1994 zou hebben, die niet belastingvrij is geweest, de belastingdienst het wel als bestelauto particulier zou zien, los van de huidige eisen.
Als je naar de regels voor de inrichting kijkt van een bestelauto kan een gesloten f4 daar prima aan voldoen (mits je een tussenschot hebt en links geen zijruit). De belastingdienst wil nu de auto zien om te kijken of het geheel aan de huidige regels voldoet. Leuker kunnen ze het niet maken...
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Je zult gelijk hebben, maar het is natuurlijk compleet van de zotten !
En het mag wat kosten: komt er een ambtenaar kijken of mag je met jouw 4F4 richting Apeldoorn ?
Laat maar even weten hoe dit afloopt, dan ben ik voorbereid als mijn 4F4 in de loop van 2016 de weg op mag.......(maar.....ik moet een nieuw kenteken aanvragen omdat de mijne al als 'sloop in eigen beheer' was afgemeld..........en krijg ik dan ook een personenwagenkenteken ???........of communiceren RDW en de Belastingdienst niet met elkaar ??).
Met mijn Jumpy had ik een soortgelijke ervaring: door de RDW gekeurd als Kampeerauto (oftewel: voldoet aan alle eisen), maar de Belastingdienst wilde bewijzen zien. En een 5-tal foto's is dan genoeg (die had ik ook bij een camperdealer kunnen maken !) Kafka-achtige toestanden !
O ja, je hebt ook nog een PB !
JoReno
En het mag wat kosten: komt er een ambtenaar kijken of mag je met jouw 4F4 richting Apeldoorn ?
Laat maar even weten hoe dit afloopt, dan ben ik voorbereid als mijn 4F4 in de loop van 2016 de weg op mag.......(maar.....ik moet een nieuw kenteken aanvragen omdat de mijne al als 'sloop in eigen beheer' was afgemeld..........en krijg ik dan ook een personenwagenkenteken ???........of communiceren RDW en de Belastingdienst niet met elkaar ??).
Met mijn Jumpy had ik een soortgelijke ervaring: door de RDW gekeurd als Kampeerauto (oftewel: voldoet aan alle eisen), maar de Belastingdienst wilde bewijzen zien. En een 5-tal foto's is dan genoeg (die had ik ook bij een camperdealer kunnen maken !) Kafka-achtige toestanden !
O ja, je hebt ook nog een PB !
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
IK heb de dame aan de telefoon net zo lang laten zoeken tot ze mijn oude gegevens van voor belastingvrij teruggevonden had. Daarna was het snel geregeld en kreeg ik mijn teveel betaalde belasting teruggestort.
Bel nog een keer en laat ze zelf gaan spitten. Ze probeerde mij ook af te schepen met het verhaal van de nieuwe regeling.
Ook het verhaal van de inspecteur die langs moet komen.
Maar met de oude gegevens erbij geen problemen meer.
Succes
Bel nog een keer en laat ze zelf gaan spitten. Ze probeerde mij ook af te schepen met het verhaal van de nieuwe regeling.
Ook het verhaal van de inspecteur die langs moet komen.
Maar met de oude gegevens erbij geen problemen meer.
Succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Je zou in principe toch moeten zeggen...1 land 1 regel? De RIJKS DIENST voor Wegverkeer ( RDW ), is net zo van het rijk als de belastingdienst?
Riekt naar.. kastje/muur visaversa...
Iig succes ermee!
Riekt naar.. kastje/muur visaversa...
Iig succes ermee!
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Naar aanleiding van dit artikel heb ik ook maar eens de belasting dienst gebeld. Het kenteken opgegeven ze moest even iemand raadplegen.
Maar toen:
Voor mijn R4F4 hoef ik nog maar 22euro te betalen als ik hem uit de schorsing haal en omdat de auto volgend jaar 30 jaar oud word vervalt voor dit voertuig de belasting plicht. Dat zijn nog eens leuke berichten.
Wens ieder succes met zijn Renault hobby
Maar toen:
Voor mijn R4F4 hoef ik nog maar 22euro te betalen als ik hem uit de schorsing haal en omdat de auto volgend jaar 30 jaar oud word vervalt voor dit voertuig de belasting plicht. Dat zijn nog eens leuke berichten.
Wens ieder succes met zijn Renault hobby
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Dat lijkt mij een sterk stuk. Blijkt maar weer eens hoe 'onbetrouwbaar' er gewerkt wordt.R4F4TX schreef:en omdat de auto volgend jaar 30 jaar oud word vervalt voor dit voertuig de belasting plicht
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Mijn ervaring is ook anders als het om het om de belastingdienst gaat, we weten het pas echt als de auto uit de schoring is gehaald.
We gaan het beleven volgend maand.
We gaan het beleven volgend maand.
- mfjtenhave
- Berichten: 44
- Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
- Locatie: Zelhem
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Ik heb maar eens een aangetekende brief verstuurd naar de tollenaars van de belastingdienst misschien is er dan enige voortgang.
- mfjtenhave
- Berichten: 44
- Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
- Locatie: Zelhem
Re: de belastingdienst en mijn 4f4
Het belasting drama aflevering 46, vandaag een ambtenaar gesproken die het licht heeft gezien, inderdaad meneer zei hij u hoeft maar €22,= per kwartaal te betalen. Maar nu bleek ook nog eens dat ze mij uit de oldtimerregeling hadden gegooid. Hij deed echt zijn best en beloofde alles te corrigeren, maar ik moest over een maand toch maar eens bellen en controleren of het goed kwam.........................