leren lassen

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: leren lassen

Bericht: # 146737Bericht Quatro lata »

Ik ben blij met jullie enthousiastme

Hou het forum in de gaten. Stap 1 lijkt me gezet.

Het makkelijkst is om jullie te verwijzen naar reeds bestaande professioneel aangeboden workshops.

Iedereen wil wel leren lassen in 1 dag, maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet.

Ik ga kijken of het de moeite waard is in club-verband hier iets voor op te zetten.

Namens het de magazijn-commissie,
Maarten
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: leren lassen

Bericht: # 146739Bericht Bertje »

Quatro lata schreef:Het makkelijkst is om jullie te verwijzen naar reeds bestaande professioneel aangeboden workshops.

Iedereen wil wel leren lassen in 1 dag, maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet.
Mee eens, lassen leer je vooral in de praktijk.

Echter, waar cursussen vooral vaak in te kort schieten is dat je leert lassen op nieuw, schoon en dik materiaal, dit is heel iets anders dan werken aan een auto. Daarbij zit je met dun plaatwerk, vaak met roest en tectyl, en je werkt onder ongemakkelijke hoeken. Hierbij gaat veel meer tijd zitten in voorbereiding en het passend maken van delen dan in het lassen zelf.

Misschien is het een zinnige insteek een beetje laservaring als voorkennis te stellen, en dan te laten zien hoe dit bij een echte auto en een echte reparatie uitpakt. Het samen repareren van een chassis is dan misschien een goed project.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 862
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: leren lassen

Bericht: # 146740Bericht dirkoosterhoff »

Misschien is 1 dag inderdaad wel erg minimaal.
Het gaat mij ook een beetje om de beginselen van het lassen.
De ervaring zal je toch pas krijgen door het vaak te doen en dat lukt natuurlijk niet in 1 dag.
Overigens heb ik net ontdekt dat er pal tegenover mij een bedrijf zit dat las cursussen geeft dus dat zou voor mij ook nog een optie kunnen zijn.
Maar een gezellige dag in Loenen waar je nog wat van opsteekt is natuurlijk ook leuk.
Laatst gewijzigd door dirkoosterhoff op wo nov 06, 2013 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: leren lassen

Bericht: # 146759Bericht Rob4tl »

Geweldig plan!
Ik zou moeten checken met de medehuurders maar er zijn mogelijkheden in het zuiden des lands, omgeving Eindhoven. We hebben een 4 a 5 tal CO2 apparaten in de loods, 1 van de medehuurders is professioneel lasser. 230V en 380V zijn beschikbaar. Toevallig vanavond een bijeenkomst van de huurders, ik zal bespreken of ik onze loods mag aanbieden als locatie. Rotte R4s zijn ook volop beschikbaar (blunt) .
========================================
Helaas, te vroeg gejuicht. Alhoewel ze het een mooi plan vinden dient dit op een andere locatie te gebeuren (uhh) . De professionele lasser wil evt. wel z'n expertise ter beschikking stellen.

Rustbuster bv en anderen bieden professioneel dit soort cursussen toegespitst op autorestauratie ook aan...
Ook zijn er mogelijkheden dit in clubverband bij hun te regelen, dit hebben ze in het verleden bijv. voor de ID/DS club gedaan.

Groet, Rob
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: leren lassen

Bericht: # 146777Bericht Bertje »

Mooi aanbod, Rob, je zit in een prachtige loods. Zou helemaal top zijn als de sleutelmaat van jou inderdaad wat kneepjes van het vak kan laten zien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: leren lassen

Bericht: # 146779Bericht Erik »

Bij het eendeei is dat een standaard cursus van de club. Ben ik ook lid van, hebben ook mooi voorzieningen om te sleutelen. Voor r4 club zou een magazijn leuker zijn met werkplaats erbij. Zeker voor lesgeven. :roll:
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: leren lassen

Bericht: # 146784Bericht Bertje »

Zeker mee eens!
Waar schroeft het magazijncommissie op dit moment eigenlijk gedoneerde R4s uit elkaar? Is dat niet ook gewoon in het magazijn, en is daar niet ook de club R4 gebouwd ter ere van 50 jaar R4?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: leren lassen

Bericht: # 146786Bericht Mark4GTL »

2x nee.

Club4 is gebouwd in Enschede
En Enschede is 1 van de (??) locaties waar R4`s worden gedemonteerd
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: leren lassen

Bericht: # 146798Bericht jeffr4 »

En bij de lessen" hoe leer ik lassen"....

Wel blijven kijken wat de instructeur jullie voordoet en op de naad een mooie las aanbrengt :D

Afbeelding

( En met (omg) lasoogies proberen terug te rijden, haha) (joow)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: leren lassen

Bericht: # 146801Bericht Tweety »

Dat valt meestal wel mee, die komen toch pas na het avond eten... :D Is ook echt een groot risico als er meerdere mensen tegelijk aan het lassen zijn. Je hoeft niet direct in de vlam te kijken om las ogen te krijgen, indirect licht kan al voldoende zijn.
Plaats reactie