hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Lin-ishetbeu
Berichten: 3
Lid geworden op: di apr 16, 2013 8:13 pm

hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143306Bericht Lin-ishetbeu »

Hallo vrolijke vier-adepten,

Later stel ik me misschien voor, nu eerst even belangrijkere zaken :wink: . Wij wonen in het Brabantse, vlakbij Tilburg. Mijn man is bij vele ''vierders'' bekend, ook op dit forum natuurlijk. Hij is net zo'n adept als de meesten van jullie. Onze enige wirkungsfahige 4 heeft het vandaag opgegeven. Onze achtertuin biedt van bovenaf (of van welke richting dan ook....) een rustieke aanblik: volgestouwd met -restanten van- wat ooit fiere viertjes waren. En rustig roestten zij daar voort. Als je goed luistert dan, maar een stel goede ogen is voldoende.
Het probleem van des hobbyists vrouw is het volgende: geen tuinruimte meer, een aperte olie- en roestlucht, geen ruimte meer om het wasgoed buiten te drogen, een groeiende ergernis in het algemeen om de roestende wrakjes. Ons huis staat te koop. Op de woning zelf is al genoeg af te dingen qua schoonheid..... Maar je ziet bezoekers een twijfelende, afkeurende, danwel ronduit walgende blik werpen op deze allesoverheersende schroothoop. Vergeef me, deze vrouw van hobbyist is geen hobbyist. Eens vond ik het leuk. Nu niet meer. Hubbie is namelijk nooit thuis, krijgt geen enkel viertje gesleten bij mede-hobbyisten, heeft nergens tijd voor.
Een schildering: dwars voor het achterraam van de woonkamer: een blauwe GTL zonder wielen, zwaar verschoten en verroest, zonder deur aan de zijkant. Half in de garage: een beige besteller. Wilde plannen om die om te bouwen tot een lpg-tje zijn gestrand. Geldgebrek en tijdgebrek. Een wit GTL-etje, onze eersteling ooit. Heeft maanden in het oosten des lands gestaan bij een medeforummer, is uiteindelijk nog steeds niet gerepareerd. Volgens mij is alleen de bodem gelast. Pogingen om het autootje bij een andere hobbyist onder te brengen zijn op niets uitgelopen. Verder: een blauwe GTL, op het grasveldje, onder de waslijnen. Een ''kadootje'' van ik dacht Eefje. Is niet rijvaardig. In dezelfde rij als de beige besteller, de witte GTL (zonder interieur en ook open aan een kant), een gebloemd TL-etje. Vorig jaar, ondanks protesten van ondergetekende, gekocht van een dorpsgenoot. Het werd me zeg maar door de strot geduwd. Een eigen autootje voor moeder de vrouw..... Dat is 15 maanden geleden, en het ding heeft nooit gereden. Commentaar van de garagehouder die er een APK op moest zetten: Als je eerst de versnellingsbak vervangt, en nog wat aangrijpende renovaties..... dan wil ik het ding keuren voor een APK. In deze staat komt ie er beslist niet door! Als laatste in de trieste rij de rode GTL die het vandaag opgaf. Talloze reparaties zijn al aan het ding uitgevoerd. Het is doodeng om je kinderen te moeten vervoeren in een auto zonder betrouwbare remmen, heel veel euries zijn daar al aan uitgegeven. Ook vandaag een grote plas remvloeistof onder de auto. Ik trapte het pedaal bijna dwars door de vloer, en nog remde 't kreng niet natuurlijk. Hubbie is er natuurlijk niet, die zit in het buitenland. Dit rode, verschoten viertje was ons enige rijdende vervoermiddel. Onstuitbaar zelfs, zo zonder remmen. Toen ik vanmiddag, na een verhitte discussie, doodmoe van alles, wegreed, met drie kinderen in de auto, viel plotseling de motor uit. En kreeg 'm niet meer opgestart. Choke klein stukje uit, wat verder uit, nog wat verder uit...... Hielp allemaal niets. Enkele behulpzame omstanders hebben 't autootje aan de kant geduwd. Er zat overigens genoeg benzine in de tank, en naar ik weet is de accu niet zo oud. Ik had geen licht gevoerd, of iets anders dat stroom kon trekken.
Hubbie was boos. Hoe kon dit nu weer, ik had vast de motor verzopen. Geen discussie mee te voeren. Ik weet het niet. Wat Hubbie voor dit autootje voelt moet Echte Liefde zijn..... het faalt nooit. Ik wel. En nu ben ik het beu. In de overtreffende trap. Er moet Iets Gebeuren. Ik wil met alle liefde een ieder die dit leest, en niet te beroerd is om een kijkje te komen nemen, ontvangen als een zeer gewaardeerde gast, op voorwaarde dat je een professioneel oog laat gaan over wat ooit de restanten waren van een glorieus hobby-verleden. Volgens Hubbie, als van onze rode 4 het plaatwerk wordt vervangen (want op diverse plekken gaten van roest), overgespoten wordt, het dashboard vervangen, het remsysteem vervangen..... DAN KAN HIJ NOG 20 JAAR MEE! Bekijk het eens rustig, misschien zit er iets van je gading bij. Ik moet opeens lachen. Jaja, ik ben liefhebbers aan het ronselen voor ons wagenpark. Misschien een vergeefse missie, maar.... niet geschoten, altijd mis. En wees gerust, Hubbie zal niet protesteren. Eindelijk, na lange jaren, heeft hij toegegeven dat we Geen Tijd, Geen Geld, en Geen Plaats hebben voor zoveel viertjes! Bedankt voor 't luisteren jongens. He, wat lucht dat op.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143310Bericht Mark4GTL »

na dit verhaal ben ik wel zeer benieuwd naar een fotorepo van de "tuin".

Eventueel in "Vraag en Aanbod" een advertentie plaatsen?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143314Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik wou je eigenlijk een antwoord geven op je klaagzang maar ik doe het toch maar niet; ik weet wel beter en heb het ook van dichtbij gezien, en dan bedoel ik niet de R4tjes....
Beterschap en als het effe kan misschien een klein beetje wakker worden.... (ehh)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143318Bericht harbourseal »

Lin,

Ik heb je ergernis een aantal keer mogen aanschouwen.
Zou je Graag helpen, maar heb ook een echtgenote en geen ruimte.
Succes. :D

Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143320Bericht Rudi »

Hoi Lin,

Ik ken je man, we hebben wel eens zaken gedaan.

Ik heb zoals velen ook geen plek,
laat staan dat ik überhaupt een auto in de tuin krijg.

Desalnietemin wil ik best komen kijken
en dan vooral meedenken om hier een passende oplossing voor te vinden.

IK edit 2 zinnen, omdat ik heilig geloof in het verhaal van twee kanten.
Niet ten nadele van Lin en ook niet ten nadele van Rudolf.
Ik kan gewoon niet klakkeloos dingen geloven...via....
Laatst gewijzigd door Rudi op ma apr 22, 2013 10:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143321Bericht R4F6GTX Automaat »

Waarom puin ruimen? Moet het op deze manier weg dan omdat jij je eraan ergert? Omdat je niet bij de waslijn kan? Heb je al wasknijpers klaar liggen? Er zijn vele andere opties ipv zeuren op deze manier en daarmee andermans dingen of hobby weg willen doen. Bekijk het eens van een andere kant. Stop er eens wat positieve gedachtes in; die heb ik toch wel ooit waargenomen bij je...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143322Bericht dirkoosterhoff »

Ik zou zeggen alles naar de schroot en dan 1 echt goed viertje aanschaffen waar je dan wel veel plezier aan kunt beleven.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143325Bericht dick holtrop »

je hebt toch ook een programma ´´help mijn man heeft een hobby´´ daar dreigt mijn vriendin altijd mee!

helpt goed moet ik zeggen.

drie viertjes rijden met apk 4e bijna klaar.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143326Bericht Rob4tl »

Ha Lin,

Ik heb last van hetzelfde virus. Er komt het ene project na het andere binnen en er gaat weinig of niets uit. Gelukkig staat het meeste uit zicht van mijn wederhelft en kan de R4 niet door het gangetje in de achtertuin komen :D .
Inmiddels zijn er 2 APK waardig en rijden die rond. 3 staan er te wachten op betere tijden.

Oplossingen:
1) Hubbie huurt ruimte elders (boerenschuur oid) en slaat de boel op. Werkt dan alleen thuis per project tot dat deze klaar is.
2) Hubbie en/of jij benaderen een technische middelbare school en kijken of er een clubje enthousiastelingen te vinden is die als een soort leerproject de R4s gaan restaureren... Is evt. ook een optie met 65+rs :wink:
3) Inderdaad, aanmelden voor het programma 'help, mijn man heeft een hobby' (blunt)
4) Contact opnemen, wil incidenteel wel op een zaterdag komen helpen...(mijn projecten moeten echter ook een keer af (ehh) )

Veel succes!
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
Lin-ishetbeu
Berichten: 3
Lid geworden op: di apr 16, 2013 8:13 pm

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143328Bericht Lin-ishetbeu »

Hallo jongens, bedankt voor jullie feedback. Ik moet bekennen dat de beginpost na lang aarzelen, met veel deleten en anders formuleren, is geplaatst. Het is niet zo dat het achter hubbies rug omgaat, hij weet hiervan. Het is duidelijk dat sommigen zich zeer in de kuif gepikt voelen door mijn klacht. Ook dat mag. Ik weet wie het zegt, en ook wat hij allemaal NIET weet.
Een man mag zijn hobby hebben, net zo goed als dat zijn vrouw dat mag hebben. En inderdaad, ik heb een positievere spirit gekend. De jubileumreis naar Thenay staat me nog zeer helder voor de geest, en is in gezinsverband, ook individueel, als leuk ervaren. Het is gewoon leuk om in zo'n lange rij viertjes te rijden door Belgie en Frankrijk, terwijl voorbijgangers enthousiast toeterend langsrijden. Dat schept een heerlijk wij-gevoel. Niks mis mee :wink:
Ik aarzel even of ik het hier te berde moet brengen omdat het niet echt onderwerp gerelateerd is, maar ik ben namelijk chronisch pijnpatient. Met name mijn gewrichten moeten het ontgelden. Och, vergeet het maar gauw, het geeft niet. Maar onder een auto liggen, sleutelen, lassen of wat dan ook ligt niet binnen mijn bereik. Mijn armen zijn het ergst aangedaan, wat manouvreren met de 4 ook bewerkelijk maakte, ondanks z'n prima draaicirkel heeft 't immers geen stuurbekrachtiging. Ook de repeterende beweging met de schuifpook is pijnlijk. Daarom was ik vorig jaar ook tegen de aanschaf van een TL erbij, dan zou ik immers met hetzelfde probleem zitten. Een automaatje, of ten minste een autootje met stuurbekrachtiging en een laag versnellingspookje zou voor mij een uitkomst zijn. Daar is geen gehoor aan gegeven, omdat viertjes zo goedkoop zijn in belasting en verzekering.
Ondertussen heb ik met de gedachte lopen spelen die hubbie aanreikte, namelijk dat ik de motor verzopen had. Dus ben ik met oudste zoon (11) naar ons rode viertje gelopen en heb getracht hem nog eens op te starten, in alle chokestanden. Helaas geen succes. Daarna zelf maar onder de motorkap gaan kijken, oliepeil gecheckt en ook koelvloeistof. Daarmee denk ik het probleem gevonden te hebben: de olie was zo goed als verdwenen, en de koelvloeistof eveneens. Kennelijk gaan er geen waarschuwingslichtjes branden als er iets mis is. Haha, alleen als het GOED mis is, als de motor uitvalt, dan branden ze opeens allemaal. Ik heb hubbie naar de beschikbare spullen gevraagd, alles bijgevuld, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat er iets behoorlijk lekt, net als de remvloeistof. Het starten is nog niet gelukt, morgen ga 'k het gewoon weer proberen. Ik weet dat de meesten van jullie alleen 4 rijden als het voorjaar wordt, onze auto rijdt vele kilometers het jaar rond. De afgelopen winters met hun vele pekeldagen hebben het arme ding geen goed gedaan.
Overigens vertelde hubbie mij dat er hulp zou komen vandaag, maar die is niet komen opdagen.
Een uitzending als ''Help mijn man is klusser'' of zo, daar zou ik hem zo voor kunnen aanmelden, want er liggen heel veel onafgemaakte projecten. Toch vind ik dat te ver gaan, het heeft me al dagen van gene gekost voordat ik hier op het forum ging posten. Dit is een besloten gemeenschap, ik ben al ver genoeg gegaan. Het hoeft niet breed uitgemeten te worden op tv. Weet je, een hobby is een prachtig iets, maar het mag niemand benadelen. Een man die kiest voor een huwelijk en gezin heeft ook daar verplichtingen. De kinderen moeten veilig vervoerd kunnen worden, een auto mag geen russische roulette met je gaan spelen. Ik merk dat de meesten van jullie dat prima begrepen hebben, bedankt jongens. Ik laat alles maar eens rustig bezinken en ga morgen met hernieuwde moed aan de slag met ons gestrande karretje. Voorlopig hebben we dus geen auto. Dag jongens, hou je haaks. Ik doe 't ook hoor :wink: .
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143329Bericht Mark4GTL »

aanvulling optie 2 van Rob:
dagbesteding van een technische school voor bv moeilijk lerende kinderen...
r4 is simpel, kids leren wat, en jij hebt er minder staan.

en je kunt er vast wel een goeie deal uitslepen (2 afnemen, no 3 is voor de school zelf oid :wink: )
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143332Bericht plakjes »

Er zijn vele andere opties ipv zeuren op deze manier en daarmee andermans dingen of hobby weg willen doen.
Een hobby is leuk, maar dat wil niet zeggen dat je vrouw ook in een r4 moet rijden.
En al helemaal niet in een r4 zonder remmen.

Een automaat Jap met stuurbekrachtiging lijkt me een betere optie.
Dan kan (hubbie) op zijn gemak aan zijn 4tjes werken (of niet) en kan zijn vrouw weer (redelijk) pijn vrij rijden.

Dan nog minimaal een r4 de tuin uit en een waslijn hangen en dan ben je al een heel eind.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143333Bericht R4F6GTX Automaat »

Op de vraag van "Hubbie" zou ik inderdaad komen helpen maar anderen hebben me dat in de eerste instantie afgeraden met de vraag
en heb je met andermans ellende niet zelf nog meer ellende?
en omdat ik een tweede persoon om evt dat ding weg te kunnen slepen zocht en niet gevonden kreeg dacht ik het toch naar vandaag te zetten omdat wel iemand kon helpen en voor Hubbie zou ik graag helpen daar hij mij ook altijd helpt. Nu moet ik echter eerst effe naar Groningen dus gaat het nu ook niet lukken; tenzij ze voor Groningen afbellen ...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143335Bericht Boerammetje »

Ooit deed mijn vriendin mij het voorstel om de leukste auto te houden, en dan de rest weg gedaan. Dus heb ik een keus gemaakt. Er zijn overigens geen auto's verkocht.

Hubbie, ter inspiratie.
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Lin-ishetbeu
Berichten: 3
Lid geworden op: di apr 16, 2013 8:13 pm

Re: hobby van mijn hubbie.....en hoe nu verder

Bericht: # 143341Bericht Lin-ishetbeu »

Zo, ben ik weer. Gisteren een drukke dag gehad, het was DE dag voor m'n oudste zoon. Na de zomervakantie stapt hij over de drempel van basis- naar voortgezet onderwijs, spannend. Een kleine jongen wordt groot.
Ik heb alle gegeven suggesties met aandacht gelezen en overdacht, informatie opgezocht, verwerkt, en nagedacht over de praktische realisatie ervan.
Vooral het idee om een school voor technisch onderwijs in te schakelen spreekt me erg aan, dan krijgen onze viertjes een nuttige functie. Ze naar de schroothoop brengen is een erg rigoreuze optie, want ook al heb ik niet veel met auto's, voor mijn hubbie vertegenwoordigen ze een deel van zijn ''emotioneel bezit''. Eigenlijk is het ook niet echt een hobby, het is meer de vreugde en de bevrediging van het bezitten. Verzamelwoede. Voor mij zijn andere waarden belangrijk, om status geef ik niet, om bezit ook niet. Een auto moet ons veilig van a naar b(eter) kunnen brengen :D . Maar viertjes hebben iets, iets charmants, iets vrouwelijks ook wel (sorry heren). Oude(re) auto's leven wel meer, hebben meer schwung dan moderne. 't Is dat mijn fysieke gesteldheid niet zo accordeert met de hanteerbaarheid van de vier, anders zou ik er toch jaren nog met veel plezier in rijden.
Van de reis naar Thenay staat me nog veel voor de geest, het blauwe, voor de gelegenheid passend gestickerde viertje van Jeffrey, en zeker die mooie Parisienne (is ie niet van jou, Boerammetje?). En zo mooi glimmend allemaal, strak in de verf, keurige raamlijstjes, glimmende velgjes. Perfect :D
Onze viertjes krijgen eigenlijk niet het respect dat ze verdienen. Er kan niet in geinvesteerd worden, restaureren kost veel geld. Jullie hebben daar allemaal ervaring mee, dat de kosten hoog kunnen oplopen, en dat er flink wat tijd in gaat zitten. Als je voor een hobby kiest, moet je er ook niet steeds bij een ander mee gaan leuren, want dan zadel je een ander op met jouw hobby. Dat was ook altijd mijn grootste bezwaar tegen wéér een viertje in deplorabele toestand erbij. zonder mogelijkheden om er zelf iets mee te kunnen. Bestaan er trouwens viertjes met een automatische transmissie? Min of meer dan, want als er al eentje bestaat, zal het een zelfknutselobject zijn.
Een geschikte auto voor mij hoeft zeker geen japannertje te zijn hoor :D . Voor mijn part is het een R19, die hebben we ooit ook gehad. Reed heerlijk. De 4 blijft waarschijnlijk onovertroffen in zijn combinatie bescheiden formaat-en-toch-ruim.
Bij dezen wil ik alle meedenkers en meelevers hartelijk bedanken, petje af voor jullie zelfinzicht :D , en als je zin hebt om eens aan te meren, wees van harte welkom, de koffie is zo gezet, en iets lekkers erbij zo gepresenteerd. Gezellig, en ook leuk voor hubbie.

PS voor Paul: bedankt voor je aanbod, ik doe zelf ook wat mogelijk is.

Edit: Boerammetje, ik snap nu pas jouw suggestie aan mijn man :o Dat ik het eerst niet zo vatte komt vanwege mijn totale gebrek aan materialisme op wat voor gebied dan ook. Maar goed, ik zal je uiterst humane suggestie doorgeven aan mijn echtgenoot.
Plaats reactie