van 956 naar 1400

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

van 956 naar 1400

Bericht: # 138543Bericht Rudi »

Heren en dames,

Ik denk er sterk aan de originele motor van mijn F4 te (laten) wisselen voor een 1400 blok of dat wat past,
hij hoeft er niet spectaculair snel van te worden, maar ik zoek wat meer souplesse en een wat hogere topsnelheid om in de toekomst ook een bagagewagen of boottrailer(tje) te kunnen trekken.
Ik heb al wat contact gehad met deze en gene, maar mijn knelpunt is op dit moment geld, ruimte, maar vooral onkunde.

Ik wil graag jullie mening, ongezouten, eerlijk en oprecht.
Ook wat het grapje qua tijd gaat doen en vooral waar ik rekening mee dien te houden.
Het zou mooi samen kunnen vallen met laswerk aan de voorbalken en binnen spatschermen.

De huidige motor een originele 956 cc, 34 PK en 80.500 km, loopt op euro loodvrij en verbruikt gemiddeld 1:14.

Groet, Rudi
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138552Bericht R4F6GTX Automaat »

je moet de 1400 zo'n anderhalve cm hoger plaatsen als de 956 (of 'n 1108) maar verders past zo alles wel prima. (omdat ie anders tegen de stuurstang klem zit) Middelste bout van klepdeksel verwijderen en klepdeksel van de R4 erop, misschien nog wat kleine dingetjes maar over het algemeen is het goed en makkelijk te doen. Wel de 1400 van de Oer-5, niet die van de Super Cinq, dus tot 1983 geloof ik. Die van het Super 5je past niet zomaar want dan zit de waterpomp, dynamo, nokkenaspoelie etc aan de verkeerde kant van het blok...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138555Bericht Sake »

voor een aanhangertje of boottrailertje hoef je het niet te doen, je mag toch maar 395 kg als aanhanger er achter hebben. :wink:
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138557Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee, maar als je er met 3 personen in zit en je moet een viaduct over zakt ie niet gelijk terug naar de 70 km/h......
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138589Bericht Rudi »

@Sake: Ik wilde eigenlijk een licht boottrailertje met zo'n rood reddingsbootje erop puur voor de omgeving.
@Paul: Mijn bagagewagentje overstijgt de 500 kg, dus is het dan überhaupt verstandig om een motorwissel te doen. Er zitten nogal wat kosten aan een ombouw.
Is het niet verstandiger om mijn carburateur wat aan te passen zoals Hans Vooijs dat beschrijft en eventueel een Velleman erop te plaatsen?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138592Bericht R4F6GTX Automaat »

Wil je alleen 'verstandig' handelen? Doe dan je R4 weg en koop een echte auto. Wil je wat leuks doen? leg een 1400 erin.... (roos) (of een Alpine)

Je hebt nu toch 'tijd zat' ? Ga lekker zelf aan de gang, begin gewoon, durf te doen. Als het dan niet lukt roep je hier wat en dan komen er wel weer helpen... ervaringen en informatie en voorbeelden zat te vinden hier (of bij mij)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138713Bericht Daan »

Heb net een blokwissel gedaan van 1100cc naar 1400 alpine, tevens mijn voorwielophanging gereviseerd en een rembekrachtiger geplaatst. Kostte me ongeveer een kleine 2 weken, omdat ik op onderdelen moest wachten etc
Oh en 4 jaar lang op het gemakje verzamelen van diverse onderdelen.. ;)

Door een stommiteitje deze week het blok weer uitgebouwd en weer ingebouwd, dit ging nu binnen een (1/2)dag omdat alles al pas gemaakt was..

Daarna nu a 2 weken gekut met carburateur, ontsteking, brandstofpomp en uitlaat... en de klok tikt door..

Totale kosten voor blokwissel en voortrein renovatie +/- 1200,-?

globale kosten ongeveer:

r5 Alpine blok 300,-
versnellingsbak GTL 75,-
r5 alpine radiateur 75,-
r5 alpine ventilator 25,-
r5 brembekrachtiger 80,-
r5 hoofdrempomp 35,-
r5 alpine einddemper120,-
r5 alpine uitlaatdelen 150,-
fuseekogels 4x = 80,-
wiellagers 45,-
remschijven 80,-
remblokken 25,-
oliefilter 15,-
diverse kabels/slangen 100,-
aandrijfas 35,-
ashoezen 25,-
r5 alpine tellerhuis met toerenteller 45,-
sapjes/olieen 70,-
schokbrekers 75,-
F6 stabi stang 25,-
stabistang rubbers 35,-
reactiestang rubbers 17,50
r5 alpine Haynes klus manual 40,-
r4 Kluwer manual 25,-
flexibele remslangen 60,-
Nieuwe harde draagarm bussen 25,-

Merendeel per post laten komen van verschillende adressen, dus X x 6,75 verzendkosten

@paul: ik weet dat iedereen het heeft over het niet passen van de kleppendeksel maar bij mij gaat het prima, idd alleen de linker steun 1,5 cm omhoog en de schakelstang gaat precies netjes tussen ontluchtings en vulpijp door.

@rudi: dynamo van de GTL en startmotor hergebruikt. Vergeet ook niet de dwarstraverse 2 centimeter naar voren en aanpassen voor doorvoer uitlaat bocht.

tis een leuke en prima te doene klus! Zorg wel voor een overdekte sleutelplek, een goede motortakel en lasapparaat voor dwarstraverse/motorsteun (kan je ook uitbesteden).

gr Daan

@rubi, maar laatst stond er een blauwe r5 alpine (met/zonder dubbele webers) te koop hier/op MP voor rond de 1500,-.. dat kan misschien ook een optie zijn ipv zelf klussen. Maar ipv Alpine kun je de 1400 nemen van de R5 TS, dan is de uitlaat geloof ik het zelfde als de r4 en hoeft alleen de motorsteun omhoog. Je hebt dan 60?pk ipv 95 wat ruim voldoende moet zijn. En de hele voortrein vervangen is bij jou misschien niet nodig, maar bij mij was het merendeel gewoon aan vervanging onderhevig (remmerij van r5 alpine is trouwens identiek aan die van de r4 GTL!)
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138717Bericht Rik H. »

Dan is dit misschien nog een optie. Vrijwel complete set voor een alpine turbo gtt setup. (uhm)

Maar is misschien overbemeten als je alleen wat meer trekkracht voor je aanhangertje wilt. :P
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138718Bericht jeffr4 »

Daan schreef:Heb net een blokwissel gedaan van 1100cc naar 1400 alpine,!
Daan,
Ik hou het toch maar wat simpeler en goedkoper met mijn 1.4 injectie uit de Super5 en de complete auto was maar 100 Euro en uiteindelijk hieraan geld overgehouden met de verkoop van allerlei onderdelen!!
Dus Rudi...van dat geld kun je weer hoesjes,filters enz kopen. De motortakel mag je van mij lenen ( niet te lang natuurlijk)
Harry Velthuis heeft toch nog een plug @play 1400 tje uit een TS?, ligt er zo in en de motorsteunen kan ik zo voor je maken/lassen.

en Daan....allles goed en wel...maar zit die Nardi er ook in...dan is het pas echt "style"?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138720Bericht R4F6GTX Automaat »

Daan schreef:
@paul: ik weet dat iedereen het heeft over het niet passen van de kleppendeksel maar bij mij gaat het prima, idd alleen de linker steun 1,5 cm omhoog en de schakelstang gaat precies netjes tussen ontluchtings en vulpijp door.
Klopt, dat kan. Maar dan ligt je motor scheef wat weer niet goed is voor de oliestroming en de aandrijfassen hebben meer te lijden omdat ze altijd onder een extra hoek bewegen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138725Bericht jeffr4 »

En met een beetje zoeken bij de buren, als je tenminste wilt racen met een Alpine :
2 stuks en 93 ps

en voor een gerritje :

turbolader

Wil je net zoals ik zuinig, snel, goedkoop en milieuvriendelijk rijden met de injectie,katalysator en op E85 bio-ethanol....dan weet ik nog wel een goede 1.4 injectie te staan ( maar ja, dat vergt enkele kleine ingreepjes)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138726Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb ook nog een losse turbo liggen van een Alpine-Turbo, voor wie wat wil hobbyen...
(alleen de turbo, spruitstukken etc heb ik niet)
t.e.a.b.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138730Bericht froufroum »

jeffr4 schreef:En met een beetje zoeken bij de buren, als je tenminste wilt racen met een Alpine :
2 stuks en 93 ps
verdorie, waarom moest mijn versnellingsbak nou naar de mallemoer gaan afgelopen maand :x
Anders was dit reuze interessant.
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138731Bericht Daan »

jeffr4 schreef:
Daan schreef:Heb net een blokwissel gedaan van 1100cc naar 1400 alpine,!
Daan,
Ik hou het toch maar wat simpeler en goedkoper met mijn 1.4 injectie uit de Super5 en de complete auto was maar 100 Euro en uiteindelijk hieraan geld overgehouden met de verkoop van allerlei onderdelen!!

en Daan....allles goed en wel...maar zit die Nardi er ook in...dan is het pas echt "style"?
:D maar hoe lang was je ook al weer bezig....? En even eerlijk, als jij nu eens AL je kosten bij elkaar neemt.. En je voortrein reviseren, dat zat zeker niet in de 100,- van de 1.4injectie. Maar neemt niet weg dat je een verdomt interessant en gewaagd project aan het realiseren bent!! ik betreed immers alleen al bebaande paden

En de NArdi is there 2 stay, incluus de schedel als versnellingspook en leren zetels uit een Saab cabrio
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: van 956 naar 1400

Bericht: # 138737Bericht jeffr4 »

Daan schreef: :D maar hoe lang was je ook al weer bezig....? En even eerlijk, als jij nu eens AL je kosten bij elkaar neemt.. En je voortrein reviseren, dat zat zeker niet in de 100,- van de 1.4injectie.
Okee dan effe serie-neus,want alle kosten heb ik ook op de site aangegeven en met alle nieuwe pakkingen/nieuwe lagers,triggerwiel, vliegwiel R5 AT, nieuwe koppelingsplaten, GTL-bak, grotere radiateur,
andere luchtfilter, kruiskoppelingen, benzineleidingen, weet ik veel enz, was ik nog lang geen 500 euro kwijt,,,,,,ook niet met mijn nieuw bestelde ronde rvs- uitlaatdemper

En ja als je elke keer een paar maanden in het buitenland vertoeft en ook nog een Clio Williams project hebt, naast je Hotrod en VW Kever gebeuren en de Renault A 110 van een ander en zo is er altijd wel weer wat! ,,,,,go @%^& ver dor#$%,,,,,, dan komt de R4 op de 2e plaats , of helemaal niet.
Als ik echt naar effectieve tijd kijk en ik iedere dag er aan had kunnen werken....dan was ik wellicht 2 weken kwijt....zeker niet langer...maar ja..hobby en zo ben ik alweer aan een nieuwe R4 uitdaging begonnen :D....

Trouwens een Nardi, samen met een doodskop! en vergane glorie, leder saab... gaat dat wel goed samen...vloekt wel een beetje!
Plaats reactie