R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Evert
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:54 am
Locatie: alkmaar

R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132488Bericht Evert »

Zo zie je maar weer... Mijn R4 uit 1989 moet van stal worden gehaald om onze 16-jarige Suzuki Swift (automaat) weer aan de praat te krijgen. De Suzuki start niet meer nadat we een keer per ongeluk de tank hebben leeggereden. Na het aanvullen van de tank met een paar liter, weigert-ie nog steeds. De lampjes in het dashboard gingen in eerste instantie nog wel branden, maar de startmotor gaf sjoege meer. Nu is inmiddels de accu ook leeg. Met startkabels komt weer leven in de accu maar bij verder draaien van de sleutel hoor ik alleen maar een klik. Aanstaande maandag gaan we naar de plaatselijke Renault dealer om onze nieuwe Twingo op te halen, waarvoor de Suzuki wordt ingeruild. Net op tijd dus....
Nu moet ik zorgen dat ik voor maandag de Suzuki aan de praat krijg of in ieder geval voor de deur van de dealer kan parkeren.
Mijn vraag is de volgende:
Kan ik zonder problemen de R4 inzetten om de Suzuki te slepen? Kan een automaat uberhaupt aangesleept worden? Is er iemand in de buurt van het alkmaarse die mij zou kunnen helpen?

Groet
Evert
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132492Bericht Marcel77 »

Slepen om te rollen kan volgens mij wel,slepen om hem aan de praat te krijgen kan niet.
Als de Suzuki gewoon vrij rolt lijkt het me een niet al te zware klus voor een R4,
eenmaal rollend zal hij weinig weerstand ondervinden van de Suzuki.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132497Bericht Mummelvrouw »

op het Forum van club5 heb ik hier ooit iets over gelezen, maar kan het niet vinden. Ik meen mij te herinneren dat je een automaat niet kan slepen omdat je hem niet kan ontkoppelen.
Niekje van ClubCinque weet er meer van.
gr Ilona
___________________________________
Afbeelding
Evert
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:54 am
Locatie: alkmaar

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132499Bericht Evert »

Dank voor jullie reacties! Morgen gaan we de Suzuki alvast maar voor de deur van de dealer slepen.... :-)

groet
Evert
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132501Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je niet sneller gaat dan 25 km/h en niet verder dan zo'n 50 km kun je een automaat gewoon slepen zonder 'm te mollen... wel uit de P stand halen....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132504Bericht Mummelvrouw »

ha , weer wat geleerd, met dank aan Paul :D
___________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132511Bericht Marcel77 »

Van de website van AMT gehaald;

We moeten onderscheid maken tussen transmissies met spatsmering en druksmering, dus met een oliepomp. Transmissies met spatsmering worden gesmeerd zodra de wielen draaien, ongeacht of de motor loopt of niet.

Als er een oliepomp in de transmissie zit, wordt deze aangedreven door de ingaande as. Deze as draait alleen als de motor draait. Is er een defect aan de motor dan kan deze dus niet draaien en dan is er geen smering van de transmissie en ook geen drukopbouw.

Gaan we toch slepen dan kan er, zelfs al na een korte afstand, ernstige schade aan de transmissie optreden. Deze schade openbaart zich vaak pas later omdat het maar zelden gebeurt dat de transmissie al tijdens het slepen vastloopt. Het lijkt er dus op alsof er geen schade is opgetreden terwijl er wel degelijk beschadiging aan tal van contactvlakken is ontstaan.

Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT’s is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept.

Om elke discussie bij een eventuele vervolgschade uit te sluiten, luidt het advies: laat alle automatische transmissies door een bergingsauto vervoeren.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132520Bericht harbourseal »

Evert, je schrijft dat je alleen maar een klik hoort. dus er gaat wel stroom door het startrelais heen

Vroeger heb ik geleerd dat een goed gerichte klap op de startmotor nog wel eens wil helpen om het startrelais
te lossen zodat hij weer kan starten.

Probeer dat eens voor je de versnellingsbak naar zijn grootje helpt.

Succes, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Evert
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:54 am
Locatie: alkmaar

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132525Bericht Evert »

Een up-date! We hebben vanmiddag meer tijd genomen om via startkabels de Suzuki weer tot leven te brengen. Met behulp van de R4 kwam er een heel klein beetje leven terug. Een aardige buurman zag ons pruttelen, zette zijn bestelbus ernaast, verbond de kabels en na 3 seconden gromde de Suzuki weer als vanouds! Dus we hebben gelukkig geen sleepdiensten hoeven in te schakelen.
Ik dank iedereen voor het meedenken en adviseren ; het is een leerzaam weekend geworden. De Suzuki staat inmiddels voor de garage.
(nw)
Nogmaals dank!
groet
Evert
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: R4 als sleper van een automaat. Kan dat?

Bericht: # 132526Bericht Mark4GTL »

R4 gaf dus net niet genoeg stroom..

Ook leermoment, soms iets groter geweld inschakelen :lol:
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie