[Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

[Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 124937Bericht schoapke »

Voor de f4 wil ik de ruitenwisserschakelaar van een Nissan 100 NX uit 1992 gebruiken, omdat ik het idee heb dat de intervalschakeling ed allemaal in de schakelaar zelf zitten ipv verder op in de kabelboom.
Afbeelding
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124938Bericht jeffr4 »

De interval wordt meestal geregeld door een relais achter de zekeringskast en inderdaad aangestuurd
door de standwissel in de ruitenwisserschakelaar. Je zou ook een universele Hella interval bij de brezan of zo
halen. Of gewoon een potmetertje, traploos, bij het ruitenwissermotortje zetten en een regelknop op het dashboard........of zelf een interval- schakelaar in elkaar frotten,solderen, freubelen, stuk goedkoper en leuk zelf doen.... of Esther laten doen.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124940Bericht jeffr4 »

Ja...dat bedoel ik,
zo'n hobbykitje is toch leuk om inelkaar te zetten, net een velleman, beter
toch dan vloeken met die Niksan 100 keer NiX uit 1992.

of helemaal zelf freubelen http://www.finimuis.nl/htm/0070.htm
en dan de componenten halen bij Conrad ofzo,

of net zoals ik uit de sloopauto's, voor een paar euries
de hella intervalschakelaars eruit halen,draadjes eraan, schemaatje erbij, aansluiten, mooie plek vinden
op je desjbord en je hebt ook al de behuizing en knoppie...... 5 euries en natuurlijk de niet te betalen lol
die je aan het freubelen hebt.
Afbeelding
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124943Bericht schoapke »

dat veleman setje was ik al een keer tegen gekomen, maar hoef maar 1 interval stand en geen 3.
verder moet de interval voor de voorruit, maar ook voor de achterruit zijn [twee relais dan denk ik]
maar het belangrijkste is dat het allemaal in een en de zelfe bedieningshandel zit omdat ik geen behoefte heb aan meerdere schakelaars in het dashboard hiervoor.

de handel zelf wordt natuurlijk wel zoveel mogelijk aangepast aan een klassieke r4 interieur (uhm)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124954Bericht Rudolf2 »

Die print aan de Nissanschakelaar lijkt me niet al te veel onderdelen te bevatten, mijn vermoeden is dat je elders in die bewuste auto de relais gaat terugvinden (of niet meer...)

Rudolf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124964Bericht R4F6GTX Automaat »

voorruit en achterruit tegelijk laten wapperen lijkt me niet verstandig. De achterruit van een bestellert krijgt sowieso veel minder water te zien dus dan loopt de wisser droog als hij aan de voorkant vol bezig zou zijn...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124968Bericht schoapke »

voor en achter wel afzonderlijk te bedienen natuurlijk. heb inmiddels al wel het schema voor de nissan, nu nog de hardware (oioi)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124972Bericht jeffr4 »

schoapke schreef:
de handel zelf wordt natuurlijk wel zoveel mogelijk aangepast aan een klassieke r4 interieur (uhm)
Je kunt gewoon de intervalrelais gebruiken, zoals op mijn fotootje, de zwarte rechts( dus geen traploos of 3 standen en geen knopjes op het dashboard) en hebben de R5 jes geen intervalstand op de multi-stuurschakelaar zitten? Die ziet er wel hetzelfde uit, als de klassieke R4.

Ben zeer benieuwd naar het klassieke R4 interieur straks met een Nissan 100 NX hendel en ik meen een Opel KM-tellerklokje of iets anders?
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124975Bericht schoapke »

de funkties die ik op de handel wil hebben zitten zijn
voor voor:
ruitensproeierpomp schakelaar
interval
snelheid 1
snelheid 2

voor achter:
ruitensproeierpomp schakelaar
interval
snelheid 1

weet niet of dat allemaal op je r5 zit, anders wil ik die best graag canabaliseren inc relais :wink:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124977Bericht jeffr4 »

It's free canabalies time, ik heb alleen de motor/subframe en wat aanverwante electronische onderdeeltjes nodig,
dus na de nodige kaalpluk time, hoef ik minder naar de sloop te brengen :D
Oh... wellicht nog het stuurkolom, we are in progress met wat aanpassingen.

Ik dacht zelf meer aan de oerR5, laatste uitvoeringen, die hebben ook de Lucas schakelunit, met wellicht meerdere functies en blijft het een R4 uitstraling en geen sushi gevloek.
Maar ga kijken bij mijn Super5 voor je, want dan heb je natuurlijk alles cplt en ... het blijft renault.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124980Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb al jaren zo'n Velleman kitje. Was wel even freubelen want er bleek een kapotte component in te zitten, maar sindsdien loopt het gesmeerd. Ik heb hem achter het dashboard geschroefd onder de asbak en het zo gemaakt dat het weer los kan, dus met een ISO stekker waarin een stuk of 6 draden doorgelust zijn. De enige storing tot dusver was een slecht contact in juist die stekker. Het schakeldraaiknopje heb ik los gehaald van de print om hem op een andere plek in het dashboard te kunnen zetten. En o ja, in het begin ging het voor geen meter want hij was heel gevoelig voor stoorpulsen op de het boordnet, dus moest er een RC filtertje voor.

Zo'n ding uit die Nissan ziet er aardig uit, maar heb je ook ruimte daar waar je hem wilt hebben? Bij de F6 lijkt me dat in ieder geval een zeer bewerkelijke optie.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 124984Bericht schoapke »

de bedoeling is dat alles in en type 2 dash gaat komen.
de nisan optie kwam omdat ik in de veronderstelling was dat daar ook de relais al opzat, maar nu blijkt dat dat niet zo is, is die gen must meer.

een losse schakelaar is echter echt een no go. Alles in 1 bedieningshendel dus
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 124988Bericht schoapke »

Verandering van plan; Gewoon een enkele ruitenwisser met 4 standen moet al wel kunnen voldoen

heb een type 2 dash met een wisser knop in 1 stand. die doen we dan maar voor achter in alleen interval.
ruitensproeier voor komt met een knop op de plek van het hand pompje [net als bij de cabrio] dus de wisser voor wordt dan alleen uit, interval, snel en sneller

tot zover Beta idee 1.02 maar misschien volgen er nog meer wijzigingen (beer)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 124990Bericht jeffr4 »

Dus wel een knopje voor je ruitenwisservloeistof ???
Terwijl er een Lucas uitvoering is, die in mijn R4 zit met in het zelfde hendeltje voor mijn ruitenwissers een stand om de electrische pomp te activeren van de ruiterwisservloeistof jerrycan? Alles in 1 hendel?
Plaats reactie