[Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 124991Bericht schoapke »

voor de voorruitenwisser mag dat ook [heel graag], maar zit daar dan een interval stand ook op?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 124995Bericht jeffr4 »

Het meest eenvoudige en solide lijkt mij de Hella relais-uitvoering met de knop, waarbij je de interval dus traploos kunt regelen.
Je hebt dan geen intervalstand aan je hendel nodig, maar je schakelt deze aan bv. je stand 2 , dus snelste, want je gebruikt meestal toch je stand 1 wanneer het regent en als het "miesert", dan zet je je schakelaar op stand 2 met een vooraf bepaalde interval en mocht dit niet voldoen, kun je deze wat sneller zetten en
wanneer je echt je snelste stand nodig hebt ,omdat het met bakken naar beneden komt ,dan draai je deze of op gewenste snelheid of voluit. De regelknop van de Hella kun je natuurlijk ook uit het zicht onder het dashboard plaatsen.

Trouwens je kunt een Hella interval bij een Brezan of zo kopen, maar zijn erg duur, ronde de 100 euries, meen ik, je kunt ze ook bij de sloop halen, zie foto : of alleen een relais, of een traploze met knop en/of ISO aansluiting, aansluiten, et voila,, voor een paar euries.
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 125008Bericht lordje »

Ik heb een schakelaar van een eerste generatie expresse met daarin een ruitensproeier-functie (van de sloop), moet wel in een derde generatie dashbord, groeten Lordje.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 125017Bericht schoapke »

heeft die ook interval lordje?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 125026Bericht ap »

lordje schreef:Ik heb een schakelaar van een eerste generatie expresse met daarin een ruitensproeier-functie (van de sloop), moet wel in een derde generatie dashbord, groeten Lordje.
Dan moet die uit de Super 5 ook passen, want de express is een super 5 met laadbak.
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 125031Bericht lordje »

Volgens mij geen interval, heb hem nog niet gemonteerd. Electrishe ruitensproeier met apart knopje gemaakt bekabeling wel aanwezig. Groet Lordje
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 125040Bericht schoapke »

maar wil geen aparte knopjes en interval in de schakelaar is een must
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 125048Bericht Sake »

ap schreef:Dan moet die uit de Super 5 ook passen, want de express is een super 5 met laadbak.
Dat zal vast wel passen,moet je wel een van de luxere modellen hebben.
En voor de achterruiterwisser heb je nog steeds een losse schakkelaar nodig.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: [Gez] ruitenwisser met interval stand met relais

Bericht: # 135476Bericht schoapke »

Zo, deze ook maar weer eens afgestoft.

voor de achterruit heb ik al iets in de picture;
Afbeelding
Twee standen [kan dus ook interval / normaal zijn]
Zelf-parkerende stand
Drukknop voor wasfunctie

Hoeven we alleen nog maar de voorruit te takelen.
nog even de gedachte laten gaan over de schakelaar, maar eerst opzoek naar de Jeffr4 relais
Afbeelding
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Perrynuijten
Berichten: 1
Lid geworden op: za mei 16, 2020 2:33 pm

Re: Even vloeken in de kerk [Gez] schema voor nissan 100 NX

Bericht: # 175686Bericht Perrynuijten »

Willem de Zwijger schreef: zo feb 06, 2011 3:32 pm Ik heb al jaren zo'n Velleman kitje. Was wel even freubelen want er bleek een kapotte component in te zitten, maar sindsdien loopt het gesmeerd. Ik heb hem achter het dashboard geschroefd onder de asbak en het zo gemaakt dat het weer los kan, dus met een ISO stekker waarin een stuk of 6 draden doorgelust zijn. De enige storing tot dusver was een slecht contact in juist die stekker. Het schakeldraaiknopje heb ik los gehaald van de print om hem op een andere plek in het dashboard te kunnen zetten. En o ja, in het begin ging het voor geen meter want hij was heel gevoelig voor stoorpulsen op de het boordnet, dus moest er een RC filtertje voor.

Zo'n ding uit die Nissan ziet er aardig uit, maar heb je ook ruimte daar waar je hem wilt hebben? Bij de F6 lijkt me dat in ieder geval een zeer bewerkelijke optie.

Beste Willem de Zwijger zou u kunnen uitleggen wat u er tussen heeft gezet en hoe , om van de stoorpulsen in het boordnet af te komen.?

Alvast vriendelijk bedankt
Plaats reactie