E 10 vanaf januari 2011 in NL

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124999Bericht RVIER »

@jeffry

MM systemen kun je inderdaad best bijwerken maar dat is een hoop werk. De autoboeren kunnen dat wel maar willen het niet, want de garantietermijn van de software begint dan opnieuw:-(

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 125000Bericht roberto »

Probeer eens wat Fons schreef: " Ik zal al deze onderdelen eens in een pot met E10 stoppen en kijken wat er gebeurt. "
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 125001Bericht jeffr4 »

Ik wacht het onderzoeksrapport van Fons af, ik zeg... doen dat onderzoekje,
naast dat
"het spul lost je rubbers van je oude auto op" verhaal en waarbij dus zelfs de ANWB het afraad, ben ik juist deze topic begonnen om ook de sceptie en de menigen te horen van mede R4 techneuten en wetenschappers.
En dan komen ook , zoals Fons aanhaalt ,wellicht ook de garantie enz en het MM opnieuw aan passen naar voren en wellicht.....koop maar een nieuwe auto.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 125004Bericht Rudi »

Totdat iemand of een hele club een procedure start om verhaal te halen over de gang van zaken en het aankaarten van de problemen t.a.v. de oudere automobielen.

Straks heb ik net als vroeger, ten tijde van mijn modelauto race-hobby, een vat buiten staan waaruit ik mijn brandstof tapte. Alleen hier was de ethanol iets rijker aanwezig en gingen de motoren niet erg lang mee.
Misschien iets voor de club om centraal in Nederland een eigen raffinaderij te starten (grapje).
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 125013Bericht R4F6GTX Automaat »

waarom blijven jullie allemaal op benzine rijden en niet op gas? Bijna elke R4 is belastingvrij...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 125025Bericht ap »

R4F6GTX Automaat schreef:waarom blijven jullie allemaal op benzine rijden en niet op gas? Bijna elke R4 is belastingvrij...
Dan passen de boodschappen en de kids niet meer samen in onze 4
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 125032Bericht Rudolf2 »

Hoi Ab,

Er bestaan onderbouwtanks die onder de 4 passen. Hoef je alleen maar het volslagen nutteloze reservewiel thuis te laten als het krapjes wordt in de laadruimte.
Overigens kun je ook de benzinetank eronderuit slopen, is er plek voor tank en reservewiel.

Rudolf
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 125283Bericht Mark4GTL »

Ik heb voor 1 keer eens de "nieuwe benzine" geprobeerd...

Advies: NIET DOEN.

De r4 loopt er merkbaar beroerder door, start slechter. Komt langzamer op gang.
Houd het gewoon bij 95, 98 en LPG. Dat nieuwe spul is je reinste troep voor de motor...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 129415Bericht jeffr4 »

Afbeelding

Ondanks het verbod op lood in benzine en de toename van biobrandstoffen zullen oldtimers hierdoor nog jaren goed kunnen rondrijden.

De klassieke voertuigen ondervinden grote hinder door de moderne brandstoffen. Deze wagens hebben niet het vermogen om efficiënt en op milieuvriendelijke brandstofformules te rijden. Door het lood uit de benzine te verwijderen werden de kleppen niet goed meer gesmeerd.

De toevoeging van ethanol zorgt voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Daarnaast tast ethanol andere metalen en materialen aan, zoals aluminium, rubber, leer en kurken pakkingen, dat voor problemen met brandstofslangen en afdichtingen kan zorgen. Ethanol wordt een steeds groter probleem, omdat er steeds meer ethanol wordt toegevoegd aan de benzine. In Nederland is dat nu vijf procent, maar dit zal naar verwachting tien procent worden. In enkele andere landen bestaat de brandstof al voor 85% uit Ethanol.

Martyn Mann, technisch directeur bij Millers Oils: ‘De meeste oudere wagens zijn niet gebouwd met het milieu in het achterhoofd. Liefhebbers kunnen enkel kiezen uit de moderne brandstof die bij de pomp wordt aangeboden. Met de huidige hoge benzine prijs en onderhoudskosten die vaak het budget overschrijden, is een gecorrodeerd brandstofsysteem het laatste waar de klassieker liefhebber op zit te wachten. Dat zijn dure problemen.’

Daarom haalt Miller Oils drie brandstofadditieven naar Nederland, speciaal voor oldtimers. VSPe Power Plus, VSPe en EPS. Per 1 april zijn ze voor de liefhebbers van oldtimers beschikbaar.

VSPe Power Plus is een ‘alles-in-één-behandeling’, dat bescherming tegen Ethanol biedt, lood vervangt en het octaan verhoogt met twee punten. Het tweede product biedt hetzelfde, zonder de octaanverhoging. En EPS biedt alleen bescherming tegen ethanol. Dit laatste product wordt aanbevolen voor gereviseerde klassieke motoren en voertuigen met geharde klepzetels die op ongelode benzine rijden.

‘Met deze langdurige bescherming kunnen oldtimers nog jaren hun kilometers maken zonder dat er problemen ontstaan. Na de Britse en Schotse autorijders kunnen nu ook de Nederlandse rijders in oldtimers er gebruik van maken’, aldus Mann.



Voor meer informatie: http://www.millersoils.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 129422Bericht Mummelvrouw »

Jef, hebben de R4tjes geharde klepzetels? Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat dat is, maar ze rijden op ongelodebenzine.En hoe zit dat met een r5 uit 1986?
___________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 129432Bericht jeffr4 »

Loodtoevoeging werd gedaan om een laagje loodoxide op de "zachte"klepzitting te verkrijgen en deze zo voor verbranding te beschermen. Bij de oudere gereviseerde motoren werden door het verbod op loodtoevoeging en de hoge verbrandingsgraad de klepzittingen vervangen door de"geharde".
Ik ben pas vanaf 2009 zo zijdelinks vanwege mijn R4 met de Cleon-motoren aan het stoeien, meer thuis in de VW/Porsche motoren, maar ik neem toch aan nu het in 1978/USA en wat later in Europa verboden werd, dat jouw r5 uit 1986 al geharde klepzittingen heeft. Zelfs de nog oudere motoren, maar vanaf welk jaar zou ik zo niet weten.
Anderzijds wil dit nog niet altijd zeggen, dat deze klepzittingen zeer geschikt zijn om op LPG te rijden.
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 164069Bericht Jan1962 »

Even dit item weer onder de aandacht brengen.
Voor degenen die met hun 4tje in België goedkope Euro tanken gaat er per 1 januari iets veranderen.
De Belgische Euro bevat dit jaar nog 5% ethanol, en mijn 4tjes lopen er prima op.
Per 1 januari 2017 zit er 10 % ethanol in de euro95 in België.

Dus vanaf volgend jaar zal ik ook dure Super 98 moeten gaan tanken :( :(
Het ritje naar België voor benzine van E 1,30 (soms zelfs E 1,20) wordt ineens een stuk minder leuk.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 164070Bericht Rudolf2 »

Mijn viertjes doen het ook prima op E10; je zou voor de zekerheid de benzineslangen en de pomp kunnen vervangen. of af en toe een tankje 98 erdoorheen.

Rudolf
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171030Bericht JelleP »

Inmiddels is het omstickeren gebeurd: het is in elk geval duidelijk wat je tankt. Zijn er inmiddels al 4-rijders met meer ervaring met rijden op E10? Zijn er al carburateurs weggeroest, benzineleidingen verpulverd, auto's geëxplodeerd? Wat kan ik doen om mijn 4 geschikt te maken voor E10, behalve de benzineleidingen vervangen, voordat alleen de Euro 98 nog onder de 5% ethanol zit?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171032Bericht R4F6GTX Automaat »

op LPG (blijven) rijden...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie