E 10 vanaf januari 2011 in NL

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124912Bericht jeffr4 »

Dus.... oppassen met tanken van "benzine "waarbij E10 is toegevoegd voor je R4 rubbertjes
welke auto's gaan stuk van nieuwe E10 brandstof
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124914Bericht jeffr4 »

Met je handen van af blijven zegt der Fransoze

der Fransoze sagt Nein
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124918Bericht ap »

dan gooi je er toch 98 in.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124919Bericht jeffr4 »

Achhhhhh, daar had ik nog niet aan gedacht, stom van mij, was eigenlijk
ook informatief bedoelt,maar dat weet naruurlijk iedereen al.... die 95 tankt en
allang overgestapt zijn op 98. Ik was vergeten de logische keuze hiertoe te vermelden,
zo slim had ik een blijde R4 rijder wel ingeschat :D :lol: :wink:
Gebruikersavatar
elfje4tl
Berichten: 85
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 10:22 am
Locatie: Losser

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124926Bericht elfje4tl »

Ik was van dit hele verhaal dus niet op de hoogte. Ik heb er ook niet eerder iets over gehoord of gelezen. :-?
Tot nu toe heb ik altijd euro 95 getankt op advies van de vorige eigenaar, tot op heden zonder zichtbare gevolgen.
Is het voor mijn R4 uit 1992 dan toch beter over te schakelen op superplus of zo?
My Little Tanky + Comme ci, Comme ça
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124927Bericht Mark4GTL »

de standaard 95 en 98 zijn goed.
Maar met andere toevoegingen (E10, Shell pruttel etc) gaat je een blokje kosten.

Beste is de standaard benzines te bljven tanken.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
elfje4tl
Berichten: 85
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 10:22 am
Locatie: Losser

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124928Bericht elfje4tl »

Hoe kan ik zien of het een standaard benzine of een E10 betreft? Ik tank meestal bij de plaatselijke benzineboer; Bim of Amigo.
My Little Tanky + Comme ci, Comme ça
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124929Bericht Mark4GTL »

staat er bij als het goed is.
staat ook op de "prijslijstpaal" bij het station

Staat dan E10 (of iets anders) op het etiket.
Ander staat er ongelood 95 of ongelood 98
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124930Bericht jeffr4 »

Ik tank dus ook nog steeds 95....inderdaad zonder E 10, maaaaar stel je tankt ergens anders
bv bij Shell en je let daar niet op,,, je weet het niet,,, of zo,,, het was ook als info bedoelt.
Gebruikersavatar
elfje4tl
Berichten: 85
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 10:22 am
Locatie: Losser

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124931Bericht elfje4tl »

jeffr4 schreef:Ik tank dus ook nog steeds 95....inderdaad zonder E 10, maaaaar stel je tankt ergens anders
bv bij Shell en je let daar niet op,,, je weet het niet,,, of zo,,, het was ook als info bedoelt.

En daar ben ik erg blij mee, met dergelijke info. Normaal gesproken let ik niet erg op wat ik in m'n tank gooi (wel euro 95 hoor) maar niet of er andere mengsels zijn. Macht der gewoonte zal ik maar zeggen, maar nu zal ik toch wat beter opletten als ik weer ga tanken. :)
My Little Tanky + Comme ci, Comme ça
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124970Bericht Rudolf2 »

Is het een idee om hier te verzamelen wat er allemaal kapot gaat van dat spul?
Dan bestaat er tevens de mogelijkheid om vervangende materialen te vinden en in de toekomst toch met onze heerlijke autootjes te kunnen doorrijden. Vooral omdat 98 moeilijker verkrijgbaar wordt, en 95 zelfs op termijn gaat verdwijnen.

Als alleen benzinepomp en carburateur kapot gaan, valt het nog aardig te overzien.

Rudolf
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124971Bericht Mark4GTL »

niet alleen dat, ook de keerringen ed. Alles wat rubber of rubberachtig is gaat ervan kapot.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124976Bericht roberto »

Volg de 10% ethanol eens van de tank naar de uitlaat en kijk eens hoeveel rubber er aan getast kan worden in de motor van de vier, de oliekeeringen komen niet in kontakt met ethanol, als de ethanol daar komt dan is je motor echt aan een revisie toe waarschijnlijk heeft hij dan al zoveel onderdruk dat de keerringen er al uit geblazen zijn en zal er smorgens als een plasje olie onder de auto liggen, als we praten over motoren met sensors en injectie ex. motoren dan zou dit een probleem kunnen zijn, we praten over de motor van de vier die zich vijftig jaar heeft bewezen door zijn eenvoud en betrouwbaarheid en is gebouwd in een tijd dat benzine nog benzine was, dus als je per ongeluk eens E-10 in je tank gooit is dat niet een grote ramp lijkt mij.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124978Bericht RVIER »

Heren,

Angst is een slechte leermeester.
Ik ga er gewoon op rijden omdat het leven zich in de toekomst afspeelt.

en : Wat is eigenlijk het probleem?
Er gaat nu toch alleen meerethanol in. maw het zit er nu toch ook al in.
Ik ben het met Rudolf eens: wat gaat er nu eigenlijk allemal kapot?

Op de korte termijn: helemaal niets. Heb eens enkele malen 10% spritus toegevoegd aan de benzine.
Hij rijdt er goed op maar je moest wat bijchoken om lekker hard te rijden. Gevoelsmatig liep hij bij topsnelheid mooier (maar ik geef toe, dat kan suggestie zijn)
Stationair moest je ook bijstellen.
>>Volgens een oude amerikaans publicatie moet je bij 100% ethanon/methanol alle sproeiers opboren met een factor 10/8 en de ontsteking moest wel 25 graden vooruit<<

Langere termijn: wat kan er maximaal kapot
tankdoprubber, pakking benzinemeter, vlotter benzinemeter, benzineslang tot aan de pomp en daarna naar de carb, benzinepomp membraan en de tankvlotter.
Ik zal al deze onderdelen eens in een pot met E10 stoppen en kijken wat er gebeurt.

Worst case: alles lost op--> oplossingen
Slang van na 2002 kan er kennelijk tegen. De rest ...? Vlotters kun je weer vervangen door kurk, ....benzine pomp door een moderne electrische (30 pond op E-Bay). Blijven een paar pakkingen over: Kunnen we laten maken.

Ik denk dat het grootste probleem bestaat uit het weer vinden van de goede hoofdsproeier en het nieuwe ontsteektijdstip.
Ik denk dat dit de hoofdreden is van een aantal farbrikanten om te schrijven dat hun auto er niet op loopt.
Immers motormanagamentsystemen hebben software die met een zekere variatie van brandstof kan werken (vastgelegd in kenvelden). De eerst toevoeging van 3-5% ethenol kon nog net. Nu met E10 wijkt de brandstof teveel af omdat de systemen uitgaan van minder octaan=minder energieinhoud terwijl bij ethanol juist hoger octaan = minder energieinhoud. Hij raakt dan in de war:-)
Misschien dat Hans Vooijs met behulp van de viergastester een sproeieradvies (en ontsteektijdstip) kan geven
Ik gok op weer 5% grotere sproeier en 2 graden meer vooronsteking. Daarnaast moet nu eigenlijk de vervroegingscurve weer sterker (meer vervroeger)

Dus, Vraag je niet af wat de verandering met jouw R4 doet :( , vraag je af wat jij met die verandering kunt doen. (oioi) Alles komt goed (beer)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 124998Bericht jeffr4 »

Angst lijk mij in deze een groot woord, je leest deze berichten over de E10, want zelfs de ANWB geeft
het advies en natuurlijk met de nodige sceptie, waarbij je toch overweegt ,dat als er een bepaalde hoeveelheid ethanol in zit,dit mogelijk een aantasting kan worden voor de rubber delen bij de wat oudere motoren en dat je denkt.... beter voorkomen dan genezen,of .....dit is de toekomst... ach gaat het stuk, dan heb ik weer wat te sleutelen.
De benzine van nu is zeker niet die van toen mijn R4 werd geboren en zit er nu al een hoop ethanol, methanol en , net zoals bij de baas..........een hoop alcohol in.
Klopvaster is het zeker, dus hogere compressie, gelukkig geen zelfontbranding, maar ja een wat andere afstelling lijkt mij gewenst bij wat meer vermenging.
En..... nu ik toch aan mijn mono-point injectie bezig ben..........het motormangement is goed te regelen, ook met deze moderne cleon's,
bij de crossers gooien ze er zelfs veel meer bij en met effe wat software bewerkingen van de curve enz, gaan ze als een speer.
Dus de vraag wat kun je met deze verandering doen... E10 tanken en aangetaste rubber onderdeeltjes wisselen,tegen die wel bestendig zijn... het blijft een leuke hobby die R4 !!
Plaats reactie