E 10 vanaf januari 2011 in NL

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171039Bericht JelleP »

Hoeveel wegenbelasting zou je kwijt zijn voor een R4 op LPG?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171040Bericht Bertje »

Ligt aan t bouwjaar, in de tijd dat vrijstelling van wegenbelasting al gold vanaf 25 jaar was LPG in een oude wagen best populair. Houdt er rekening mee dat ombouw van een auto naar LPG een finke investering is (je moet dan nieuwe onderdelen gebruiken, anders wordt t niet goedgekeurd).

Op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen kom je op iets van 40 an 50 euro uit

Hoe geschikt te maken voor E10: ik tank dit spul af en toe op vakantie in Frankrijk; geen problemen mee gehad. Brandstofslangen is denk ik t belangrijkste (maar die moet je eigenlijk sowieso elke paar jaar vervangen voor de veiligheid).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171042Bericht R4F6GTX Automaat »

mrb voor mijn F6 zit op 135 per kwartaal op gas. gewone R4 is goedkoper want die is een stuk lichter maar ik weet hoeveel dat is want ik heb er geen (meer). ik tank gas in d'n Belzj (België) want ik woon 7km van een pomp vandaan, ongeveer 50 cent per liter. dus die ombouw voor E10 hoeft allemaal niet, dus dat spaart een boel uit en de delen zoals de carburateur (etc) blijven heel en de benzineprijzen zijn ook zo idioot dus dat tank ik nooit. (benzine is ontvetter) 15 euro zit de boel weer vol en daar doe ik 2 weken mee (ik rij niet meer zoveel met al die idioten op de weg...)
een LPG installatie hoeft helemaal geen nieuwe te zijn, wel vrij recent en goedgekeurde delen, en de boel laten keuren bij de rdw; op internet is zat info te vinden. ik weet ze niet uit mijn kop. lpg zit al heel lang in mijn wagen; dat heb ik er al in 1996 ingebouwd... de benzine aan de pomp is veranderd in veredelde kauwgomballen en als je op gas rijdt zou je een heel eind kunnen komen als je veel bruine bonen eet...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171044Bericht JelleP »

@René: wat vul jij in op de RDW-site bij type brandstof? Er zit nogal een verschil tussen 'LPG3' en 'LPG', bij die eerste blijft de mrb op €46 per kwartaal steken wat ik nu ook betaal maar bij de tweede schiet je ineens naar €149. Ik ben niet van plan een ombouw te gaan doen maar was wel benieuwd hoe snel de investering eruit zou zijn. Ik rij niet zo heel veel.

@Paul, tsja, er zijn mensen die roepen dat gas is om mee te koken, jij vindt benzine ontvetter. Ieder z'n eigen ding, denk ik. Maar kan me best voorstellen dat het tegenwoordig kwalitatief minder spul is dan twintig jaar terug. Maarja, toen zat ik nog achterin in het kinderzitje .
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171047Bericht Hanz »

Afbeelding
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171049Bericht R4F6GTX Automaat »

LPG G3 is als je een auto hebt die een injectie systeem hebt dus nvt op een R4, is vanaf een bepaald bouwjaar, ergens rond het jaar 2003 of zo, ik weet niet welk jaar maar aangezien wij met onze auto's daar nooit mee te maken krijgen... sommigen zeggen inderdaad dat gas is om te koken en ik vindt het ontvetter, tja aardgas is inderdaad om te koken as je wil maar lpg is eigenlijk een afvalproduct, het ontstaat als je van olie benzine maakt, normaal wordt dit afgefakkeld (zie bij de raffinaarderijen die hoge affakkel torens) maar toen ontdekt werd dat je erop kan rijden (ergens jaren '50 al !) is dat alleen een financiële kwestie geworden (belasting en zo) en worden regels in het leven geroepen zoals "gas is om op te koken" om het oninteressant voor de mens te maken maar het is wel heel mijljeu bewust; kunt het beter zeggen, lpg is om op te rijden en zonne-energie is om op te koken maar zo'n uitspraak levert geen geld op en daar draait het helaas allemaal om. toen ik in 1996 met deze F6 op gas ging rijden koste dat 16 cent (guldencent) per liter en de mrb was 4 gulden per maand... elektrische auto's gaan het ook niet worden want de elektriciteit wordt nog met kolen gemaakt dus heel slecht voor het milieu, maar we zijn druk aan het denken hoe het anders kan. ( we zijn al bezig geweest met rijden op water, in een volvo 340 (Renault motor) zijn we van Maastricht naar Utrecht gereden op 2 liter water en 1 liter benzine; het werkte wel maar steeds ging er iets anders kapot dus de 340 staat weer langere tijd stil.)( motor ervan loopt nog prima)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171050Bericht R4F6GTX Automaat »

met mijn vorige GTL (die Rat-look) reed ik met toevoeging van water 1 op 35 al het weer lekker warm was, anders maakte het geen drol uit, nu rij ik met de F6 alleen op gas 1 op 23, vind ik ook al een verbetering...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171052Bericht JelleP »

Ik hang aan je lippen Paul, hoe werkt dat precies? Waterstof? Kost de ontleding van water vooraf niet weer meer energie dan je ermee bespaart? Of laat je het water daadwerkelijk de motor in gaan?
Je punt over de opwekking van energie is een hele goede, maar waar je aan voorbij gaat is dat concentratie van de CO2-uitstoot wel al een stuk beter is dan uitstoot uit honderdduizend uitlaatpijpjes. Schonere stadscentra en snelwegen etc. Waarom bouwen we op die energiecentrales nog geen grote katalysatoren met kweekbakken voor algen? Kun je er naderhand nog lekkere vegaburgers van persen ook.
Uiteindelijk is het allemaal gemakzucht. Ik heb een heel goeie fiets en alles is voor mij binnen fietsafstand. Ik mag van mezelf nog maar eens per maand tanken en dan nog slaat het nergens op om bijna 30 liter per maand te verstoken binnen een straal van 10 km.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171061Bericht Rudolf2 »

Na drie jaar op E10 nog geen negatieve dingen ontdekt.

Rudolf
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171063Bericht harbourseal »

JelleP schreef: ma okt 15, 2018 10:21 am Waterstof? Kost de ontleding van water vooraf niet weer meer energie dan je ermee bespaart? Of laat je het water daadwerkelijk de motor in gaan?
Ik denk dan zelf aan een Pentone systeem.
https://myframe.co/geet-motor/
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: E 10 vanaf januari 2011 in NL

Bericht: # 171068Bericht Bertje »

JelleP schreef: zo okt 14, 2018 7:12 pm @René: wat vul jij in op de RDW-site bij type brandstof?
Ik had idd gewoon LPG aangeklikt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie