Uit de oude doos
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Uit de oude doos
via, een emailbericht ontvangen van Ronald Verhoeven, die ik ook dit forum niet wil onthouden:
citeer:
"Vrijdag 29 januari in het tv progamma "De tv jaren van.... Ard Schenk"( Ned 2, 18:05-18:25) een fragment uit vermoedelijk de jaren 60 te zien met een R4, naar ik meen op het ijs. Het kan een fragment van maar enkele seconden zijn, maar voor hetzelfde geld ook langer"
Ben benieuwd,ik ga kijken.
citeer:
"Vrijdag 29 januari in het tv progamma "De tv jaren van.... Ard Schenk"( Ned 2, 18:05-18:25) een fragment uit vermoedelijk de jaren 60 te zien met een R4, naar ik meen op het ijs. Het kan een fragment van maar enkele seconden zijn, maar voor hetzelfde geld ook langer"
Ben benieuwd,ik ga kijken.
- Hanz
- Berichten: 3130
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Uit de oude doos
Hee, leuk om die proto's eens bij elkaar te zien. Heb je ook die platen uit l'Auto Journal?
Re: Uit de oude doos
Mogelijk, kun je wat meer details hierover vertellen?Hanz schreef:Hee, leuk om die proto's eens bij elkaar te zien. Heb je ook die platen uit l'Auto Journal?
De proto test van 1960 en een voorlopertje :
Re: Uit de oude doos
Design schets prototype 350, later als 112.
De ontwerpers noemden haar "Marie-Chantal"
Re: Uit de oude doos
Dit heeft wel iets weg van een combinatie tussen een 4, 6 en 8.jeffr4 schreef:
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
- Hanz
- Berichten: 3130
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Uit de oude doos
Ik weet niet zeker of ik die zelf heb; ik had ze pas wel bij iemand zien liggen maar dat was in zuid-Frankrijk.jeffr4 schreef:Mogelijk, kun je wat meer details hierover vertellen?
Re: Uit de oude doos
Effe zoeken zeg, maar in mijn digitale archief ga ik ten aanzien van L'auto Journal , terug tot 8 febr. 1963Hanz schreef:Hee, leuk om die proto's eens bij elkaar te zien. Heb je ook die platen uit l'Auto Journal?
en dat is geen proto's, maar de R3.
De rest is later en wel nr 297 van 03/05/62, 369 04/02/65
En daadwerkelijk oude uitgaven no 291/335 en 402, zal ik eens scannen in zijn geheel.
Dus ook ik heb interesse als het om die platen van de proto's gaan! ja van L'Auto Journal dan...
@Hanz, jij heb zeker wel wat voor mij uit de oude Velocidad??
Re: Uit de oude doos
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Uit de oude doos
De short proto story:
In 1956 werd het besluit genomen ter vervanging voor de 4CV, bekend als "La Quatch". Deze auto (ook bekend als de Renault 750), die veel lijkt op de Morris Minor en andere auto's van die tijd, was zeer populair geweest. Het was een veel betere verkoper dan iedere andere auto (met inbegrip van de 2CV) en had geholpen om het land weer op zijn voeten te krijgen na de tweede wereld oorlog. Maar hij was krap en het was achterhaald door andere auto's in bruikbaarheid. In de late jaren vijftig werd de 4CV verkoop ingehaald door zowel de 2CV en de Dauphine (een afgeleide van de 4CV). Pierre Dreyfus, voorzitter van Renault gaf opdracht aan een groep ontwerpers een vervanging tr maken voor de Juva4. Dit werd bekend als het project 350, later als 112. De technici die werken aan de auto noemden haar "Marie-Chantal".
In 1956 werd het besluit genomen ter vervanging voor de 4CV, bekend als "La Quatch". Deze auto (ook bekend als de Renault 750), die veel lijkt op de Morris Minor en andere auto's van die tijd, was zeer populair geweest. Het was een veel betere verkoper dan iedere andere auto (met inbegrip van de 2CV) en had geholpen om het land weer op zijn voeten te krijgen na de tweede wereld oorlog. Maar hij was krap en het was achterhaald door andere auto's in bruikbaarheid. In de late jaren vijftig werd de 4CV verkoop ingehaald door zowel de 2CV en de Dauphine (een afgeleide van de 4CV). Pierre Dreyfus, voorzitter van Renault gaf opdracht aan een groep ontwerpers een vervanging tr maken voor de Juva4. Dit werd bekend als het project 350, later als 112. De technici die werken aan de auto noemden haar "Marie-Chantal".
- Hanz
- Berichten: 3130
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Uit de oude doos
Bij mijn weten zijn de AJs 299 (31051962, Kenia), 304 (09081962, banc d'essai), 317 (07021963, madagascar), 328 (11071963, le coin du bricoleur), 336 (31101963, assemblage), 345 (05031964, jugees par leur proprietaires) en 351 (28051964, fourgonnette au banc d'essai) in meer of mindere mate (vooral minder) de moeite waard, maar er zijn er meer. Die jij noemt heb ik net weer niet, De Velocidad scans zijn in de mail.jeffr4 schreef: Effe zoeken zeg, maar in mijn digitale archief ga ik ten aanzien van L'auto Journal , terug tot 8 febr. 1963 en dat is geen proto's, maar de R3. De rest is later en wel nr 297 van 03/05/62, 369 04/02/65
En daadwerkelijk oude uitgaven no 291/335 en 402, zal ik eens scannen in zijn geheel.
Dus ook ik heb interesse als het om die platen van de proto's gaan! ja van L'Auto Journal dan...
@Hanz, jij heb zeker wel wat voor mij uit de oude Velocidad??
Re: Uit de oude doos
@Hanz,
In mijn digitale bestand kwam ik deels de genoemde tegen en vond ook nog de AJ 270 van 20-04-1961 over de 4L, de anderen gaan over de 4L in vergelijk met b.v. de Austin en NSU, AJ 291 van 08-02-1962, de AJ 335 van 17-10-1963 en de AJ 402 van 12-05-1966.
Er is moeilijk aan te komen,ik ben ook nog geen AJ archief tegengekomen.
Heb ook de AJ 465 en AJ 470 over de R6.
Nog een bijzonderswaardigheid over de prototype
( ...de grill! )
Onder de technische oplossing tijdens de ontwikkeling van de R4 werd overwogen de 4 cylinder motor
dwars te plaatsen. Deze oplossing werd verdrongen door de traditionele geplaatste positie, maar dan omgedraaid.
De dwarsmotor en versnellingsbak zijn gepreserveerd en zijn nu een deel van de Renault collectie onder de verantwoordelijkheid van Renault Histoire & Collection
In mijn digitale bestand kwam ik deels de genoemde tegen en vond ook nog de AJ 270 van 20-04-1961 over de 4L, de anderen gaan over de 4L in vergelijk met b.v. de Austin en NSU, AJ 291 van 08-02-1962, de AJ 335 van 17-10-1963 en de AJ 402 van 12-05-1966.
Er is moeilijk aan te komen,ik ben ook nog geen AJ archief tegengekomen.
Heb ook de AJ 465 en AJ 470 over de R6.
Nog een bijzonderswaardigheid over de prototype
( ...de grill! )
Onder de technische oplossing tijdens de ontwikkeling van de R4 werd overwogen de 4 cylinder motor
dwars te plaatsen. Deze oplossing werd verdrongen door de traditionele geplaatste positie, maar dan omgedraaid.
De dwarsmotor en versnellingsbak zijn gepreserveerd en zijn nu een deel van de Renault collectie onder de verantwoordelijkheid van Renault Histoire & Collection
- Hanz
- Berichten: 3130
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Uit de oude doos
moeilijk leesbaar, de eerste twee wsl. nummer 200 van juni 1958, de derde is nummer 193 van 01/03/1958
Re: Uit de oude doos
Proto R6 :kpr schreef: Dit heeft wel iets weg van een combinatie tussen een 4, 6 en 8.