Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111379Bericht RVIER »

dames, heren

Op een site kwam ik een tip tegen om de motor inwendig schoon te maken: voeg automaatolie (bv 1/2 liter) toe aan de motorolie. Na een tijdje (wel rijden!) ververs je de olie en is je blok van binnen mooi schoon.

Het llijkt mij niet onmogelijk:
- de automaatolie zou vuil beter zwevend houden omdat de olie ook voor de besturing van de bak gebruikt wordt en er doorgaans geen filter is;
- de olie is van goede kwaliteit immers het differentieel wordt erdoor gesmeerd dus dat zit wel goed.

Is er iemand die dit al gedaan heeft? Wat zijn de ervaringen?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111382Bericht schoapke »

kreeg van paul vroeger al regelmatig wat ATF in mn blok voor het verversen en nooit nadelige gevolgen gehad. ook bij blokken die lang stil stonden of lang niet ververst waren.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111388Bericht R4F6GTX Automaat »

In Amerika, waar ik een deel van mijn opleiding autotechniek gedaan heb, kreeg ik ook geleerd dat een quart (± 1 liter) ATF (Automatic Transmission Fluid) bij de motorolie de boel goed schoon zou maken.
Dat naar aanleiding van een Chevrolet Monte Carlo van een ouwe taart die voor de eerste keer in de garage kwam omdat de wagen gekeurd moest worden. De wagen was 4 jaar oud, had ongeveer 60.000 mijl gelopen en ik moest de "state inspection" doen en repareren wat nodig was. De baas vroeg haar of er ook nieuwe olie in moest; ze keek verbaasd en zei dat wij de monteurs waren, niet zij dus wij moesten maar zien.
De baas vertelde mij dus maar vast met het olie verversen te beginnen terwijl hij effe een boodschap moest doen. De wagen op de brug gezet en de plug losgedraaid maar er kwam niks uit. Ik porde met een schroevendraaier in het gat en er zat een puddingachtige substantie in. Af en toe plopte er zo een dikke druppel uit...
Toen de baas na een half uurtje terug kwam vroeg hij of ik de olie er al in had maar ik zei dat de ouwe olie er niet uit wou. Verbaasd kwam hij kijken. Toen belde hij die tante op om te vragen wanneer de laatste keer olie ververst was en wat er voor olie in gedaan was. Ze wist niet waar we het over hadden; ze was dus nog nooit in een garage geweest...
Toen zei m'n baas dat ik er een liter (quart) ATF in moest doen en op en neer naar het college moest rijden (20 mijl)
Terug de wagen op de brug en ja, het was al iets vloeibaarder. Nieuwe olie erin en weer ATF erbij en weer naar het college op en neer. Zo 3x en de motor was weer helemaal schoon en liep weer als een zonnetje met nieuwe olie.
Dan moet zo'n motor toch wel erg sterk zijn, wil die met die dikke tjap nog smeren... 60.000 mijl op de eerste olie.... 350cid/5,7 ltr V8
Ik gebruik regelmatig ATF in vervuilde motoren en inderdaad, het werkt prima. Maar niet meer dan 100 km rijden en gelijk alles aftappen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111403Bericht deutz »

hallo r4f6,dat ATF in een vervuild blok werkt wist ik,maar ik weet niet wanneer een blok zo vervuild is dat een ATF beurtje nodig is!misschien weet jij een tip? gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111412Bericht R4F6GTX Automaat »

deutz schreef:hallo r4f6,dat ATF in een vervuild blok werkt wist ik,maar ik weet niet wanneer een blok zo vervuild is dat een ATF beurtje nodig is!misschien weet jij een tip? gr.Jan.
Wat vraag je nou precies?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111429Bericht Hanz »

R4F6GTX Automaat schreef:
deutz schreef:hallo r4f6,dat ATF in een vervuild blok werkt wist ik,maar ik weet niet wanneer een blok zo vervuild is dat een ATF beurtje nodig is!misschien weet jij een tip? gr.Jan.
Wat vraag je nou precies?
lijkt me duidelijk: 'wanneer [is] een blok zo vervuild [] dat een ATF beurtje nodig is'
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111432Bericht R4F6GTX Automaat »

Als de olie geen olie meer is maar meer een vieze tjap bijvoorbeeld; vaak bij lang niet verversen krijg je een dikke prut die duidelijk te zien is als je de kleppendeksel eraf hebt. Of als de olie erg zwart is, dikker dan normaal..... als de zwarte olie je erg vieze vingers geeft.... use your imagination
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111441Bericht schoapke »

als je twijfeld en je gaat toch je olie verversen .......
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111457Bericht RVIER »

Heren, heren

we zijn hier een myth aan het bewijzen of aan het kraken :P
Alleen Paul heeft een aanzet gegeven voor bewijs, hoewel we niet weten wat er zou zijn gebeurt als hij gewone motorolie had gebruikt.


Hanz, Deutz en Schoapke geven aan dat ze het fenomeen kennen maar ze geven alleen geen bewijs.

Is er geen oliedeskundoloog op het forum, die iets kan verklaren??

vr gr Fons

p.s. Paul waaarom maximaal 100 km nadat ATF is toegevoegd? Wat gebeurt er daarna?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111459Bericht R4F6GTX Automaat »

RVIER schreef: p.s. Paul waaarom maximaal 100 km nadat ATF is toegevoegd? Wat gebeurt er daarna?
Ook dit hebben we getest. De motorolie wordt een stuk dunner door de ATF. We hebben dat geprobeerd in een 6 cyl AMC motor die heel erg smerig was en met de ATF erbij zijn we door gaan rijden. Dit ongeveer 2 maanden (600km) waardoor de motor niet meer wilde. De kleppen werken hier op oliedruk dus dat is wel een belangrijk punt. Bij koude motor liep ie goed maar als de motor op temp was gingen de kleppen niet meer open. De olie eruit gedaan en ververst en toen lieptie weer als een zonnetje (roos)
Wel was de motor mooi schoon van binnen, al die teerachtige tjap was weg, wat zoals eerder omschreven duidelijk te zien is bij de klepveren en zo, onder 't kleppendeksel dus...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

AFT maakt schoon: PLAUSEBLE

Bericht: # 111592Bericht RVIER »

Op basis van de twee observaties van Paul kunnen we denk ik vaststellen dat ATF in de olie inderdaad werkt. Het maakt schoon.
Ook is duidelijk dat je er zeg max 100 km mee kunt rijden omdat daarna de olie kennelijk erg dun wordt (maar wel nog zijn smerende eigenschappen behoud). Kennlijk verouderd de AFT olie snel als hij in een vervuilende omgeving wordt gebruikt. In een automaat wordt hij nooit bv geconfronteerd met doorblaasgassen.

Ik heb sinds zondag ook 3/4 liter ATF in mijn R4-motor gegooid en zal de olie (en de filter!) na 100 km vernieuwen tenzij het oliedruklampje eerder gaat branden. Ik houdt jullie op de hoogte!


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111727Bericht RVIER »

inmiddels 120 km gereden, alles nog oke
Hij (het) (197500 km) lijkt zelfs soepeler te lopen maar dat zal wel suggestie zijn.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111736Bericht R4F6GTX Automaat »

RVIER schreef:...maar dat zal wel suggestie zijn.

wrom? geloof je het nog steeds niet?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111737Bericht Rudi »

Dat had er bij mij in moeten zitten, deze 4 heeft lang stil gestaan. :o
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Mithbuster NL: automaatolie maakt motor inwendig schoon

Bericht: # 111751Bericht RVIER »

door R4F6GTX Automaat » ma nov 02, 2009 9:39 am
RVIER schreef:
...maar dat zal wel suggestie zijn.


wrom? geloof je het nog steeds niet?

Ik kan wel beredeneren dat de motor schoner wordt van binnen maar had geen direct effect verwacht.
Misschien kan ik het emotioneel nog niet aan.
:D
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie