dat mailtje kreeg ik ook. Die man snapt er echt NIETS van voor hem zijn het gewoon ouwe auto'sFF Erik schreef:Ik kreeg onderstaand antwoord van Ernst Cramer (Christen Unie):
-------------------------------------------------------------------------------------
L.S!
blablabla
FEHAC op de bres voor behoud van de belastingvrijstelling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
- Locatie: Harderwijk
___________________________________
In het verhaal van Milieu Centraal vind ik nog wel een goed punt:"
Goed en regelmatig onderhoud vermindert zowel de milieubelasting als de kans op onnodige reparatiekosten. Veel reparaties kan men goed (en vaak goedkoper) laten verrichten met gebruikte onderdelen."
En uit hetzelfde verhaal komt ook naar voren dat hoe meer kilometers je met een auto rijdt, hoe (relatief) minder belangrijk de vervuiling van de bouw ervan wordt.
Eigenlijk zijn we toch wel goed bezig, alleen jammer dat de CU dat nog niet snapt.
Rudolf
P.S. : zitten we ons nu druk te maken om dat luizige tientje per maand dat een 4 aan wegenbelasting kost?
Goed en regelmatig onderhoud vermindert zowel de milieubelasting als de kans op onnodige reparatiekosten. Veel reparaties kan men goed (en vaak goedkoper) laten verrichten met gebruikte onderdelen."
En uit hetzelfde verhaal komt ook naar voren dat hoe meer kilometers je met een auto rijdt, hoe (relatief) minder belangrijk de vervuiling van de bouw ervan wordt.
Eigenlijk zijn we toch wel goed bezig, alleen jammer dat de CU dat nog niet snapt.
Rudolf
P.S. : zitten we ons nu druk te maken om dat luizige tientje per maand dat een 4 aan wegenbelasting kost?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
nee, sommigen van ons willen liever een echte auto belastingvrij rijden.... ik lees af en toe iets over Volvo, Saab, zelf heb ik een Oldsmobile en Cadillac, die laatste weegt 3 ton en is op gas dus...Rudolf2 schreef:
P.S. : zitten we ons nu druk te maken om dat luizige tientje per maand dat een 4 aan wegenbelasting kost?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Belastingvrijstelling oldtimers niet beperkt
Uitgegeven: 20 november 2008 06:53
Laatst gewijzigd: 20 november 2008 06:54
DEN HAAG - De vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt voorlopig niet beperkt. In de nacht van woensdag of donderdag bleek er in de Tweede Kamer te weinig steun voor dit initiatief van de ChristenUnie.
NU.nl/Sander Oord
De kleinste coalitiepartij wilde dat alleen auto's van voor 1983 nog in aanmerking zouden blijven komen voor de vrijstelling.
Nu is het zo dat voor wagens van 25 jaar of ouder geen belasting moet worden betaald. Vanwege de milieuvervuiling door de oude auto's wilde de ChristenUnie de regeling 'bevriezen'.
De Jager
Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) voelde ook weinig voor een beperking. Wel zei hij bereid te zijn nog eens te bekijken wat de gevolgen ervan zouden kunnen zijn.
De Jager toonde zich geen voorstander van het PvdA-voorstel om bij bedrijven bonussen te verbieden waarvan de waarde afhangt van opties of aandelen. De staatssecretaris ziet er nadelen in voor het vestigingsklimaat.
Oppositie
De belastingmaatregelen voor volgend jaar haalden uiteindelijk na meer dan twintig uur debat eenvoudig de eindstreep. Donderdag zal een Kamermeerderheid daarom een nauwelijks gewijzigd belastingplan via een stemming aannemen. De oppositiepartijen SP, VVD en GroenLinks overwegen nog tegen te stemmen.
Belangrijke punten in het belastingplan zijn de fiscale bonus voor mensen die na hun 62e jaar blijven doorwerken, het schrappen van de btw-verhoging en een eenvoudigere verpakkingsbelasting.
(c) ANP
Uitgegeven: 20 november 2008 06:53
Laatst gewijzigd: 20 november 2008 06:54
DEN HAAG - De vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt voorlopig niet beperkt. In de nacht van woensdag of donderdag bleek er in de Tweede Kamer te weinig steun voor dit initiatief van de ChristenUnie.
NU.nl/Sander Oord
De kleinste coalitiepartij wilde dat alleen auto's van voor 1983 nog in aanmerking zouden blijven komen voor de vrijstelling.
Nu is het zo dat voor wagens van 25 jaar of ouder geen belasting moet worden betaald. Vanwege de milieuvervuiling door de oude auto's wilde de ChristenUnie de regeling 'bevriezen'.
De Jager
Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) voelde ook weinig voor een beperking. Wel zei hij bereid te zijn nog eens te bekijken wat de gevolgen ervan zouden kunnen zijn.
De Jager toonde zich geen voorstander van het PvdA-voorstel om bij bedrijven bonussen te verbieden waarvan de waarde afhangt van opties of aandelen. De staatssecretaris ziet er nadelen in voor het vestigingsklimaat.
Oppositie
De belastingmaatregelen voor volgend jaar haalden uiteindelijk na meer dan twintig uur debat eenvoudig de eindstreep. Donderdag zal een Kamermeerderheid daarom een nauwelijks gewijzigd belastingplan via een stemming aannemen. De oppositiepartijen SP, VVD en GroenLinks overwegen nog tegen te stemmen.
Belangrijke punten in het belastingplan zijn de fiscale bonus voor mensen die na hun 62e jaar blijven doorwerken, het schrappen van de btw-verhoging en een eenvoudigere verpakkingsbelasting.
(c) ANP
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
- Locatie: Harderwijk
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 8:59 pm
- Locatie: Enschede
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nou, die Amsterdamse dreiging is nog niet uit de lucht voor zover ik weet. Oldtimers > 25 jaar hebben inmiddels wel een beschermde status, maar mijn autootjes zijn net geen oldtimers. Voor zover ik weet wordt er nog over nagedacht, en is er forse kritiek geweest op de onderliggende sommen. Ik ben er nog niet gerust op, misschien moet ik mijn 2 auto's inruilen tegen 2 die net een of twee jaartjes ouder zijn....
Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
- Locatie: Rijssen
- Contacteer: