Ik ben sinds een kleine 2 jaar in het bezit van een 4GTL uit 1984. Na wat kleine werkzaamheden om hem APK goedgekeurd te krijgen heb ik zondag de eerste grote rit gemaakt naar de ALV. Na 15 km ging de snelheidsmeter naar 0. Kabel gebroken. Nu wil ik deze vervangen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik de kabel aan de kant van de versnellingsbak los moet krijgen. Wie heeft er goede tips?
Tis duidelijk niet moeilijk, doch je kunt er niet altijd even handig bij. Vlak bij de plaats waar de kabel de bak in gaat zit een m6-boutje (sleuteltje 10) die de kabel in de versnelingsbak borgt. Draai die los en wip de kabel er met (behulp van de speciaal daarvoor ontworpen rand op het uiteinde van de kabel en) een schroevendraaier uit...
Kijk eventueel ook bij topic 'kilometerteller overleden'. Bij mij was de kabel afgebroken in de versnellingsbak. Dat was behoorlijk pielen om alle resten eruit te halen. De motorkap erafhalen maakt het een stuk makkelijker.
Het is gelukt. Maar het er even uitwippen met een schroevedraaier viel wel tegen. Er was heel wat kracht voor nodig om hem eruit te krijgen. Overigens was de kabel ook bij de versnellingsbak afgebroken, maar er stak nog net genoeg binnenkabel uit om hem eruit te kunnen trekken.
Zijn die kabels bij de autospullenboer nog te krijgen?
50% van mijn wagenpark geeft de snelheid niet meer aan. Ik vind het typisch een R4 kwaal. Het komt volgens mij heel vaak voor.
Nope. tellerkabels zijn te model-specifiek om bij de brezan te liggen. Het magazijn kan je er vast aan helpen. Overigens zouden ze bij de dealert ook niet overdreven duur hoeven te zijn (dachtik...). Ik heb zelf daarentegen een originele kmtellerkabel voor een R5AT in mn viertje zitten, waarvoor ik ongeveer 260piek heb moeten betalen...