Druklager defect?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 39936Bericht Mustangsally »

Bij het stoplicht sloeg ineens de motor af nadat deze vrij moeilijk in z'n versnelling ging. De koppeling voelt ook wat raar aan, alsof je hem niet diep genoeg in kan drukken. Istie nou door z'n diafragma heengetrapt of is het druklager naar de knoppen?

De uitkomst zal hetzelfde blijven, de halve auto slopen en een nieuwe koppeling monteren inclusief drukgroep, druklager en toplager.
Old Guzzi's never die, they just go faster ( http://www.imga.net )
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 39937Bericht Goof »

begin eerst eens met het checken van je koppelingskabel en de afstelling daarvan...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 39950Bericht Mustangsally »

Dat heb ik op het oog even gedaan, en ik vindt inderdaad dat de hevel weinig slag maakt. Ik vindt het alleen wel erg raar dat dit van het ene op het andere moment ontstaat, vandaar dat ik zelf aan het druklager dacht, of door de drukgroep heegetrapt te hebben. Helaas rijdt ik niet zelf met de 4 ( ik heb namelijk aalleen nog een motorrijbewijs ) dus ik heb geen idee of het er qua gevoel 'aan zat te komen'.

Hints of tips wat betreft controle?
Ton
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 2:00 am
Locatie: Apeldoorn

Bericht: # 39961Bericht Ton »

koppelingskabel op breken/al bijna gebroken?
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 39965Bericht Mustangsally »

Waar ik de kabel kan zien niet in ieder geval, of het moet net achter dat zwarte kapje zitten.

Daar zal ik morgen meteen even naar kijken, ik houdt jullie op de hoogte.

Misschien ergens een standaard breekpunt bekend?
Old Guzzi's never die, they just go faster ( http://www.imga.net )
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 40035Bericht Goof »

Jij kunt de kabel bijna nergens zien, want wat je ziet is het omhulsel dat erom zit. Ik zou maar eens flink aan die kabel gaan rukken. Dus eerst aan een van beide kanten las maken en dan een tang erop en trekken maar. Dikke kans dat je hem zo kapot trekt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 40047Bericht jbeekmann »

Ook kans dat het kunststof hulsje waarmee hij in de steun onderaan bij de hevel zit gebroken is. Dat zie je heel moeilijk, maar het geeft een hoop problemen. Nieuwe kabel is de enige remedie...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 40049Bericht Mustangsally »

Op 2004-06-29 21:34, schreef jbeekmann:
Ook kans dat het kunststof hulsje waarmee hij in de steun onderaan bij de hevel zit gebroken is. Dat zie je heel moeilijk, maar het geeft een hoop problemen. Nieuwe kabel is de enige remedie...
Hee, hoort er een kunststof hulsje te zitten tussen de kabel en de hevel, hoe moet ik dit zien, ik heb alleen een zwaar verouderde vraagbaak, waar eigenlijk net niets instaat, vertel, vertel.... tot nu toe niets kunnen vinden, maar Morgen ( woensdag ) ga ik echt zoeken........
Old Guzzi's never die, they just go faster ( http://www.imga.net )
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 40067Bericht jbeekmann »

Op 2004-06-29 22:14, schreef Mustangsally:
Op 2004-06-29 21:34, schreef jbeekmann:
Ook kans dat het kunststof hulsje waarmee hij in de steun onderaan bij de hevel zit gebroken is. Dat zie je heel moeilijk, maar het geeft een hoop problemen. Nieuwe kabel is de enige remedie...
Hee, hoort er een kunststof hulsje te zitten tussen de kabel en de hevel, hoe moet ik dit zien, ik heb alleen een zwaar verouderde vraagbaak, waar eigenlijk net niets instaat, vertel, vertel.... tot nu toe niets kunnen vinden, maar Morgen ( woensdag ) ga ik echt zoeken........
nee, niet tussen de kabel en de hevel. Tussen de (buiten)kabel en de steun, dus vlak boven de hevel. Als deze is gebroken blijft hij op z'n plaats zitten, dus je ziet het bijna niet, maar hij schuurt wel hard tegen de binnenkabel aan.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 40071Bericht brecht »

sprak hij uit ervaring... ik moet die nieuwe kabel nog steeds aan je betalen Jasper!
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 40076Bericht Mustangsally »

Is dat de plastic tule die je hier ziet?
http://www.imga.net/images/renault4/tule.jpg

Kwestie van loshalen aan de hevel, en even kijken?

De kabel geeft niet echt de indruk dat deze gebroken is, dus dit is mijn laatste hoop.
Old Guzzi's never die, they just go faster ( http://www.imga.net )
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 40080Bericht p304c »

een rafelende kabel is ook al genoeg om een probleem zoals dit te veroorzaken. zo heb ik ooit eens bij de motor een half geknapte gaskabel gehad, die bleef ook hangen in de buitenkabel en aangezien een bmw twee carburateurs heeft met twee gaskabels bleef een van de twee cilinders erg veel toeren maken en de ander wilde gewoon stationair lopen, heel onhandig. het lijkt me dat je koppelingskabel ook zo in de buitenmantel kan vastlopen als er een klein deel van de staaldraden geknapt is.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 40082Bericht brecht »

Is dat de plastic tule die je hier ziet?
http://www.imga.net/images/renault4/tule.jpg
als dat grijze ding in het midden van de foto een tule heet, dan gaat het daarover ja, was bij mij ooit stuk afgebrokkeld, zat zodoende niet meer goed op zijn plek, met als gevolg dat het hele gebeuren erg zwaar liep.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 40083Bericht brecht »

p.s. mag jij r4 fotootjes op de guzzi site (of in ieder geval de server)zetten?
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 40148Bericht Mustangsally »

Dat ding heet inderdaad tule, er zal ongetwijfeld nog wel een andere benaming voor zijn, maar dit was de eerste die in me opkwam. Maar hij komt dus vrij intact over.

Ook lijkt de kabel me niet echt gebroken, hij loopt namelijk heel soepel door de buitenmantel heen. Op het pedaal zelf heb ik ook een centimeter of 10 vrije slag...

En of ik Renault piccies op een Guzzisite mag zetten.... het is allebei cult nietwaar? Ennu, ik ben de eigenaar/beheerder van die site, de R4 is de hobby van mijn vriendin, en ik met alleen (nu nog) motorrijbewijs ben een Guzziliefhebber, en dan het liefste alleen verbouwde, vandaar.
Old Guzzi's never die, they just go faster ( http://www.imga.net )
Plaats reactie