lekke stofhoes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bramski
Berichten: 17
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 2:00 am

Bericht: # 24024Bericht Bramski »

Bij het vervangen van mijn voorspatbord kwam ik erachter dat mijn rubberen stofhoes aan de wielkant van linksvoor lek is. Mijn vraag: kan ik dit zelf vervangen (lekker eigenwijs; de "bijbel" zegt nl. dat je hiervoor speciaal gereedschap nodig heb en dat heb ik dus niet) en zo ja: heeft iemand tips hoe dit het handigst te doen? Volgens mij zijn mijn lagers (nog) niet versleten. Eventueel een reparatie met dit weer onder het genot van een goud-gele vriend (of meer) zou wel gezellig zijn, of niet? Groet, dank, Bram
Bramski
Berichten: 17
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 2:00 am

Bericht: # 24026Bericht Bramski »

Oh ja, ik woon in Utrecht, voor het geval dat... komt er trouwens nog een sleuteldag in het midden van het land (Vrijbuiter), ik heb de vorige helaas moeten missen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24032Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou het probleem omzeilen en er een andere as inzetten (desnoods tweede hands). Is wel handig als je zo'n 'fuseekogellosdrukgereedschapje' koopt voor wat schamele euroos, maar dat schijnen mensen ook met een hamer te kunnen. Fusee los maken (ik maak zelf altijd de remleiding los, maar Folkert is daar op tegen, je kunt ook de remklauw losmaken (ik heb het over 85'er)en de as kan er in mijn ervaring heel simpel in en uit.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 24040Bericht Ron »

Remklauw los voor as?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24046Bericht Willem de Zwijger »

Ja Ron, als ik me goed herinner kan anders de fusee niet ver genoeg wegklappen. Heb jij een betere truc ?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 24048Bericht Ron »

Mmmm, ik geloof dat ik alleen met trommeltjes vervangen heb. Dat buigt anders natuurlijk. Vandaar dat klauw een beetje onbekend voorkwam. Ik hou m'n mond.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 24080Bericht an3s »

Ja, je moet stuur- en onderste fuseekogel losmaken dan komt ie er keurig uit. Daarvoor hoeft de remklauw NIET los.

Overigens heb je aan 'speciaal gereedschap' het volgende nodig: Een plastic hulpstuk wat lijkt op een lange trechter om het rubber over de homkineet te schuiven en een tangetje om de metalen bandjes strak te trekken. Deze kunnen worden vervangen door respectievelijk een halve colafles (PET) en een tweetal combinatietangetjes en een beetje handigheid.

Hint: lekker vet maken die fles en dat rubber


_________________
Jesus bought my hotrod

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-08-06 23:32 ]</font>
Bramski
Berichten: 17
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 2:00 am

Bericht: # 24121Bericht Bramski »

Bedankt allen voor jullie antwoord. Ik begrijp dat ik op zoek moet naar een tweede hands aandrijfas? Dat ga ik maar doen dan. Als jullie nog wat weten.... groet, Bram
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24180Bericht Willem de Zwijger »

Nou, met het gereedschapje van An3s kun je een hoes vervangen. Daarvoor moet trouwens wel de as uitbouwen.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 24209Bericht an3s »

Nee hoor, dat kan aan de auto. Maar dat is wel een kutklusje
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Le danger rouge
Berichten: 14
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:00 am
Locatie: Cuijk

Bericht: # 24230Bericht Le danger rouge »

Je hebt ook deelbare hoezen, maar die vallen na verloop van tijd onder de auto uit...
Ik heb het meerdere keren gedaan volgens methode an3s, bij verschillende auto's, en da gaat goed.
Ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: vr jan 11, 2002 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 24235Bericht Ronald »

Ook ik heb het vaker gedaan op An3s' methode. Ook gewoon op de auto. Valt allemaal erg mee. Het is absoluut niet nodig om een andere aandrijfas te halen, waarvan je ook nog maar af moet wachten hoelang die hoes meegaat.
Meer R4 plezier op
http://go.to/renault4
philip
Berichten: 154
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 2:00 am
Locatie: den haag

Bericht: # 24316Bericht philip »

als ie echt gescheurd is moet je hem vervangen maar zit er een gaatje in dan bestaat er nog altijd zoiets als lijmen
dwz dichtplakken met een daarvoor speciaal bestemd goedje verkrijgbaar bij iedere willekeurige garage
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
Bramski
Berichten: 17
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 2:00 am

Bericht: # 24327Bericht Bramski »

Bedankt nogmaals iedereen voor alle tips. Het gaatje lijmen gaat denk ik niet want al het vet is eruit geslagen. Dus dat wordt toch vervangen. Ik ga het proberen op de methode van An3s, vandaag heerlijk in 30 graden, lekker zweten. Ben benieuwd. Groet, Bram
Gebruikersavatar
Jorijn
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 22, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 24342Bericht Jorijn »

Mijn ervaring was dat het vervangen van de complete aandrijfas het makkelijkst is. De avond van te voren alles zoveel mogelijk inspuiten met kruipolie en gaan. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Plaats reactie