lekke stofhoes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 27630Bericht Mummelvrouw »

:eek: :???: :lol:
Bramski
Berichten: 17
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 2:00 am

Bericht: # 27642Bericht Bramski »

Willem,
ik zal je nu vertellen hoe ik het gedaan heb met de tips die ik gekregen heb.
Inderdaad een Colafles gepakt, de "dopring" erafgezaagd, halverwege doorgezaagd (ja, in de hoogte), de fles ontzettend ingevet met olijfolie, het rubber idem, ik had het rubber omgedraaid (binnenstebuiten), de onderkant van de fles op de grond gezet en met mijn hele gewicht het rubber over de fles gedrukt totdat het geheel over het brede gedeelte zit. Dit is inderdaad een ontzettend K-klusje. Uiteindelijk is het gelukt, het rubber was wat opgerekt ofzo. Volgens mij moet je niet in de lengterichting de fles doorhalen, want die diameter van die fles heb je weer nodig om over je homokineet te schuiven, om vervolgens voorzichtig je rubber over je kineet op je aandrijfas te laten glijden met je smalle kant op de as en de brede naar de kineet (anders moet je het alsnog omdraaien als hij er al omheen zit en dat is niet leuk). Daarna is het een makkie. Die spanringen had ik het gereedschap niet voor en het lukte mij ook niet goed om ze strak eromheen te krijgen, maar tie-raps doen het goed en ook de APK vindt het prima. Hopelijk lukt het nu wel, als je nog vragen hebt, dan lees ik het wel!!
En Ilona, ik heb het inderdaad in augustus gedaan......had ik maar een schuur om in te klussen!!!!
Succes, Bram
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 27658Bericht Mummelvrouw »

We kennen het probleem - thermo-ondergoed. Iso-matje,Anijsmelk.... en dan hebben we het niet over een trektocht op de noordpool, maar over klussen in de winter in je voortuintje.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 27663Bericht Willem de Zwijger »

Nou, weer en dag verder. Hedenochtend keek ik nog even op het Forum maar zag nog niet de uitgebreidere beschrijving van Bramski, dus besloot ik om mijn heil te zoeken bij die alleraardigste Hindoe garage Gopal alwaar ik gisteren was afgekeurd op oa dit hoesje. Toen ik met mijn doosje (met daarin de stofhoes) en de as aankwam kreeg ik van Gopal een blik waarin de wijsheid van de Mahatma samen met tweeduizend jaar karma van Vishnu en Shiva samensmolten en hij mij vervolgens licht vewijtend doch begripvol meldde: Ja maar dat is niet de goede stofhoes, die krijg je er nooit overheen. Je moet een veel dunnere hebben. En hij pakte een andere, veel dunnere stofhoes en zette zijn personeel aan het werk. De dienstdoende jongeman pakte een trechtervormig, massief, geel geval (verder aan te duiden als gele-kegel), spoot dit in met vet uit een spuitbus, deed dit ook met de hoes. Toen pakte hij een gereedschap wat nog het meest lijkt op twee hoofdletters T waar bij de bovenste balk rond is gebogen (zodanig dat ze mooi aansluiten op de grootste diameter van de gele-kegel) en de poten op een gezamelijke ring zijn gelast (verder aangeduid als het 2T gereedschap). Hij spande de hoes over de kromgebogen-bovenste-balken-van-de-twee-T's, de grote diameter van de hoes als eerste. Toen schoof hij in een flitsende beweging de aldus opgespannen hoes in 1 beweging op de gele-kegel waarbij hij eerst de kleine opening op de kleinste diameter van de gele-kegel schoof. Met het 2T gereedschap duwde hij dit ogenschijnlijk moeiteloos tot de hele hoes enorm opgerekt op de grote diameter was aangeland. De gele-kegel was hol van binnen, en werd met de grote opening naar voren over de wielzijdige knobbel van de as gedaan, en vervolgens werd het rubber er af geduwd en zat het dus op de as. Vervolgens werd de hoes op maat geknipt (dit zijn universele dingen die op maat gemaakt kunnen worden) en werden met de nodige krachtsinspanning de bandjes vastgezet, ook een k*tklus, maar dankzij de Bhagavad Gita lukte dit uiteindelijk.
Verder werd mij in dit geweldige opleidingsinstituut nog gemeld dat de originele hoes (die ik bij de Brezan had gekocht met de tekst: ik zoek een stofhoes voor een 85'er R4, ik had natuurlijk om een echte Hara Krishna stofhoes moeten vragen)ook gemonteerd kan worden als volgt: verwijder de stofhoes aan de versnellingsbakzijde, dan zie je een borgconstructie, die haal je los, en nu kun je de as uit elkaar halen en de wielzijde stofhoes erop schuiven, en dan de boel weer monteren.
Rest mij nog te beseffen dat ik in het vorige leven als krop sla gewoon te weinig levenservaring heb opgedaan, en ga ik nu een bloemenoffer brengen, en een koe verwennen. Morgen APK revisited, hopen dat ze niet zien dat ik met mijn heerlijke fuseekogeltrekker wat stofhoesjes van de fuseekogels gemold heb...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 27665Bericht Goof »

Right, de fuseekogels loshalen is niet echt een makkie. Moet je ontzettend uitkijken dat je ze niet meteen de vernieling in helpt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

Bericht: # 27687Bericht Jasper »

Kijk, dat is nog eens een technische beschrijving. Geheel duidelijk en doorspekt met verlichtende woorden. Anders zou je er toch helemaal gek van worden.

Ik ga thuis eerst maar eens, in nabijheid van de kachel, de orginele r4 stofhoes over een petfles proberen te wurmen.
Lukt het niet dan ga ik een dunner exemplaar bij de automateralen zaak halen.

Wbt die fusees. Heb je die losghaald met een speciaal gereedschap, met een grote hamer of met meditatie?
Bramski
Berichten: 17
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 2:00 am

Bericht: # 27705Bericht Bramski »

Ik hoop dat de APK naar tevredenheid is gegaan en dat je nu weer rondsnort in je R4. Bij Brezan heb ik trouwens de universele stofhoes genomen, ze hadden geen originele stofhoes voor de R4, zeiden ze (achteraf dus maar blij!!)
Nog een laatste opmerking als bijna-veearts: koeien mag je knuffelen, maar niet teveel. Beter idee: in plaats van een bloemoffer moet je de koe op het vuur gooien, dan heb je er zelf ook nog wat aan! En mocht je je volgende leven dan moeten doorbrengen als koe, is dat nog zo slecht niet......
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 27722Bericht Willem de Zwijger »

Nou, Brahman zij gedankt, ik kan weer een jaartje vooruit met APK op zak, ze hebben de fuseerubbers over het hoofd gezien.
Ja Jasper, die fuseekogels daar heb ik een fuseekogeltrekkertje voor gekocht bij de Brezan, als ik me goed herinner 10 Euro of zo, ik vind het een perfect gereedschapje, zij het dat ik er wel de rubbers mee heb gemold. Maar dat ligt aan mij, niet aan het gereedschap... Er zijn wel leden onder ons die het zonder doen, maar goed die kunnen meer als ik. Overigens, als je het rubber op de PET fles schuift verdient het dus aanbeveling dit met het kleinste gat eerst te doen, hoes niet binnenste buiten. Hoewel het ook kan met het grootste gat eerst, wel binnenstebuiten, zie Bramski.
Zijn er onder ons die ervaring hebben met het delen van de as waardoor de originele hoes er wel overheen kan ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-10-15 20:45 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 27725Bericht Goof »

Om de onderste kogel los te krijgen de krik onder de onderste draagarm zetten en omhoog krikken. Met een poelietrekker of nylon hamer doe je de rest. Voor de bovenste kogel de wielophanging juis vrij laten hangen en dan wederom met een poelietrekker of nylon hamer te werk gaan.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 27726Bericht Ron »

Poelietrekker EN nylon hamer, en alle vloekwoorden van G t/m T.
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 27733Bericht Mummelvrouw »

Kun je in plaats van een poelietrekker niet beter een kogelbout-trekker gebruiken? Heb je geen hamer nodig.Sleutel 17 is voldoende
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 27735Bericht Willem de Zwijger »

Die onderste fuseekogel had ik dit keer voor het eerst losgemaakt omdat het nieuwe stofhoesrubber toch net minder bewegingsruimte geeft dan de oude en ik de as er niet meer in kreeg met alleen de bovenste fusees los. (Het is me trouwens een giga raadsel dat iemand zei dat je de as eruit zou moeten krijgen met alleen de onderste fuseekogel los, dat is bij mij fysiek onmogelijk, dus had ik de bovenste + remklauw los methode gevolgd. Die remklauw zat gruwelijk vast en heb hem uiteindelijk losgekregen met verhitting van de klauwplaat met mijn gasbrander.)
Die onderste fuseekogel dus, die heb ik met de kogeltrekker en dan een dopsleutel met een heeeeeel lange uitschuif arm (normaal te gebruiken voor wielmoeren) losgekregen; hij zat zo vast dat ik bang was dat ik de trekker naar de kl*ten zou draaien. Maar met mijn karma zat het gelukkig goed.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 27738Bericht Goof »

Je kunt de as er ook uit krijgen met alleen de stuurkogel los, maar daarvoor moet je wel het nodige geweld gebruiken met alle risico's op beschadiging van je homokineten van dien. Maar het kan wel.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Renoldie
Berichten: 30
Lid geworden op: do jun 05, 2003 2:00 am
Locatie: Witteveen

Bericht: # 28147Bericht Renoldie »

Leuk werk he, zo'n ashoes. Sinds wij hiervoor speciaal gereedschap hebben is dit een makkie. Speciale rekbare hoezen en een spreider op perslucht die de hoes zover oprekt dat ie zo over de homokineet gaat. Geen gedoe met kegel invetten en krachtinspanningen, gev#$$k etc.
Wel moet je nog de kogels loshalen. Ik heb dit gister bij m'n F4 gedaan, zonder kogeltrekker en alleen de bovenste en onderste fusee los (m'n kogel moest ook vervangen worden).
Voor het invetten van de kegel/PET-fles kun je ook meubelwas (spuitbus van Pledge) gebruiken. Dit werkt heel goed.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 28150Bericht jbeekmann »

Ik begin een beetje te twijfelen nu iedereen het over de fuseekogel heeft... Wat ik heb gedaan toen ik Bloem aan het strippen was is de lange bout van de bovenste 'fuseelepel' eruit halen. Dan valt het fuseestuk inclusief die 'lepel' (daar bedoel ik die driehoek mee die het fusee aan de bovenkant vasthoudt) naar beneden. Is echt heel makkelijk! Twee sleutels en je bent klaar!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie