scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 178161Bericht Hanz »

Inderdaad 20 en 160
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 178163Bericht Bertje »

Crelesy schreef: wo mar 31, 2021 6:42 am Met een speciaal tooltje (of iets zelf gefabriekt) centreer je de koppelingsplaat in het midden van je vliegwiel.
óf een oude prise-as tot "special tool" bestempelen :)
Maar idd, je moet de plaat goed centreren, anders wil de prise-as er niet in en krijg je de bak niet niet aan de motor gezet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 178166Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Let goed op dat je de nieuwe koppelingsplaat goed plaatst want dat kan natuurlijk op 2 manieren.
Als je de plaat beschouwt als een vliegende schotel moet het hoogste deel ervan in de drukgroep vallen.
Anders kun je niet schakelen en heb je een hoop werk voor niks gedaan. :cry:

Succes
Harry
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 178167Bericht Bertje »

Goed punt, Harry! Als je de plaat met het hoge middendeel richting vliegwiel legt, dan loopt dit middendeel aan op de vliegwielbouten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 178168Bericht Hanz »

Onhandig als ik ben had ik natuurlijk foto's gemaakt.

M.b.t. slijtage van de plaat: hou ik daarvoor de 0.8mm (hoogte boven klinknagels) aan die in de Kluwer staat?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 178169Bericht jandoe1000 »

Als de zaak toch openligt, gewoon alles vervangen. Dat zijn de kosten niet.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180543Bericht Hanz »

inmiddels zijn we een jaar verder, de auto is terug en het motorblok gaat weer gemonteerd worden. Helaas alhier geen handige tooltjes of oude prise-assen. Is zo'n tool echt noodzakelijk of lukt het met een timmermansoog ook wel?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180544Bericht Tweety »

Op het oog lijkt me lastig. Ik heb voor m'n R16 simpelweg een stukje metalen buis gebruikt wat mooi in het gat past, en dat net zolang met (maskerings) - tape omwikkelt totdat het de plaat perfect op z'n plek houdt.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180546Bericht jandoe1000 »

Dat zal heel lastig zijn, zo niet onmogelijk. Hoeveel haast heb je? Je mag mijn gereedschapje wel lenen. Comm via pb.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180547Bericht Hanz »

Nog een vraagje. Als ik de plaat op het vliegwiel leg en de drukgroep daar overheen monteer met 6 boutjes dan kan ik, goed met of minder goed zonder gereedschap, de plaat centreren. Maar het ding ligt los dus met horizontale motor valt het ding naar beneden voor ik de bak met prise-as erop kan schuiven. Ik zie dus iets triviaals over het hoofd maar wat?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180548Bericht Hanz »

O wacht, de koppelingsplaat zit natuurlijk pas vast als de drukgroep vast is gebout
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180549Bericht Bertje »

Hanz schreef: zo jul 24, 2022 1:59 pm Ik zie dus iets triviaals over het hoofd maar wat?
Hanz schreef: zo jul 24, 2022 2:35 pm O wacht, de koppelingsplaat zit natuurlijk pas vast als de drukgroep vast is gebout
Opgelost dus!

Een tijdje terug heb ik aan een vergelijkbare bak gewerkt (splitbak Billancourt) en daarbij kon je bij de drukgroepboutjes als motor en bak al aan elkaar zitten en je de nokkenaspoulie los haalt. Wat je dus zou kunnen doen is de drukgroepboutjes dusdanig losjes monteren dat de plaat nog net wat kan schuiven tov vliegwiel en drukgroep, zodanig dat deze centreert op moment dat je bak en motor samen voegt. Vervolgens vliegwiel ronddraaien en boutjes vast zetten, dus alle boutjes steeds 2 slagen of zo vaster zetten en rondom blijven werken totdat ze allemaal vast zitten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180552Bericht jandoe1000 »

Dit zou kunnen werken want met het passende gereedschap volg je precies dezelfde procedure. Maar zonder gereedschap heb je dus de hele bak in handen en dat maakt het nogal zwaar en moeilijk. Temeer omdat als de motor nog in de auto hangt de bak vanaf schuin onder of schuin boven komt. Met de prise as is die immers te lang om recht en vrij voor de motor te hangen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180554Bericht Hanz »

met hulp van Boerammetje is het gefikst. Het is wel makkelijk als iemand het blok vasthoudt als je de bak aanschuift. De eerste keer zat de plaat niet gecentreerd, de tweede keer ging het moeiteloos. Blok zit nu ook weer in de auto.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Bericht: # 180555Bericht Hanz »

Bertje schreef: zo jul 24, 2022 3:15 pm Een tijdje terug heb ik aan een vergelijkbare bak gewerkt (splitbak Billancourt) en daarbij kon je bij de drukgroepboutjes als motor en bak al aan elkaar zitten en je de nokkenaspoulie los haalt. Wat je dus zou kunnen doen is de drukgroepboutjes dusdanig losjes monteren dat de plaat nog net wat kan schuiven tov vliegwiel en drukgroep, zodanig dat deze centreert op moment dat je bak en motor samen voegt. Vervolgens vliegwiel ronddraaien en boutjes vast zetten, dus alle boutjes steeds 2 slagen of zo vaster zetten en rondom blijven werken totdat ze allemaal vast zitten.
ja, in hindsight was dat nog beter geweest. Nu ja, voor een volgende keer.
Plaats reactie