Speling in de bak?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Speling in de bak?

Bericht: # 174480Bericht jaapdekoning »

Ik heb verschillende topics op het forum gelezen maar kom er niet goed uit.
Mijn probleem is als volgt:
Omdat ik dacht dat ik versleten homokineten had in de aandrijfassen, heb ik de auto op de handrem en in de eerste versnelling gezet, en het linker voorwiel opgekrikt. Als ik daaraan draai is er nauwelijks speling op de homokineten, maar wel ín de versnellingsbak. Ik kan het wiel ca 4 cm heen en weer bewegen. Gemeten op het loopvlak van de band. Bij het rechtervoorwiel ook, maar lijkt het iets minder te zijn, ca 3,5 cm.
Is dit normaal, en valt het binnen de norm van de speling op de primaire as, of moet ik me ernstig zorgen maken over mijn versnellingsbak?
Groeten, Jaap
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174489Bericht Bertje »

Zojuist mijn GTL even op de krik gezet. Bij mij meet ik misschien wel 5 cm speling (wielomwenteling), op de buitendiameter van de band gezien. Bedoel je dat met "heen en weer bewegen"?

Dit zou L en R hetzelfde moeten zijn aangezien het de speling op het differentieel en de versnellingsbakassen betreft.

Beschrijf een wat je probleem is? Versleten homokineten herken je doordat ze "tokkelen" in (scherpe) bochten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174494Bericht jaapdekoning »

Hallo Bertje,

Als ik afwisselend gas geef en mijn gas weer los laat is het alsof ik speling ‘voel’ in de aandrijflijn.
Omdat ik dacht dat mijn homokineten versleten waren had ik de auto opgekrikt en toen viel mij op dat ik de wielen ca 4 cm rond kan draaien. Met de homokineten is overigens niets aan de hand.
Maar uit jouw reactie maak ik op dat ik me geen zorgen hoef te maken?!

Groeten,
Jaap
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174501Bericht Bertje »

Of we hoeven ons beiden geen zorgen te maken, of beiden juist wel :)

Verder geen nare geluiden bij jou, of andere dingen die suggereren dat er iets stuk is?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174507Bericht jaapdekoning »

Behalve dan die speling in de aandrijflijn.
Ik ben voor de zekerheid mijn versnellingsbak-olieniveau even gaan peilen.
Tot mijn schrik merk ik dat het niveau wel erg laag is. Zo laag dat ik het met een ingestoken inbussleutel niet eens kan 'voelen'.
Ik had nog een beetje staan (ca 0,1 ltr.). Dat erin gedaan, maar voel nog niks.
Ik heb nu één liter versnellingsbak-olie besteld. Even afwachten tot dat binnen is. (Zal wel volgend jaar worden)
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174508Bericht Jerome »

jaapdekoning schreef: ma dec 30, 2019 7:03 pm Als ik afwisselend gas geef en mijn gas weer los laat is het alsof ik speling ‘voel’ in de aandrijflijn.
Is de ophanging van je motorblok niet los, het rubber los van de metalen steun?
Dit zou mogelijk ook als speling op de aandrijflijn kunnen voelen.

Dat je je wiel enkele centimeters kan draaien wanneer de motor in de versnelling staat is normaal. Tandwielen zijn nooit spelingsloos of je moet ze voorspannen. Maar er is geen reden om een aandrijflijn spelingsloos te maken, dus zal er wat speling zijn.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Peterz2
Berichten: 1
Lid geworden op: di dec 24, 2019 6:34 pm
Contacteer:

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174548Bericht Peterz2 »

Heb je het flywheel er al afgehad en bijgeslepen?
is het sterke speling of net voelbaar omdat je het nu week?
Klinkt misschien stom maar heb je iemand anders laten rijden gevraagd of die dezelfde ervaring heeft?
Als gezegd is een beetje speling niet iets om je druk over te maken
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174551Bericht Bertje »

jaapdekoning schreef: di dec 31, 2019 6:34 pm Ik ben voor de zekerheid mijn versnellingsbak-olieniveau even gaan peilen.
Tot mijn schrik merk ik dat het niveau wel erg laag is. Zo laag dat ik het met een ingestoken inbussleutel niet eens kan 'voelen'.
Tap de olie eens af (dat beetje dat er nog in zit) en kijk eens of er metaalslijpsel bij zit. Als er te weinig olie in de bak zit kunnen de tandwielen onevenredig hard slijten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174636Bericht jaapdekoning »

Ja dat van die controle op slijpsel is een goed idee. Vervelend is dat ik de bak nu alweer gevuld heb. (Het kan natuurlijk evengoed nog als ik het voorzichtig doe. De motor heeft nog niet gelopen nadat ik de bak gevuld heb) Er moest meer dan 1 liter bij!
Ik begin te denken dat ik toch rare slijtagespeling in mijn bak heb opgelopen, mogelijk komen daar die krakgeluiden ook vandaan.
Ik ga proberen één dezer dagen een beetje olie af te tappen en te controleren.
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174647Bericht jaapdekoning »

Afbeelding

Ik heb een beetje olie afgetapt en vrees het ergste: in de olie zitten kleine metaaldeeltjes (zie foto). Kleiner dan 1 mm maar toch!
Ik vrees dat ik op zoek moet naar een andere bak of heeft iemand een ander, opbeurender bericht?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Speling in de bak?

Bericht: # 174648Bericht jandoe1000 »

Als je meer dan 1 liter moest bijvullen was de bak bijna leeg. Als je daarmee hebt gereden zullen de tandwilelen het niet erg naar hun zin hebben gehad. Dat kan het slijpsel verklaren. Maar een R4 bak is niet zomaar kapot en zolang het nog draait is er nog hoop, dus ik zou gewoon vullen en rijden en het aanzien en aanhoren. En wel op zoek naar de oorzaak van de lekkage want die liter moet ergens gebleven zijn.
Plaats reactie