Vraagje over versnellingsbakolie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Roy
Berichten: 22
Lid geworden op: ma mar 25, 2002 2:00 am
Locatie: Sint-Oedenrode

Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 173965Bericht Roy »

Hoi allemaal,

Welke specificatie versnellingsbakolie mag ik in de versnellingsbak van mijn GTL doen?

M.a.w. maakt het iets uit of ik er een 75w80 of een 75w90 in doe?

Alvast bedankt voor meedenken!

Groeten,
Roy
Erwindenbreejen
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 173966Bericht Erwindenbreejen »

Hai roy,

Ik zou zelf voor de 75w80 gaan. Volgens het werkplaatshandboek moet er sae80 of sae75 in. 75w90 is wat dikker als de olie koud is.

Groeten Erwin
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 175182Bericht R1126 Beige Sahara »

Goede ervaring met Kroon-Oil Classic Gear EP 80. Na verversen schakelt het merkbaar soepeler, zelfs al bij koude motor.

Ongeveer 1,75 liter gaat er in de bak. Indien de beschikking over een brug, dan is het verversen een eenvoudig klusje.

Trechter (en slang) onder het rechter voorscherm en met beleid de bak vullen tot de olie er uitloopt.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 175183Bericht jandoe1000 »

Trechter (en slang) onder het rechter voorscherm en met beleid de bak vullen tot de olie er uitloopt.
Hoe werkt dat dan? Ik vul de bak bij via de olievulplug aan de zijkant van de bak vanaf de bovenkant in de motorruimte met een knijpfles met slang waar precies de hoeveelheid in zit die nodig is. Vanaf onder het rechtervoorspatbord lijkt me ingewikkeld met bovendien de kans op zand in je trechter.
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 175184Bericht R1126 Beige Sahara »

Ik stel niet dat de methode die ik gebruikt heb de enige juiste is :)

De ruimte en mogelijkheid om van bovenaf een slang aan te sluiten op de vulopening leek me erg beperkt. Op een brug (en dus van onderaf en naast het rechter voorwiel) was mijn methode m.i. erg eenvoudig. En ik had geen mooie knijpfles tot mijn beschikking.

Wel een nieuwe, schone trechter met transparante slang en conisch eindstuk dat prima in de vulopening paste. Opmerking over eventueel zand heel terecht, maar daarvan was geen sprake.

Wellicht heb je een foto van de desbetreffende spuitfles, slang en aansluitstuk voor de vulopening? Misschien zelfs merk, type etc.? Klinkt als een professionele oplossing.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 175217Bericht Okido »

De meeste versnellingsbakolie wordt standaard in een knijpfles geleverd. Omdat het knijpen best vermoeiend kan zijn doe ik vaak de fles ophangen en een gaatje erin prikken. Dan is die na 5 minuten helemaal leeg.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 175225Bericht R1126 Beige Sahara »

Okido schreef: ma apr 20, 2020 9:40 am De meeste versnellingsbakolie wordt standaard in een knijpfles geleverd. Omdat het knijpen best vermoeiend kan zijn doe ik vaak de fles ophangen en een gaatje erin prikken. Dan is die na 5 minuten helemaal leeg.
En ook standaard een zeer flexibele langere slang die past in de vulopening?

De olie die ik gebruikt heb (op advies van de R4-hofleverancier) zat in mooie klassiek ogende gele blikken. Niks knijpfles o.i.d. :P
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 181647Bericht Hanz »

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen versnellingsbakolie SAE 80 EP en 75 W 80? De eerste staat in mijn onderhoudsboekje, de tweede kom ik vaker tegen op internet.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 181648Bericht Crelesy »

SAE80(w) ep en 75W 80

Het verschil in de getallen is dat de 80 dikker is dan de 75
Sae is een standaard die iets zegt over de olie, maar weet zo even niet wat. Google zou ik zeggen.
75w 80 betekend even zwart wit dat de dikte van 75 word gehouden over de range van 80 temperatuur verschil. Geen 80 graden, maar een bereik tussen - zoveel en + zoveel. Ook hier is de zoekmachine je vriend.
Ouwe meuk is leuk (beer)
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 181649Bericht diamond »

Ik heb aan het einde van de slang een koper bochtje gemaakt werkt perfect
maar feit blijft ook met een dikke slang deze olie loopt traag.
Door het kraagje blijft de bocht in de bak hangen :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 181652Bericht Hanz »

Crelesy schreef: za feb 18, 2023 11:40 pm SAE80(w) ep en 75W 80

Het verschil in de getallen is dat de 80 dikker is dan de 75
Sae is een standaard die iets zegt over de olie, maar weet zo even niet wat. Google zou ik zeggen.
75w 80 betekend even zwart wit dat de dikte van 75 word gehouden over de range van 80 temperatuur verschil. Geen 80 graden, maar een bereik tussen - zoveel en + zoveel. Ook hier is de zoekmachine je vriend.
Dank je, inmiddels gevonden dat de SAE80EP single grade is een 75W80 etc multigrade. Kroon heeft gelukkig nog gewoon SAE80EP
Gebruikersavatar
maartenbokslag
Berichten: 131
Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 182184Bericht maartenbokslag »

Ik haak maar even aan op dit item. De bak van mijn F6 (1983) schakelt niet heel goed.

De olie die ik erin gooi is 80W90. GL5. Doe ik al vele jaren bij diverse R4's en ging altijd goed. Maar nu dus niet meer. Is daar verbetering op te behalen met andere olie of is het wellicht een mechanisch probleem?

Dan: deze bak lekte ook lange tijd olie, maar nu niet meer. Verdacht vind ik dat.
Wat houden jullie als olievul- en peil plug aan? De zeskante plug (met koperen ringetje) links, of de plug met vierkante aansluiting (zonder ringetje) rechts?
De een zit iets hoger dan de ander, heb ik het idee.

Ik hoor graag of jullie hier iets van vinden. Dank!

groetjes,
Maarten
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 182185Bericht Bertje »

Hoi Maarten, vullen bij de vierkante plug; de zeskant waar je het over hebt is een dummy-plug op de plek waar ook een schakelaar voor de achteruitrijlichten kan zitten.
Als een bak na verloop van tijd spontaan stopt met lekken lijkt me dat niet persé een goed teken.
De bakolie die ik gebruik is 80W90 api GL-5.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
maartenbokslag
Berichten: 131
Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Vraagje over versnellingsbakolie

Bericht: # 182186Bericht maartenbokslag »

dank je!
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie