Plug versnellingsbak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Plug versnellingsbak

Bericht: # 169789Bericht MartinEnRuth »

Heeft er iemand een tip hoe de plug uit de vulopening van de versnellingsbak te krijgen?
Ik krijg deze met geen mogelijkheid los.
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169790Bericht harbourseal »

Een goed passende steeksleutel 10 erop en een flinke hamer en de stop laten schrikken.
Het is een licht conische stop dus hij kan erg vast zitten. Losdraaien gaat tegen de klok in, als je er boven hangt dus richting schutbord.
Als het niet lukt heb ik in Rijsbergen een zelfgemaakte tool waar het zeker mee lukt.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169792Bericht RVIER »

heren,

Al een dop of ringsleutel geprobeerd?
Er zijn sleutels te koop met een vierkant van 10 mm, zijn vermoedelijk remverstelsleutels. Het is belangrijk dat de sleutel dik is, dwz veel contact heeft met het vierkant. Een Bacho verstelbare sleutel is eigenlijk geen echt gereedschap maar heeft wel dikke bekken waardoor hij niet snel doordraait.

succes!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169798Bericht Tweety »

voor zover ik weet zijn er 2 soorten pluggen , die met een 10mm vierkant opening en die met een 13mm 6 kant kop. die met de kop werkt een ringsleutel het best, een vlakke dan kan je 'm met een hamer laten 'schrikken' toch begon die van mij een beetje dol te worken na verloop van tijd.
ik heb voor het andere type een dop uit een setje met vierkanten en driehoeken en zeskanten.
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169800Bericht MartinEnRuth »

Alles geprobeerd, maar geen beweging in te krijgen en van een vierkantje is nu eigenlijk ook geen sprake meer...

Besloten om de deksel van de bak te verwijderen en van bovenaf te vullen. Kostte wel een pakkig, dus inelkaar zetten laat nog even op zich wachten. Iemand nog handigheidjes voor terugzetten van deksel? Dat gaat niet heel eenvoudig merk ik. Ik denk dattie vanaf de rechterkant schuin dicht gedaan moet worden (vanaf bestuurderszijde zeg maar).

To be continued...
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169801Bericht Tweety »

Oh sorry versnellingsbak... ik had motorblok gelezen. Ik heb wel een gehoord dat iemand er een verse moer op heeft gelast, warm stoken is het nu misschien ook een beetje laat voor...
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169809Bericht Erik »

Draai je aan de Andere zijde de dop eruit. Waar je remlicht schakelaar op zit.
Project rodeo6b schiet op.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169813Bericht Mark4GTL »

Heb hier even op gemodereerd...

Houd het met z`n allen vriendelijk en netjes...

Fijne dag allen :wink:
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169815Bericht Erik »

Euhm ik heb alleen wat er staat geschreven.. is toch niet zo raar idee
Project rodeo6b schiet op.
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169818Bericht MartinEnRuth »

Ik bedoelde het niet verkeerd, maar zal beetje op letten dat reacties van mijn kant niet op verkeerde manier geinterpreteerd kunnen worden. Ik ben immer blij met alle meedenkers en reacties!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169819Bericht MartinEnRuth »

Erik schreef:Euhm ik heb alleen wat er staat geschreven.. is toch niet zo raar idee
Dat van het remlicht snap ik niet. Ik heb geen andere ooeningen aan de versnellingsbak kunnen ontdekken..
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169839Bericht Bertje »

MartinEnRuth schreef:Alles geprobeerd, maar geen beweging in te krijgen en van een vierkantje is nu eigenlijk ook geen sprake meer...

To be continued...
Dan kun je de originele plug inmiddels eigenlijk wel vergeten...

Plekken die je nog overhoudt zijn de (plug voor) de schakelaar van de achteruitrijlampen (niet de remlichten), ik meen aan de linkerkant, de bakontluchting (aan de voorkant, in de buurt van de tellerkabel) en tot slot kun je er natuurlijk nog een aandrijfas uit halen en via dat gat vullen. Let goed op het vulniveau als je andere gaten dan het vulgat gebruikt (hoeveelheid olie die je erin gooit van tevoren nameten).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169846Bericht Okido »

Ik heb daar 30 jaar geleden een tooltje voor gemaakt door een omgekeerde 3/8 inch dop op een ringsleutel te lassen. Die gebruik ik nog steeds. Het vierkante gat valt precies over de vierkante plug. Ik heb ook het idee dat de dikte iets minder is dan 10 mm.

als de aftapplug rond is gedraaid zou ik er een griptang opzetten, dan moet ie toch wel los gaan. Ik zou in ieder geval dat ding niet laten zitten. Je zal 'm toch weer 's nodig hebben.

Succes!
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169850Bericht Tweety »

Mee eens, en als de olie er toch als uit is dan zou ik 'm eerst warm stoken met de gasbrande, en dan de griptang erop dan een tik met een mokertje.
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Plug versnellingsbak

Bericht: # 169851Bericht MartinEnRuth »

Tweety schreef:Mee eens, en als de olie er toch als uit is dan zou ik 'm eerst warm stoken met de gasbrande, en dan de griptang erop dan een tik met een mokertje.
Bovenstaande letterlijk geprobeerd. Geen sjoege in te krijgen... Griptang schraapt de hele plug rondom af... brander erop, lten schrikken met wd40, weer branden en tik erop... niets werkt.. heb uiteindelijk deksel losgemaakt en olie van boven erin gegoten. Nu alleen even nieuwe pakking erin en weer dicht maken. Dan ben ik er wel weer even klaar mee... De simpelste dingen kunnen soms toch erg tegen zitten..
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Plaats reactie