Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168882Bericht hkambier »

In november heb ik mijn R4 GTL zonder "merkbare" problemen in de stalling gezet. De versnelling in de vrij stand. Nu krijg ik, na enkele maanden stilstaan, de versnellingsbak niet meer vrij van de motor. De koppelingskabel is heel en de hevel gaat mooi op en neer . Ook is er nog net zo veel druk op het pedaal als voor dit probleem. Wie heeft er een idee waar dit probleem vandaan komt.
Al vast bedankt voor jullie reactie.
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168883Bericht roberto »

In de eerste versnelling zetten starten en het gas op en neer zodat hij stottert dan is hij weer los .
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168893Bericht Tweety »

veiligere methode, voorwielen van de grond, motor starten in de 1e versnelling, en dan op de rem trappen. dan komt ie zeker los, wel steuntjes gebruiken, niet met 2 krikken ;-)
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168894Bericht jandoe1000 »

veiligere methode, voorwielen van de grond, motor starten in de 1e versnelling, en dan op de rem trappen. dan komt ie zeker los, wel steuntjes gebruiken, niet met 2 krikken ;-)
Maar dan toch zeker alleen als je dan ook de koppeling intrapt? Anders blijft het geheel toch gekoppeld?
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168895Bericht hkambier »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de koppeling nog nooit uit elkaar gehad. Wat zit er nu eigenlijk vast?
Is het inspuiten met WD 40 door de opening in het koppelingshuis nog een optie of is het probleem daarmee niet te bereiken.
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168896Bericht roberto »

Door de stilstand is hij een beetje vastgeplakt, geen rommel inspuiten of je moet van sleutelen houden.
Gewoon in de 1 en starten dan raakt hij weer los kan ook in de achteruit ( hij moet even bokken).
Het is een probleem wat vaker voorkomt als hij even stil staat.
De oplossingen zijn vaak heel simpel!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168897Bericht Tweety »

jandoe1000 schreef:
veiligere methode, voorwielen van de grond, motor starten in de 1e versnelling, en dan op de rem trappen. dan komt ie zeker los, wel steuntjes gebruiken, niet met 2 krikken ;-)
Maar dan toch zeker alleen als je dan ook de koppeling intrapt? Anders blijft het geheel toch gekoppeld?
Ja uiteraard.. oeps sorry..
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168898Bericht Tweety »

hkambier schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de koppeling nog nooit uit elkaar gehad. Wat zit er nu eigenlijk vast?
Is het inspuiten met WD 40 door de opening in het koppelingshuis nog een optie of is het probleem daarmee niet te bereiken.
wat er vastzit is de plaat op het vliegwiel, meestal door roest van de nagels waarmee de voering op de koppelingsplaat vast op de plaat zit, WD40 spuiten helpt niet, maar 't zal ook vrij snel verbranden dus echt een negatief effect heeft 't ook niet (volgens mij) wel is het meestal een teken dat de plaat binnenkort beter vervangen kan worden (dat was bij mij wel zo) Oorzaak is een combinatie van vocht, stilstand en slijtage, maar even los halen en dan kan je er waarschijnlijk nog tijden prima mee rijden.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 168900Bericht Bertje »

Tweety schreef: WD40 spuiten helpt niet, maar 't zal ook vrij snel verbranden dus echt een negatief effect heeft 't ook niet (volgens mij)
Koppelingsplaat "kleeft" inderdaad aan vliegwiel.
Absoluut geen smeermiddel naar binnen spuiten! Misschien komt je koppeling dan wel los, maar daarna heb je kans dat hij gaat slippen, en dan ben je verder van huis! Het is een droge plaat koppeling, hier mag absoluut geen vet of olie bij komen. Bij mijn brommer en motorscooter is het anders: natte plaat koppeling die gesmeerd wordt door de olie die ook de versnellingen smeert. Maar dat is een ander principe.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 169047Bericht hkambier »

Nogmaals bedankt voor jullie reactie.
HELAAS; de methode "bokken" (Roberto) heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
De methode (Tweety) op de steuntjes evenmin.
Wie heeft er nog een optie om, zonder de motor uit te bouwen, de plaat los te krijgen?
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 169048Bericht dick holtrop »

ik had laatst een soort gelijk geval maar dan bij een twingo, even een stok maken die tussen het koppelingspedaal en de stoel past. hierdoor ontkoppelt hij continue pedaal is ingedrukt.
je kunt hem zo even wat dagen laten staan.

bij het gat waar je de ontsteking afstelt zie je als goed is de koppelingsplaat. zo niet dan even met een grote schroevendraaier de koppeling verdraaien, op de tanden

in theorie is de plaat los en kun je deze draaien (met een lange schroevendraaier),

even een action plamuurmes kopen en de zijkanten met een blikschaar afknippen, je houd een strook over van ongeveer 2 cm.

hiermee kun je de plaat proberen los te steken. dat kan aan beide zijden. vliegwiel en drukgroep

wellicht krijg je hierdoor inzicht in het probleem
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 169051Bericht roberto »

Zoals je op de foto ziet heeft de koppelings plaat 6 veren die de schok opvangen tijden het schakelen, wat jij hebt gedaan is de auto in de veren laten hangen tijdens dat bokken dan komt hij nooit los, je moet er flink tegen aan anders werkt het niet ( niet aaien maar slaan !) ik heb er zo al drie los gehaald in een paar seconden.
Maar optie 2 is die van Dick is ook prima !, maar als je de eerste niet zo aan durft vraag ik me af of de tweede gaat werken.

Afbeelding
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 169057Bericht Tweety »

hkambier schreef: De methode (Tweety) op de steuntjes evenmin.
Dus de motor sloeg af toen je op de rem trapte met de koppeling in ? meer gas geven ? Desondanks grote kans dat ie er dan toch echt moet, bij meer geweld bestaat de mogelijkheid dat een deel van de voering op het vliegwiel blijft zitten. je zou het even met drie voeten moeten proberen, abrupt remmen ! probeer ook een keer in de achteruit.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 169061Bericht roberto »

Tweety schreef:
hkambier schreef: De methode (Tweety) op de steuntjes evenmin.
Dus de motor sloeg af toen je op de rem trapte met de koppeling in ? meer gas geven ? Desondanks grote kans dat ie er dan toch echt moet, bij meer geweld bestaat de mogelijkheid dat een deel van de voering op het vliegwiel blijft zitten. je zou het even met drie voeten moeten proberen, abrupt remmen ! probeer ook een keer in de achteruit.
Of je nu voor of achteruit rijd, de motor met het vliegwiel en de drukgroep (koppelingsplaat) blijft de zelfde kant op draaien dus dat heeft geen zin, het achteruit rijden wordt geregeld na de koppelingsplaat in de versnellingsbak.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor ontkoppelt niet meer na winterstop

Bericht: # 169065Bericht Tweety »

Acteruit versnelling is nog korter dan de 1e, dus wordt 't 'koppel' tussen de voor rem en het vliegwiel groter.
Plaats reactie