Drukgroep of platen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Drukgroep of platen?

Bericht: # 168818Bericht MartinEnRuth »

Toen ik mijn 4tl savane vorige week kocht, lag de koppelingskabel los. Met de stelschroefjes heb ik deze thuis even vastgemaakt en kon ik weer rijden. Helaas na een paar keer schakelen lag hij er weer af. Bij het omhoog laten komen van het pedaal, lijkt de hefboom niet lekker mee te komen en zodoende schiet de kabel er onderuit.

Gisteren heb ik kabel vastgemaakt aan de hefboom en met tieripje vastgezet. In eerste instantie te strak gezet, want er kwam totaal geen beweging in de auto bij het volledig oplaten komen van het koppelingspedaal. Vervolgens zo los mogelijk gezet.

Vreemde nu is dat de koppeling pas aangrijpt even nadat ik het koppelingspedaal volledig omhoog heb laten komen. Vreemde gewaarwording: schakelen as usual maar pas na een tijdje gaat de auto rollen. Voelt dan ook alsof de koppeling heel geleidelijk aangrijpt, zonder te slippen. Ik heb niet verder dan de eerste versnelling kunnen proberen...

Iemand een idee wat er aan de hand is? Is de drukgroep stuk? Moet er een veer in de hefboom aangespannen worden? Zijn de platen versleten?
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 168822Bericht Le Car »

Ik denk dat de as van de hefboom blijft hangen.
Even wd 40 opspuiten en flink bewegen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 168823Bericht MartinEnRuth »

Hij gaat sowieso super zwaar, dus dat zou wel eens kunnen. Het laat aangrijpen doet mij wel vermoeden dat de boel goed versleten is...
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 168827Bericht Tweety »

Ik denk dat inderdaad de hefboom helemaal vastzit en goed gangbaar gemaakt moet worden, alleen wd40 van de buitenkant is waarschijnlijk niet helemaal voldoende. Hoewel 't natuurlijk een hoop werk is zou ik toch de bak er af halen om het geheel goed schoon te maken en te inspecteren. waarschijnlijk is een nieuwe plaat niet nodig, maar als je de boel toch helemaal los hebt kan je dat gelijk net zo goed ook doen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 168828Bericht Bertje »

Hoe soepel loopt de binnenkabel nog door de buitenkabel?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 168910Bericht MartinEnRuth »

Wd40 heeft niet geholpen. Kabel gaat soepel, dus de bak moet er af. Dat ga ik binnenkort maar eens doen...
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169362Bericht MartinEnRuth »

Heeft een tijdje geduurd, maar ik ga er binnenkort aan beginnen: het vervangen van de drukgroep en koppelingsplaat. Ik heb veel aan de site van la4ldesylvie.fr maar heb nog wel een aantal vragen. Hopelijk zijn er enkele ervaringsdeskundigen die mij van tips kunnen voorzien. Of heeft iemand ooit een complete NL talige handleiding gemaakt, lijkt mij ook ideaal. Zo niet, dan maak ik die achteraf zelf in het NL.

Een eerste aantal vragen over de zaken die ik moet aanschaffen. Ik wil het volgende gaan bestellen:
- koppelingsset bestaande uit plaat, drukgroep en druklager
- aandrijfashoezen (want die zijn er toch af en nu al 1 beschadigd)
- trekker voor stuurkogel enzo
Via renault4onderdelen zijn de meeste zaken te verkrijgen. Zijn er alternatieven (goedkoper?).. Vergeet ik belangrijke dingen?

Ik lees ook dat het centreren van de schijf op de drukgroep van belang is. Iemand daar handigheidjes in? tips?

Verder vraag ik mij af of ik de price-as kerring vervangen moet, al weet ik niet precies wat dat doet. Is dat de keerring die de versnellingsbakolie in de bak houdt en voorkomt dat olie richting plaat stroomt? Versnellingsbakpakkingen vervangen lijkt mij niet nodig, immers de bak gaat niet open. Of betreft dit pakkingen tussen de bak en het koppelingshuis?

Ik heb een renault 4 tl savane uit 88. Die heeft de cleon motor met de Type 354 / HAO versnellingsbak. Klopt toch?

Welke smeermiddelen kan ik het best gebruiken voor het smeren van assen etc?
Welk type olie voor de versnellingsbak. Klopt het dat hier 1,8L API GL4 Olie standaard, 80W90 nodig is?
En met hoeveel Nm moeten de moeren van de gewrichten van stuurstang etc aangetrokken worden?

Afijn.... een paar vraagjes dus. Kijk uit naar reacties en heb zin om te starten met deze klus!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169364Bericht Bertje »

aandrijfashoezen: het mooiste is als je er originele op zet, maar dan moeten de assen wel uit elkaar, zie http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;. Is feitelijk geen beginnersklus. Alternatief is universele hoezen, die zijn (veel) beter op te rekken, en trek je zo over de complete kop heen.

Centreren drukgroep gaat het mooiste met een oude prise-as. Als je de plaat niet centreert heb je kans dat het niet lukt de bak weer op de motor te schuiven (omdat dan de eigenlijke priseas niet op z'n plek wil)

prise-as keerring: idd de functie die je omschrijft. Om die te vervangen moet de bak deels uit elkaar. Die keerringen lekken eigenlijk bijna nooit, als preventieve klus zou ik er niet aan beginnen

Smeermiddelen en aanhaalmoment: check Kluwer
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169546Bericht MartinEnRuth »

Update!

Vaderdag nuttig én met mijn vader besteed: samen een eerste aanzet tot het verwijderen van de versnellingsbak gedaan. Alles ging goed, althans..... bijna alles.

De remklauwen, kogellagers en aandrijfassen waren snel los. De uitlaat, de pook en nog wat klein grut ook. Maar toen de bouten en moeren waarmee het blok aan de bak verbonden is. Man, wat een gedoe. Nu moet ik er bij zeggen dat ik een absolute beginner ben, nog nooit verder gekomen dan het vervangen van een uitlaat of een band. Dan is dit wel even andere koek.

Na een hele reeks scheldwoorden die mijn vader nog niet kende, zijn we blijven steken op 1 enkele moer... (zie foto). Het is een moer net links van de poelie...
Afbeelding
Deze zit muurvast (fles WD40 of leeggespoten), zit op een zeer ongemakkelijke plaats, laat zich niet pakken door een dopsleutel (komt er niet recht op, te weinig ruimt voor) en na veel gefrunnik met de steeksleutel begint ie een beetje rond te worden. HELLUP!

Ik weet nu even niet meer wat te doen. Een optie die ik zelf nog zie is een extra dunne ringsleutel kopen, wellicht krijg ik die er net tussen. Of een dopsleutel in de juiste maat voor een 3/8 steek of zelfs een 1/4steek?
Of denken jullie dat het allemaal vergeefse moeite zal zijn en ik beter het hele blok eruit kan halen, zodat ik er veel beter bij kan?

Ik begin achteraf sowieso te vermoeden dat het vele malen makkelijker is het hele blok eruit te tillen, dat scheelt veel gepiel in en onder de motorruimte en eenmaal eruit kun je overal ideaal bij. Maar ja, das achteraf gepraat... en ik heb (nog) geen kraan..

Afijn, als iemand een goede tip heeft?

Gr Martin
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169547Bericht Rik H. »

Ik zou het blok eruit halen. Kun je overal veel beter bij. Dat was ook mijn eerste klus toen ik mijn Viertje net had. Veel van geleerd, zelfs nog een keer het blok eruit moeten halen omdat de koppelingsplaat verkeerd om zat....In een dag is het echt wel te doen. Succes!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169560Bericht Tweety »

een ratel-ringsleutel brengt misschien uitkomst.
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169561Bericht MartinEnRuth »

Tweety schreef:een ratel-ringsleutel brengt misschien uitkomst.
Heb ik even aan gedacht, maar ik kom er met een normale ringsleutel al niet lekker over heen. Zo'n ratel is nog een stukje dikker, dus zal niet gaan. Nu heb ik wel eens van die extra dunnen ringsleutels gezien. Iemand daar de technische benaming van, want google begrijpt mijn omschrijving van dat type gereedschap niet...
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169564Bericht Bertje »

Ehm... heb je door dat dit de enige bout is die bak en motor nog bij elkaar houdt? Kan me voorstellen dat die niet los wil, staat nogal een spanning op nu: de motor hangt vrij ver naar achteren op, de bak helemaal vooraan, dus de combinatie hangt nu door in t midden. Zet eens een krikje onder je motorblok en ook eentje onder de versnellingsbak, om de boel te ontlasten. En mocht je toch voor de takeloptie gaan: zet wel een paar (liefst alle) bouten terug voordat je de combinatie ophijst
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169669Bericht MartinEnRuth »

Update!

Het bericht van Bertje heeft ertoe geleid dat ik toch nog een ultieme poging ondernomen heb om de versnellingsbak van de motor te scheiden zonder de hele motor eruit te halen. En met succes: de laatste pain-in-the-ass moer losgekregen (ringsleutel goed over de moer heen geslagen met een hamertje, hefboom langer gemaakt et voila....)!

Een kort foto verslag:
Afbeelding
Vloegwiel ontvetten met remmenreiniger
Afbeelding
Oud en nieuw naast elkaar
Afbeelding
Aangekoekte smurrie afbikken
Afbeelding
Mooi centreren van plaat en drukgroep

Een hobbel in het geheel was het gangbaar maken van de koppelingsvork. Die zat totaal vast, enkel met zeer veel kracht was daar beweging in te krijgen. WD40, wrikken, tikken op de as van binnenuit en uiteindelijk de bus verhitten met een brander resulteerden in meer beweging en uiteindelijk is het asje weer helemaal vrij gekomen. Bus beetje opgeschuurd, subtiel ingevet en nu is de koppeling werkelijk als nieuw!

Ben nog niet aan monteren van assen en ophanging toegekomen. Daar speelt nog een dingetje:
Afbeelding
Afbeelding
Zoals te zien zijn er twee fuseehoesjes stuk. De hoesjes van de stuurstang zijn het makkelijkst te vervangen: nieuw zijn deze nog te krijgen en durf ik zelf nog wel aan te doen. Maar die van de veerschotel (heet dat zo?) zijn wat lastiger: die zitten niet geschroefd maar gelast aan de schotel. Die krijg ik niet zo maar los. Is het mogelijk enkel de hoesjes te vervangen? En zo ja, waar zijn die te krijgen? Iemand een linkje naar dat product of deze nog thuis op de plank voor een club-prijsje?
En mocht dat niet kunnen, hoe pak ik dit dan het beste aan?

Enfin: lekker bezig, super trots op resultaat so far, genieten volop en weer een stap dichter bij een Renault 4 treffen mét de vier!!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Drukgroep of platen?

Bericht: # 169670Bericht MartinEnRuth »

PS: bij http://www.hbm-machines.com" onclick="window.open(this.href);return false; heb ik een showroommodel werkplaatskraan gekocht (2 ton tilvermogen). Dit bleek gewoon een nieuwe in de doos. Dus mocht je nog een kraantje zoeken: nu voor maar € 119,95 nieuw te verkrijgen!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Plaats reactie