synchromeshring

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Renzessa99
Berichten: 31
Lid geworden op: za sep 17, 2016 7:24 pm

synchromeshring

Bericht: # 163564Bericht Renzessa99 »

Ik heb een probleem met mijn versnellingsbak (334). De synchromeshring van de 2de versnelling werkt niet meer. Heeft iemand dat zelf eens vervangen, of weet iemand een revisiebedrijf die dat kan, of wellicht heeft iemand een goede bak nog liggen?
Renault 6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: synchromeshring

Bericht: # 163583Bericht Bertje »

Kan niet moeilijk zijn. Een synchromeshring werkt niet meer als de speling tussen ring en as te groot wordt. Kwestie dus van een "versere" ring plaatsen, die minder speling heeft. Heb je al overwogen om gewoon wat rustiger te schakelen, zodat de tandwielen meer tijd krijgen op hetzelfde toerental te komen? Misschien kun je ook dikkere olie overwegen (de speling wordt dan deels opgevangen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Renzessa99
Berichten: 31
Lid geworden op: za sep 17, 2016 7:24 pm

Re: synchromeshring

Bericht: # 163586Bericht Renzessa99 »

Ik heb de bak eruit omdat hij olie begon te lekken (dat heb ik niet als probleem beschreven) en omdat de synchromesh versleten is.
Het schakelen is op zich te doen, maar als het gefixt kan worden is het natuurlijk leuker.
Ik heb al een vervangende synchromesh maar om de bak uit elkaar te peuteren lijkt me een lastige klus.
Renault 6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: synchromeshring

Bericht: # 163663Bericht Bertje »

Valt denk ik wel mee hoe ingewikkeld dat is, je hoeft er feitelijk maar 1 as uit te halen. Moeilijkste gaat denk ik zijn de boel daarna weer lekvrij monteren (nieuwe pakking nodig in baktussenhuis). Zie post van 10 augustus: viewtopic.php?f=18&t=15340&start=105" onclick="window.open(this.href);return false;

Is overigens wel een GTL-bak (of eigenlijk een doorontwikkeling daarvan; 5 bak uit R5), is ander model dan in TL zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Renzessa99
Berichten: 31
Lid geworden op: za sep 17, 2016 7:24 pm

Re: synchromeshring

Bericht: # 163706Bericht Renzessa99 »

Ik wil de price as keerring ook vervangen. Deze zit in in een opgelaste ring in het deksel van de bak en voelt keihard aan. Lijkt me niet normaal. Als ik die ring wil verwijderen moet ik hem waarschijnlijk stuk maken, maar is de nieuwe ring zo soepel dat hij in de ring geplaatst kan worden?

Afbeelding

en hier is de lekkage te zien:
Afbeelding
Renault 6
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: synchromeshring

Bericht: # 163707Bericht jurjenz »

Hoi! Deze keerring gaat sowieso stuk en is er niet makkelijk uit te halen. Ik moest de brander erbij pakken om het rubber te laten verkolen om vervolgens eruit te schrapen (en te stralen). Een nieuwe keerring is het beste te plaatsen met persplaatje. Ik heb deze keerring nog over (28mm diameter), geef maar een gil.
Laatst gewijzigd door jurjenz op zo nov 13, 2016 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renzessa99
Berichten: 31
Lid geworden op: za sep 17, 2016 7:24 pm

Re: synchromeshring

Bericht: # 163709Bericht Renzessa99 »

Hi, hoe soepel is zo'n nieuwe keerring?
Is het mbv de bankschroef te persen of heb je een eenvoudiger methode?
Renault 6
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: synchromeshring

Bericht: # 163710Bericht harbourseal »

Hoi Renzessa,
Zet gewoon een schroevendraaier in de keerring en wip hem eruit.
Gaatje even goed schoonmaken
Vet de keerring aan de buitenkant heel dunnetjes.
Leg hem vlak op de plaats waar hij moet komen en tik hem op zijn plaats met een houten blokje en een
hamer.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Renzessa99
Berichten: 31
Lid geworden op: za sep 17, 2016 7:24 pm

Re: synchromeshring/ olielekkage

Bericht: # 164411Bericht Renzessa99 »

Eindelijk heb ik de bak weer teruggeplaatst (heeft even geduurd ivm de kou).
Nieuwe pakking en nieuwe keerring geplaatst.
Nu blijkt na vullen van de bak er olielekkage te zijn via de rechter (en misschien linker) aandrijfas.
Zit daar ook een keerring? en zo ja hoe vervang je die?
Renault 6
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: synchromeshring

Bericht: # 164418Bericht harbourseal »

Hoi,
Achter de grote ringen die met 6 bouten vastzitten zitten ook nog twee keerringen. Zet de auto op assteunen

Maak de bovenste fusee kogel en de stuurkogels los. Tik de pennen uit de assen bij de versnellingsbak en kantel de fusee. dan valt de as uit de versnellingsbak.

Nu eenvoudig de 6 bouten losdraaien en de ring even een tikje geven dan komt hij makkelijk los. Aan de binnenkant van de ring zitten de keerringen. Schroevendraaier erin en wip ze eruit daarna de nieuwe voorzichtig met een blokje op hun plaats tikken. en alles weer in de omgekeerde volgorde terugzetten. Klusje van maximaal een uurtje want je kunt de versnellingsbak gewoon laten zitten.

Ook even de ronde papieren pakking vervangen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Renzessa99
Berichten: 31
Lid geworden op: za sep 17, 2016 7:24 pm

Re: synchromeshring

Bericht: # 164430Bericht Renzessa99 »

Hoi harbourseal

Bedankt voor je reactie. Kan haast niet moeilijk zijn :) .
Zal de gemiddelde automaterialenboer de onderdelen kunnen bestellen of moet ik naar een specialist?
Renault 6
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: synchromeshring

Bericht: # 164442Bericht harbourseal »

Als je de keerring er netjes uitkrijgt kan je vaak de juiste wel vinden bij je lokale mechanisatiehandel.
gewoon meenemen en vergelijken. Vaak staat er ook een nummer in gegoten dat is de maat.

R-quatre.nl heeft de ringen ook gewoon op voorraad en voor betere prijzen dan bij der fransoze.
De versnellingsbak uit de R6 is hetzelfde als in de 4 gewoon zoeken op bouwjaar.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: synchromeshring

Bericht: # 164443Bericht deutz »

Een synchromash ring, van een messing legering, heeft aan de binnenkant groeven in de rondte van de ring, die lopen tegen een conische gladde ring aan, ( de synchr. ring is ook conisch) en in de loop der jaren zijn die groeven versleten en de remmende werking van de syn.ring is dus nul.
Dus krakend schakelen.
Als je kunt " klutsen/dubbel klutsen" kun je kraakvrij rijden.
De synchr. ringen in de eerste 4-bakken vaak genoeg vervangen, in de latere gietstalen bakken nog nooit.
Maar dat is een kwestie van een keer zo,n bak uit elkaar prutsen.
Maarrrrr, is er nog aan die ringen te komen?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Willem Huinen
Berichten: 3
Lid geworden op: di jun 07, 2022 9:05 am

Re: synchromeshring

Bericht: # 181644Bericht Willem Huinen »

Hoi allemaal, mijn Renaultje 4 uit 1984 (850cc uit Frankrijk geimporteerd) heeft een versleten (kapotte) synchromesh ring van de tweede versnelling (ik vond, na het verversen van de olie, de resten van een relatief dunne gebroken metalen ring in de olie).
Ik heb nog nooit een versnellingsbak onderuit gehaald, laat staan een opengemaakt en gereviseerd, maar wel heel veel gesleuteld en gerepareerd aan motoren....
Is het erg lastig en waar moet ik expliciet op letten?
En waar kan ik nieuwe onderdelen hiervan krijgen?
Plaats reactie