Pagina 1 van 1

koppeling

Geplaatst: ma okt 12, 2015 11:40 pm
door deutz
Hoi allen, hedenmorgen begaf van mijn 4 de koppeling, ik dacht de kabel overleden.
Kabel vervangen en geen verbetering.
Ik denk dat van de diafragma enkele vingers zijn afgebroken, de koppeling komt nauwelijks vrij.
Met de auto in de versnelling en de koppeling ingetrapt de motor starten, gaat goed, maar is niet
vrij te trappen als de motor loopt en dan in de versnelling zetten.
Dus het boeltje er maar uit lepelen en de koppeling vervangen.
Is de 1400 cc motor koppeling hetzelfde als van een 1100cc vraag ik me af, iemand een idee?
Iemand een kopp. set te koop? of tips?
gr.Jan.

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 12:02 am
door marcGTL.BE
De disk volgt de maat van de versnellingsbak as .

Marc

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 12:13 am
door JelleP
Ik heb mijn nieuwe koppeling hier gekocht:
http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling- ... _g479.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat het voor die prijs niet loont om een gebruikte koppeling te zoeken.

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 8:57 am
door deutz
Bedankt voor jullie reactie,s, maar ik heb het niet gehad over een gebruikte koppeling, een nieuwe is de
bedoeling, het kan zijn dat er ergens een ongebruikte op de plank ligt!
mvg.Jan.

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 9:10 am
door Okido
Over het algemeen is de 1100 koppeling hetzelfde als de 1400. Sommige 1100 hebben nog de 160 mm, maar de meeste hebben de 180 mm net als alle 1400's van de oer 5 op de Alpine Turbo 2e versie na. Jij moet in ieder geval de 180 mm hebben.

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 9:12 am
door Willem de Zwijger
deutz schreef: Is de 1400 cc motor koppeling hetzelfde als van een 1100cc vraag ik me af, iemand een idee?
De 1400 motor kan probleemloos met een R4 GTL koppeling gebruikt worden. En de kans dat die er bij jou in zit is heel erg groot, want de R5 koppeling is langer, dus dan moet je of aan de voorbalk wat bewerkingssporen zien, of je motor zou klem tegen het schutbord moeten zitten.

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 10:05 am
door Okido
Ik heb niet het idee dat de koppeling van de R5 (oer 5) langer is. Bij mister auto hebben ze ook hetzelfde bestelnummers voor Bolk, Luk, Sachs, etc.:

http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling- ... _g479.html

http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling- ... _g479.html

Wel is het koppelingshuis en de priseas langer bij de R5, maar dat maakt voor de passing niet uit.

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 11:14 am
door Willem de Zwijger
OK, dat kan zijn, ik constateerde dat het koppelingshuis wat aan mijn 5 bak zat wat langer was. Ik ging ervan uit dat dit nodig was om de grotere R5 koppelingsplaat te kunnen bergen, maar ik heb nooit een R5 koppelingsplaat gezien.

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 1:46 pm
door Bertje
Koppelingsmechaniek is hetzelfde bij R4 GTL en R5, het versnellingsbaktussenhuis is bij R5 1 cm langer, kan iets te maken hebben met het vergemakkelijken van het verwisselen van de V-snaar: http://www.renault4.co.uk/gordini-gearbox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zelf een 5-bak uit een oer-5 ingebouwd in mijn R4 GTL. Aangezien deze set-up langer is, heb ik die 5-bak voorzien van een tussenhuis en prisé-as van een R4 GTL (zodat de lengte-toename geringer was), dit past probleemloos, en heeft dus in elk geval niks te maken met dat er een ander model koppeling in hoort: viewtopic.php?f=18&t=15340&start=105" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 8:43 pm
door jeffr4
Ik heb bij mijn 1400 C3J Injectie motor uit de Super5 ook een GTL bak gebruikt met de bijbehorende plaat, rijdt perfect.


Afbeelding

In Thenay bij Melun Retro Passion een nieuwe drukgroep, lager en de grote 180 mm koppelingsplaat gekocht, die past op de GTL bak.
De set cplt 79 euro.

Re: koppeling

Geplaatst: di okt 13, 2015 11:23 pm
door deutz
Oke, ik ga morgen wel eens naar de firma Heyl in s,Bosch om te kijken of ze iets voor me hebben,
hier in de buurt zitten een 5- tal automaterialen zaken.
Wordt dit niks dan naar internet om daar iets te vinden.
Dus morgen shoppen, op internet het een en ander aan prijzen gezien, zo van € 35 tot €92,- aan toe.
De goedkopere zijn voor mij onbekende merken, een LUK kopp. set is bekender en maar iets duurder.
Zijn er voor de aandrijfassen ook nieuwe hoezen aan de versn. bak zijde? wielzijde wel, al een paar vervangen.
Wordt vervolgd.
gr.Jan.

Re: koppeling

Geplaatst: do okt 15, 2015 12:01 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Ik heb nog nieuwe hoezen voor de bakzijde van de aandrijfassen op de plank, Jan
Stuur maar een PB als je interesse hebt

Groet
Harry

Re: koppeling

Geplaatst: do okt 15, 2015 1:08 pm
door deutz
Hoi Harry, zal ik zeker doen! zijn die zonder gereedschap te monteren?
gr.Jan.

Re: koppeling

Geplaatst: do okt 15, 2015 10:09 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Zonder gereedschap lijkt me moeilijk, Jan.
Dan moet je wel heel sterke handen hebben.
Maar volgens mij is dat wel te doen zonder dat je die oprekkegel nodig hebt.
Uit mijn hoofd: Aan de bakzijde kop van de as loshalen.
Dan zit er volgens mij een borgveer voor de tripode, die op zich weer op een spiebaan beweegt.
Borgveer loshalen, dan kun je de tripode van de as schuiven en eenvoudig de hoes vervangen.
Aan de fuseekant zit de kop met een soort van 3-tands borgklem vast dacht ik.
Maar dat zul jij als oud Renault monteur zelf toch ook wel weten? :roll:
Ik heb nieuwe hoezen van Pirelli en volgens mij ook nog origineel Renault, maar dat moet ik nakijken.

Groet
Harry

Re: koppeling

Geplaatst: do okt 15, 2015 10:19 pm
door deutz
Weet ik nog wel iets van, maar dat waren nog veel oude type assen van de 850 cc, die hadden nog nooit
een rubber hoes gezien!
Dus als je aan de versn.bak kant de tripode losmaakt kun je ook de hoes aan de wielzijde makkelijk vervangen!?
Ik had nog 2 assen met goede hoezen/versn. bakzijde liggen, aan de wielzijde de hoezen vervangen mbv spec. gereedschap.
gr.Jan.