1968 4-bak kraakje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 683
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

1968 4-bak kraakje

Bericht: # 149327Bericht Eelco »

Bij mijn Renault heb ik elke keer, als ik terug schakel van 4 naar 3 , een geknars, waarbij de bak aan wil geven dat de verbouwde 3 bak nooit bedoeld was voor een aangeplakte vierde versnelling.

Hoe ik ook terugschakel, het "kloek" vindt ik niet prettig klinken.

Kan ik dit oplossen? Er zit al nwe olie in plus een addittief, maar het gekraak is er niet minder door geworden.

Is een ander type olie een remedie?

Hoor graag jullie tps en tricks!

Bedankt!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 1968 4-bak kraakje

Bericht: # 149328Bericht jandoe1000 »

Dubbel Clutchen al geprobeerd? Gas los, koppeling in, versnelling vanuit 4 naar vrij, koppeling op, bak op toeren brengen door gas in te drukken, gas los en koppeling in, dan naar drie, koppeling op en gasgeven. Na verloop van tijd wordt het een tweede natuur.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 683
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: 1968 4-bak kraakje

Bericht: # 149329Bericht Eelco »

ik ga het eens proberen.

Bedankt!

Is dit iets wat meer mensen met een 4 bak uit die tijd ervaren?
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 1968 4-bak kraakje

Bericht: # 149330Bericht Hanz »

Is mij onbekend.. mijn 4-splitbak doet het lekker.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 683
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: 1968 4-bak kraakje

Bericht: # 149331Bericht Eelco »

Enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 1968 4-bak kraakje

Bericht: # 149332Bericht jandoe1000 »

Bij een handgeschakelde bak treden er snelheidverschillen op tussen de versnellingen. Vooral bij hogere toeren leidt dat tot het bekende gekraak als er wordt (terug)geschakeld. Om dit probleem op te lossen werden de bakken gesynchroniseerd door toepassing van een synchromesh. Daardoor kan er zonder dubbel clutchen worden teruggeschakeld. De synchromesh heeft niet het eeuwige leven en dan kan er weer kraken optreden. Met dubbel clutchen komt dat weer in orde zonder dat er een dure of tijdrovende reparatie nodig is. Je kunt daarmee nog jaren voort.
Gebruikersavatar
4f4ts
Berichten: 141
Lid geworden op: za sep 16, 2006 9:50 pm

Re: 1968 4-bak kraakje

Bericht: # 149338Bericht 4f4ts »

Gewoon de synchromech versleten , bak revisie om dit op te lossen Gebruikt bakje is vaak geen oplossing spul is al aardig op leeftijd
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 683
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: 1968 4-bak kraakje

Bericht: # 149341Bericht Eelco »

Kijk, zo weet ik al weer wat meer.
Enig idee wat het beste adres voor zo'n revisie is?
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Plaats reactie