aandrijfas perikelen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
aandrijfas perikelen
Hallo,
Een domme vraag :
Ik ga de motor en bak terug op chassis zetten, maar....
Met de afbraak van de witte F4 en de huidige F4 zijn wat onderdelen bij elkaar komen te liggen.
Nu was mijn vraag, kan ik ergens het verschil opmeten tussen de aandrijfassen?
Deze van de F4 1100 cc en van de F4 850 cc liggen samen, en weet nu niet meer welke ik moet nemen?
Wat zijn de verschillen, in oogopslag, of direct meetbaar?
Alvast bedankt vor een bruikbare oplossing...
De 850 cc heeft trommels vooraan, terwijl de 1100 over schijven beschikte.
Misschien is dit onbelangrijk, maar ik wil het toch vermelden.
Een domme vraag :
Ik ga de motor en bak terug op chassis zetten, maar....
Met de afbraak van de witte F4 en de huidige F4 zijn wat onderdelen bij elkaar komen te liggen.
Nu was mijn vraag, kan ik ergens het verschil opmeten tussen de aandrijfassen?
Deze van de F4 1100 cc en van de F4 850 cc liggen samen, en weet nu niet meer welke ik moet nemen?
Wat zijn de verschillen, in oogopslag, of direct meetbaar?
Alvast bedankt vor een bruikbare oplossing...
De 850 cc heeft trommels vooraan, terwijl de 1100 over schijven beschikte.
Misschien is dit onbelangrijk, maar ik wil het toch vermelden.
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Re: aandrijfas perikelen
Mij is verteld dat het niet uitmaakt. Ze zien er anders uit maar zijn hetzelfde. Ik heb zelf een 850 met trommels, maar daar paste elke aandrijfas op, behalve de hele oudjes.
Succes!
Succes!
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Re: aandrijfas perikelen
Wat van belang is zijn de lengte, de afmetingen van de spiebanen en de dikte van de as daar waar hij de bak in gaat en wordt omsloten door de keerring. Daaruit zou je het moeten kunnen afleiden. Kan me voorstellen dat 1100 assen wat dikker zijn, maar het blijft R4, kan best dat ze de ouwe dikte hebben aangehouden...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: aandrijfas perikelen
Zijn hetzelfde. De oudjes met kruiskoppelingen zijn wel anders dan de latere met homokieneten. vergeet het koperen ringetje niet aan de wielzijde! anders heb je je wiellagers snel in puin....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: aandrijfas perikelen
merci beaucoup,
C'est très claire, si claire comme l'eau de pompe...
C'est très claire, si claire comme l'eau de pompe...
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: aandrijfas perikelen
Bedoel je de koperen ring net voor de moer?
Of is er nog ergens eentje die ik over het hoofd zie?
Of is er nog ergens eentje die ik over het hoofd zie?
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Re: aandrijfas perikelen
Hij bedoelt de dunne ring tussen wielflens en naaf. Dus als je de aandrijfas los in je hand hebt zit die ring op de asstomp waar de spiebanen voor de wielflens op zitten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: aandrijfas perikelen
Ja, die net voor de moer zit is niet van koper maar dat is een dikke stalen ring. Aan hetzelfde stukje as, maar dan aan de binnenkant van de fusee, tussen de homokineet en het wiellager, dus voor je de as in de wielnaaf steekt moet er die ring op. (met de uitstekende kant, te zien als je 'm plat neer legt, aan de wielzijde.... ) compri?
Morgen kan ik evt foto's maken, mocht het niet lukken, ook van die ontluchting van de versnellingsbak (ander topic)
Morgen kan ik evt foto's maken, mocht het niet lukken, ook van die ontluchting van de versnellingsbak (ander topic)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: aandrijfas perikelen
Oui oui, j'ai bien compris maintenant...
Ontluchting van de versnellingsbak? Wist ik zelfs niet.
Raconter plus.... et des photos biensûr....
Merci,
Ontluchting van de versnellingsbak? Wist ik zelfs niet.
Raconter plus.... et des photos biensûr....
Merci,
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: aandrijfas perikelen
Heb intussen de cardanassen geïnspecteerd, en die koperen ringen zitten erop.
Wat de ontluchting van de bak betreft, waar kan ik daar iets over vinden? of kan iemand hier iets over posten?
Wat de ontluchting van de bak betreft, waar kan ik daar iets over vinden? of kan iemand hier iets over posten?
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Re: aandrijfas perikelen
Zie einde van deze thread: viewtopic.php?f=2&t=14179&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd