Versnellingsbak uitbouwen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Bogey
Berichten: 15
Lid geworden op: za apr 29, 2006 10:51 am
Locatie: Venlo

Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 132521Bericht Bogey »

Ik wil mijn versnellingsbak uitbouwen zonder de hele motor te verwijderen.
Volgens het handboek zou dat gemakkelijk moeten zijn, maar ik loop vast.
Ik heb alle stappen gedaan volgens punt 6.2 t/m punt 7 en zou nu de bak los moeten kunnen wrikken van het motorblok. Geen beweging in te krijgen.
Wat nu?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 132527Bericht Goof »

Controleren of alle bouten en moeren verwijderd zijn. Mocht dat niet het probleem zijn, dan gewoon blijven wrikken. Ze zitten wel eens ooit heel erg vast. Uitkijken met hamers e.d., het koppelingshuis vindt dat niet heel leuk.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Bogey
Berichten: 15
Lid geworden op: za apr 29, 2006 10:51 am
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 132534Bericht Bogey »

Ik denk dat ik alle bouten los heb.
Op Plaatje D in figuur 6.3 staan 4 bouten.
Ik kom ook nog 2 moeren (16 mm) tegen, die ik losgemaakt had, maar dat lijken meer op de moeren "1, 2, 3 en 4" van figuur 6.16 waarmee de achtersta plaat op de versnellingsbak bevestigd is.
Desondanks geen enkele beweging erin te krijgen.
Moet de startmotor er ook nog af om de bak eruit te krijgen?
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 132556Bericht dick holtrop »

lijkt me erg lastig om een versnellingsbak te wisselen zonder dat de motor er uit gaat.

startmotor moet los, de plaat achter het vliegwiel onder moet ook los.
de steunen die richting de achterse motorsteunen moeten ook los
koppelingskabel moet los.

het moet wel mogelijk zijn, maar ik denk dat je meer tijd verspilt om te prutsen met boutjes
waar je lastig bij kunt.

je hoeft in feite maar een paar zaken te doen om de gehele motor er uit te takelen?
scheelt veel tijd als je alles weer moet monteren.

succes
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 132561Bericht Bertje »

Hoewel je het er niet bij zegt denk ik dat het om een 1100 motor gaat.

Startmotor moet inderdaad ook los. Heb je de nokkenaspoulie er al af gehaald? Daar zitten ook nog 2(?) bouten achter, die zag ik eerst ook over het hoofd.

Tip: zet een krikje onder het blok aan de schutbordzijde, zodat je de motor iets voorover kunt kantelen, scheelt gedoe bij het eruit trekken van de bak.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Bogey
Berichten: 15
Lid geworden op: za apr 29, 2006 10:51 am
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 135368Bericht Bogey »

Inmiddels is het weer voorjaar en ben ik weer aan mijn R4 begonnen. Hij staat half buiten dus het was de afgelopen maanden veel te koud om eraan te beginnen.
Het lukte me niet om de bak er al onder de auto liggend uit te krijgen. (blunt) Vanmorgen het hele motorblok eruit gehaald. Lukt echter nog steeds niet om de versnellingsbak eraf te krijgen. Wat nu?
Ik snap het verhaal van de startmotor niet. Waarom zou die eraf moeten. Deze zit toch op het koppelingsgedeelte?
Mischien is het zelfs beter om het hele blok inclusief versnellingsbak en koppeling te vervangen.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 135369Bericht dick holtrop »

er zit een vliegwiel aan de motor, je kunt de startmotor daar niet doorheen trekken.

je zegt het zelf, de startmotor zit aan het koppelingsgedeelte, als de startmotor aan de motor had gezeten ,

dan had je deze kunnen laten zitten.

het lijkt zo omdat de startmotor aan de kant zit van het motorblok, maar aan het koppelingshuis vast zit.

dus tussen het koppelingshuis en de startmotor zit het vliegwiel. dus je moet de startmotor loshalen.

geldt ook voor de motorsteunen en het plaatje onderkant vliegwiel, deze kan ook niet door het vliegwiel.

zelfde probleem.

succes
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 135442Bericht Raoul »

Ik dacht dat de startmotor in het vliegwiel pakte; dus het vliegwiel zit toch vast aan de motor.
Ik heb een nieuwe koppeling geplaatst, daarom verwijderde ik de versnellingsbak langs de onderzijde.
Ik maakte de uitlaat helemaal los, verwijderde de radiator de verbinding met de versnellingspook en toen kon ik de motor naar onder laten kantelen waarop de versnellingsbak vrijkwam; het spreekt vanzelf dat je de wagen op bokken plaatst en de aandrijfassen verwijderd.
Ik ga niet beweren dat het gemakkelijk is maar met enig doorzicht gaat moeilijk ook.

Groetjes,

Raoul
Bogey
Berichten: 15
Lid geworden op: za apr 29, 2006 10:51 am
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 135444Bericht Bogey »

Het is vandaag eindelijk gelukt. Dank voor alle adviezen.
Heb het weekend het hele motorblok eruit getakeld en had nu eindelijk meer zicht. Het laatste boutje gevonden (het tweede achter de poelie van de nokkeas zat onder de meuk en had ik nog niet gevonden) en kwam er dus ook achter dat het koppelinghuis bij de versnellingsbak hoorde en helemaal niet los hoeft. Of ik straks alles weer in elkaar krijg is zeer de vraag, maar dan zullen jullie me wel weer op het Forum aantreffen met allerlei vragen. Nu eerst nog naar het clubmagazijn om een nieuwe versnellingsbak te scoren. (hopelijk hebben ze ook nog een pakking voor het uitlaatspruitstuk)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Bericht: # 135477Bericht Bertje »

Bertje schreef:Heb je de nokkenaspoulie er al af gehaald? Daar zitten ook nog 2(?) bouten achter, die zag ik eerst ook over het hoofd.
Bogey schreef:Het laatste boutje gevonden (het tweede achter de poelie van de nokkeas zat onder de meuk en had ik nog niet gevonden)
:roll:

Maar fijn dat het uiteindelijk gelukt is! Meld je maar als je er niet uitkomt. 2 tips:
1) koppelingsplaat niet verkeerd om erin zetten
2) Koppelingsplaat netjes centreren voordat je de boel vastzet, anders krijg je de priséas er niet meer in
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie