verwijderen van aandrijfassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 132015Bericht Raoul »

Kan iemand mij uitleggen hoe ik te werk moet gaan om de aandrijfassen te verwijderen.
Ik moet een andere koppeling plaatsen en men heeft mij een methode aan de hand gedaan om de versnellings bak te demonteren zonder de motor uit te bouwen.
Radiator, stang van de versnellingspook nenz. moeten wel verwijderd worden; maar het probleem is wat moet ik losmaken om de aandrijfassen uit te bouwen???
Dank bij voorbaat voor de eventuele suggesties

Raoul
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 132017Bericht Hanz »

De bovenste wieldraagarm aan de motorzijde en de moer aan het einde van de as aan de wielzijde
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 132018Bericht Willem de Zwijger »

Zoals ik het altijd doe:
Grote moer op de as moet los (gaat goed met wiel op de grond, centraal wieldopje eraf)
Remklauwen los (twee grote bouten aan de achterkant van de klauw)
Stuurkogel en bovenste fusee kogel los (gaat fijn met een kogeltrekkertje / -duwertje)
Nu kun je de fusee wat naar buiten kantelen en kan de stomp van de as uit de fusee getrokken worden (lijkt even onmogelijk maar kan echt), even opletten dat je niet het afdichtingsrandje van het lager raakt.
Nu kun je da as uit de versnellingsbak trekken. Als je veel olie in de bak hebt zitten gaat het lekken, dus voor de zekerheid een bakje eronder houden.

Die truc met het losmaken van de draagarm had ik nog niet eerder gehoord, dan moet je wel opletten dat je bij het monteren de moer daar pas vastdraait als het wiel ingeveerd is, anders gaan de silentblocs kaput.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 132055Bericht Bertje »

Ehmm... Dat met die silent block mag je even uitleggen. Heb pas zelf ook de koppeling vervangen door de bak onderlangs uit de auto te trekken en daarbij heb ik deels de voorwielophanging los gehad, maar ben bij het hermonteren niks vreemds tegengekomen met silent blocks... Ben ik erg naief als ik denk dat die alleen bij de achteras zitten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 132056Bericht Willem de Zwijger »

De bovenste voorwieldraagarm heeft twee silentblocjes op de plek waar hij scharniert aan de versnellingsbakzijde.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 132115Bericht Goof »

Waarschijnlijk wordt met loshalen bovenste draagarm bedoeld dat je de fuseekogel los maakt van de fusee. Is iig wel de makkelijkste oplossing. Als je geen ervaring hebt met het verwijderen van de aandrijfassen, raad ik je aan de volledige fusees los te halen en te verwijderen. Het is namelijk zo'n gewring met alleen de bovenste kogel los, dat je nogal wat kans loopt ergens iets te beschadigen wat je liever heel houdt.
Nog een tip: zorg dat je wel een motortakel o.i.d. bij de hand hebt, want je achterste motorsteunen vinden het niet heel fijn als je doodleuk even de steunen van de versnellingsbak losschroeft en het zaakje laat zakken. Verder wijst het zichzelf wel redelijk denk ik. Als je toch bezig bent meteen koppeling vervangen en kijken of je nokkenas en krukas keerringen niet zweten/lekken.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 132117Bericht Hanz »

Goof schreef:Waarschijnlijk wordt met loshalen bovenste draagarm bedoeld dat je de fuseekogel los maakt van de fusee.
Nee, alleen die lange bout aan de bakzijde waarmee de draagarm scharniert.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 132143Bericht Bertje »

Willem de Zwijger schreef:De bovenste voorwieldraagarm heeft twee silentblocjes op de plek waar hij scharniert aan de versnellingsbakzijde.
Had ik inderdaad over het hoofd gezien. Morgen maar eens de boel losdraaien terwijl de wagen op de wielen staat en dan weer vastzetten. En maar hopen dat die silentblocks het niet erg vinden dat ze een tijdje verdraaid hebben gezeten...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 180740Bericht joegmond »

Ik heb 2 nieuwe ashoezen met klemmen.
Recept van Willem de Zwijger gevolgd voor loshalen van aandrijfas.
Zelfs wielnaafmoer er af kunnen krijgen.
Maar....de bovenste fuseekogel draait mee en ik zie geen gripmogelijkheid om iets bovenin tegen te houden.
Nu krijg ik de as niet uit het wiel/remschijf of ik moet iets gaan forceren.
De rest is klaar, stuurkogel los, remklauw er af.
Onderste fuseekogel hetzelfde, voor een stuk gaat de moer los en dan draait de zaak mee.
Niet dat dat moet, maar was om te zien hoe het werkt.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 180741Bericht jandoe1000 »

Probeer het met een grote griptang of een moordenaar, lieft met een hulpje. Samenknijpen zodat het konische deel van de kogel goed in de fusé wordt gedrukt en die niet meer meedraait. Als dat niet lukt, de hele kogel demonteren. Als dat niet eerder gebeurd is moet je drie nagels uitboren.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 180742Bericht Bertje »

Wat ook kan is de hele bovenste draagarm loshalen: de moer van de horizontale bout los halen en bout eruit schuiven. Dit is m.i. makkelijker dan de genoemde alternatieven.
Bij terugzetten vd draagarm de moer past vast zetten als de wagen van de krik af is; anders staan de rubbers van de silent blocks onder voorspanning en kunnen ze bij een drempel gaan scheuren. Het komt erop neer dat de je de moer vast zet als de draagarm zo ongeveer horizontaal staat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 180752Bericht joegmond »

Als dat niet lukt....Phoe, uitboren.
Heeft misschien al 36 jaar onaangeroerd gezeten.
Maar, ik blijf het proberen.
Nogmaals dank, wijze heren.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 180761Bericht jandoe1000 »

Uitboren is echt geen drama, hoor. En na 36 jaar is een nieuwe fusee kogel geen luxe.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 180762Bericht Tweety »

Ze draaien bijna altijd mee als ze een beetje loszitten. Met een grote waterpomptang (of een standaard maat op de uiterste stand lukt meestal ook nog wel) de fusee op de kogel drukken en dan blijft ie meestal voldoende zitten. Het heeft wel zin om het schroefdraad eerst wat te reinigen met een staalborstel + WD40, en daarna de fuseekogel te ontvetten met remreiniger zodat ie minder makkelijk doordraait.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: verwijderen van aandrijfassen

Bericht: # 180763Bericht Bertje »

Bertje schreef: ma aug 22, 2022 7:20 pm Wat ook kan is de hele bovenste draagarm loshalen: de moer van de horizontale bout los halen en bout eruit schuiven. Dit is m.i. makkelijker dan de genoemde alternatieven.
Bij terugzetten vd draagarm de moer past vast zetten als de wagen van de krik af is; anders staan de rubbers van de silent blocks onder voorspanning en kunnen ze bij een drempel gaan scheuren. Het komt erop neer dat de je de moer vast zet als de draagarm zo ongeveer horizontaal staat.
Mag ik nogmaals wijzen op genoemd alternatief voor klinknagels uitboren, voor het geval daar overheen gelezen is?

(ik boor die dingen overigens nooit uit, maar slijp ze door. Daarbij kun je de fuseekogel beschadigen, maar dat is mi geen probleem: de enige reden om die klinknagels ooit los te willen hebben is dat de fuseekogel versleten is.)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie