sinpar probleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lejeune
Berichten: 84
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:09 pm
Contacteer:

sinpar probleem

Bericht: # 129391Bericht lejeune »

Mijn Sinpar maakte zo nu en dan rechts achter herrie, of er iets aanliep. Na een stukje 4x4 gereden te hebben is de herrie erger geworden en kon ik er ook niet harder mee rijden dan 40 km/pu. Het leek wel of de 4x4 nog steeds ingeschakeld was. De (franse) garage zei dat het de lagers van de achteraandrijving waren. Omdat ze het niet konden/wilden repareren heb ik de aandrijfassen achter laten verwijderen zodat ik er in ieder geval mee kon rijden.

Mijn vragen:
- Hoe beoordeel of de aandrijfassen nog in orde zijn?
- Kan ik met gedemonteerde aandrijfassen zonder verdere schade te veroorzaken 1000 km naar NL rijden om daar de reparatie te (laten) doen?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: sinpar probleem

Bericht: # 129395Bericht R4F6GTX Automaat »

Dus zonder de achterste aandrijfassen rijdt ie wel gewoon?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Mummelman
Berichten: 3
Lid geworden op: di mei 04, 2010 10:08 am

Re: sinpar probleem

Bericht: # 129396Bericht Mummelman »

Beste le jeune,

De speling kan men vaststellen door de as handmatig heen en weer te bewegen ,je voelt dan de speling.Of door demontage van de assen en de speling te meten.
Het rijden met gedemonteerde assen vraagt wel enige aandacht.Stel eerst vast of de verdeler meedraaid of niet ,je geeft aan dat je het gevoel hebt dat de achteraandrijving nog is ingeschakeld!Draait de verdeler mee dan is het zaak de uitgangen af te schermen,het is van belang dat de verdeler gevuld blijft met olie.
succes
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: sinpar probleem

Bericht: # 129398Bericht roberto »

Hoi Paul,
De aandrijf assen demonteren en een tussenas verwijderen dan draait het cardan achter niet meer mee en krijgt ook geen aandrijving vanuit de versnellingsbak, wel even de olie uit het cardan verwijderen en de twee gaten van de assen afdichten tegen vuil.
Gebruikersavatar
lejeune
Berichten: 84
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:09 pm
Contacteer:

Re: sinpar probleem

Bericht: # 129409Bericht lejeune »

Kijk weer wat wijzer geworden. Zeker na de mondelinge toelichting van Roberto en Paul Automaat. Daarmee gaat het me wel lukken om de Sinpar rijdend naar NL te krijgen. Misschien zelfs gerepareerd. Dank daarvoor.

Voorlopig mag ie onder m'n afdakkie nog even van het uitzicht genieten:
Afbeelding
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: sinpar probleem

Bericht: # 129426Bericht RVIER »

heren,

op de site http://www.r4-4l.com" onclick="window.open(this.href);return false; staat op de downloadsite een P.R.speciales 4x4.

als ik naar de constructie van de lagering van de achteras van de sinpar kijk, lijkt die erg op de vooras. De neus van de aandrijfas houdt ook hier de lagering en de naaf bij elkaar. Ik vraag me dan ook af of het wiel en de naaf er niet uitlopen als je zonder aandrijfassen rijdt. Ik zou minimaal een draadeind M12 gebruiken om de naaf en de lagering bij elkaar te houden.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: sinpar probleem

Bericht: # 129428Bericht R4F6GTX Automaat »

eh, ze (de garage die de assen gedemonteerd heeft) hebben de homokineten aan de wielkanten uit elkaar getrokken dus ik denk niet dat de lagering uit elkaar loopt...
o P, eh daarom was dat dus op die manier..... vond het al raar dat de assen uit elkaar getrokken waren
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
lejeune
Berichten: 84
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:09 pm
Contacteer:

Re: sinpar probleem

Bericht: # 129431Bericht lejeune »

Bedankt voor de tip. Ik was al van plan om dat laatste stukje ook te verwijderen. Toch maar niet dus.
Plaats reactie